شهردار اردبیل گفت: رویکرد اصلی در مسیر توسعه آن هم توسعه از جنس انسان‌محوری توجه به شهر سالم و شهروند سالم است.
کد خبر: ۱۷۵۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 04 February 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حمید لطف‌اللهیان صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر با تبریک این ایام و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: این اولین نشست خبری با اصحاب رسانه است که بعد از 6 ماه عهده‌داری مسئولیت شهرداری با هدف تبیین رویکرد و عملکرد شهرداری برگزار می‌کنیم.

وی گفت: امیدواریم خروجی این جلسات به آبادانی شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اردبیلی منجر شود چرا که رویکرد ما انسان‌محوری و توجه به این مولفه‌ها و شاخصه‌ها در ارتقای زندگی شهری است که می‌تواند مسیر توسعه واقعی را در کنار توسعه فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی رقم بزند.

شهردار اردبیل یادآور شد: ما به توسعه از هر جنس اعم از فرهنگی، اجتماعی، توسعه عمرانی و خدمات شهری نگاه ویژه‌ای داریم اما در این بین اولویت توسعه از جنس شهر و شهروند محوری و انسان‌محوری است که به عنوان هدف اصلی در برنامه‌ریزی‌ها و افق روشن در این حوزه مورد توجه است.

لطف‌اللهیان با بیان اینکه در همه این حوزه‌ها و بها دادن به شهر انسان‌محور برخی اقدامات و حرکت‌ها به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: ما در مسیر توسعه به شهر سالم همراه با شهروند سالم احتیاج داریم چرا که بر این باوریم ارتقای سلامت جامعه به شکل عمومی می‌تواند اعم از روحی و جسمی به شتاب حرکت توسعه‌ای اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و خدماتی کمک کند.

این مسئول افزایش سرمایه‌های انسانی را در کنار ارائه خدمات مختلف با هدف‌گذاری مشخص در تربیت شهروند سالم یادآور شد و افزود: هدف اصلی ما از بها دادن به این برنامه‌ها در قالب طرح‌هایی همچون احداث مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شورابیل بر همین مبنا است تا سلامت عمومی و جسمی ارتقا یابد.

شهردار اردبیل با بیان اینکه در همین راستا برگزاری جشن‌ها و همایش‌های نشاط آور مورد توجه شهرداری قرار گرفته که نمونه آن را در ماه‌های اخیر در قالب جشن‌های مناسبتی و جشنواره آدم برفی با مشارکت 15 هزار نفر شاهد بودیم، ادامه داد: در همین راستا و با هدف افزایش نشاط مردم و شور و حرارت اجتماعی علاوه بر جشن‌ها برنامه‌های تجلیل از مفاخر هنری، فرهنگی و هنری نیز تدارک دیده شده است.

لطف‌اللهیان تصریح کرد: به میمنت ایام دهه فجر علاوه بر جشن بزرگ شهرداری که روز جمعه با حضور هنرمندان برجسته کشوری برگزار می‌شود جشن‌های پیروزی انقلاب در چهار منطقه شهرداری اردبیل تدارک دیده شده است تا این رویداد منجر به تقویت وحدت و همگرایی بیشتر شود.

راه‌اندازی خانه‌های مادر و کودک و شهروند در اردبیل

وی از توجه ویژه به سرمایه‌های انسانی و ذخایر ارزشمند در این حوزه خبر داد و گفت: در همین راستا اولین خانه مادر و کودک و خانه شهروندان راه‌اندازی شده که ما سعی کردیم با راه‌اندازی این خانه‌ها بحث آموزش در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

شهردار اردبیل یادآور شد: خانه مادر و کودک برای گروه‌های سنی زیر 6 سال و خانه شهروند نیز برای گروه‌های سنی بالای 6 سال در نظر گرفته شده است تا بهره‌مندی هموطنان از این فضا بیشتر فراهم آید.

ممنوعیت تردد خودروها در مسیر پیاده‌روی شورابیل

لطف‌اللهیان عنوان کرد: در کنار اولویت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که برای شهرداری از تقدم خاصی برخوردار است ما از کارهای عمرانی و خدماتی به عنوان وظیفه ذاتی خود غفلت نکرده‌ایم به طوری که در ارتقای این شرایط تلاش همه‌جانبه‌ای آغاز شده است.

وی افزود: در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری که به عنوان مقوله احداث تفکر معروف است کارهایی از جنس احداث پروژه‌های عمرانی نیز مورد توجه قرار گرفته که نمونه آن احداث پروژه‌های جدید است.

شهردار اردبیل ادامه داد: به هیچ‌وجه در این رویکرد کارهای بهسازی و نوسازی مورد توجه نیست چرا که ما در شهرهای در حال توسعه محوریت را برای احداث پروژه‌ها قرار دادیم نه اینکه بخواهیم خودمان را سردرگم بهسازی‌ها و نوسازی‌ها کنیم.

لطف‌اللهیان بحث احداث و توسعه مسیرهای جدید شورابیل را یادآور شد و بیان کرد: ما برای ورود خودروها دو مسیر جدید با پیشرفت 40 و 10 درصد علاوه بر مسیرهای قبلی پیش‌بینی کردیم تا با در نظر گرفتن پارکینگ‌ها و محل توقف خودروها رینگ فعلی شورابیل تنها اختصاص به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری داشته باشد.

وی ممنوعیت تردد خودروها را در رینگ پیاده‌روی شورابیل یادآور شد و گفت: مسیر پیاده‌روی شورابیل با 90 درصد پیشرفت اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و هموطنان با داشتن کارت شهروندی می‌توانند از دوچرخه‌هایی که در مسیرها تعبیه شده استفاده کنند تا سلامت و نشاط آنها ارتقا یابد.

شهردار اردبیل همچنین به تکمیل پارک بهشت گمشده در شورابیل و زیباسازی این مکان اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا نیز تکمیل پروژه‌های نیمه تمام جزو اولویت‌های شهرداری است.


بازگشایی در مسیرهای قدیمی و تاریخی اردبیل از جنس توسعه پایدار

لطف‌اللهیان با اشاره به تلاش شهرداری برای تعمیر بافت‌های تاریخی و فرسوده و ضرورت بازگشایی در این مسیرها تصریح کرد: در بافت تاریخی و کهن اردبیل ‌ما نیازمند بازگشایی‌های جدید هستیم تا مسیرهای ترددی و حمل و نقل عمومی بر اساس یک نظام مشخص اجرایی و عملیاتی شود.

وی نمونه این بازگشایی‌ها را در مسیرهای قدیمی اردبیل به ویژه هسته مرکزی، کوچه معمار با 80 درصد پیشرفت، بازگشایی خیابان آیت‌الله طالقانی، بازگشایی اقلیم‌شاه یا مهدیه اردبیل و اتصال این مسیر به میدان توحید با 85 درصد پیشرفت و خیابان شهیدگاه مابین شیخ صفی تا سیمتری اردبیل اعلام کرد.

شهردار اردبیل این بازگشایی‌ها را از جنس توسعه و جزو وظایف ذاتی شهرداری در کنار ترمیم، اصلاح و لکه‌گیری بیان کرد و افزود: ما با پرهیز از کارهای تکراری در کنار توزیع آسفالت کار نگهداری از آن را مهم می‌دانیم و معتقدیم خود شهروندان نیز نباید اجازه دهند تا تخریبی در آسفالت به دلیل رهاسازی آب‌های سطحی و جاری و یا منازل اتفاق بیفتد.

لطف‌اللهیان ادامه داد: ما با جهاد دانشگاهی اصفهان هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم تا به جای نمک از محلول جدید برای برف‌روبی مسیرها در هنگام یخبندان استفاده کنیم چرا که استفاده از نمک‌های موجود به تخریب آسفالت منجر می‌شود.

این مسئول حرکت شهرداری را به سمت اقدامات علمی و فنی یادآور شد و بیان کرد: در این راستا حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها درست و منسجم هدف‌گذاری شده است.

نگاه شهرداری برای توسعه فضای سبز با استاندارد هشت مترمربع

شهردار اردبیل یکی دیگر از اقدامات شهرداری را در کنار بازگشایی مسیرها و توسعه شورابیل توجه به توسعه و نگهداری فضای سبز، کاشت گل‌های تزئینی برای تغییر چهره شهری عنوان کرد و گفت: در توسعه فضای سبز ما سعی داریم از شبکه آب خام استفاده کنیم تا با سیستم‌های نوین آبیاری فضای سبز با کمترین هزینه انجام شود.

لطف‌اللهیان افزایش سرانه فضای سبز را در شهر اردبیل ضروری خواند و یادآور شد: در کنار احداث پارک و بهسازی آنها تجهیز پارک‌ها به امکانات مناسب در اولویت است به طوری که مناسب‌سازی پارک کودک و پارک عارف اردبیل جزو اولویت‌ها است و در کنار آن به توسعه فضای سبز در کمربندی اردبیل همتی راستین داریم.

وی سرانه استاندارد فضای سبز را به ازای هر نفر در دنیا 12 مترمربع بیان کرد و افزود: در حال حاضر این سرانه در هفت مترمربع در استان اردبیل است که سعی داریم آن را به بیش از هشت مترمربع افزایش دهیم.

شهردار اردبیل توجه به پروژه‌های مشارکتی در مجموعه شهرداری اردبیل به عنوان یک رویکرد اساسی را یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم از این ظرفیت در توسعه همه‌جانبه برنامه‌ها و هدف‌گذاری مطلوب شهری استفاده کنیم.

راه‌اندازی مرکز مطالعات و پژوهش شهری اردبیل

لطف‌اللهیان ادامه داد: ما فعالیت‌هایمان را بر محور پژوهش و مطالعات علمی دقیق انجام می‌دهیم تا با اجتناب از اقدامات سلیقه‌ای سعی می‌کنیم تا کار را به خود مردم واگذار کنیم.

وی از انتشار 10 فراخوان پژوهشی در این ارتباط با پشتوانه‌های علمی و تحقیقاتی مناسب خبر داد و عنوان کرد: در کنار کار مناسب به تفکر سازنده نیز نیازمند هستیم.

شهردار اردبیل به راه‌اندازی مرکز مطالعات پژوهش شهری اشاره کرد و یادآور شد: این مرکز در قالب 15 کمیته حقوقی، ورزشی، فنی، عمرانی، شهرسازی، معماری، هنری و ... فعال است و محصول خروجی آن نیز انجام کار عمرانی است که با مطلوبیت به انجام می‌رسد.

لطف‌اللهیان گفت: تا این پشتوانه علمی، پژوهشی و مطالعاتی نباشد ممکن نیست مسیر مطالعه را بتوانیم هموارتر کنیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار