از وعده حل همه مسائل با مشخص شدن رئیس تا قطع یهویی تماس با یک مسئول
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، گفت: متاسفانه گاه برخی به خاطر کسب موقعیت اجتماعی وارد ورزش می‌شوند، هیئت قایقرانی استان هم مشکلاتش از زمانی شروع شد که افراد؛ منافع فردی خود را بر منافع جمعی ترجیح دادند.
کد خبر: ۱۶۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳ 17 January 2016
کوروش صبوریان، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، طی گفتگویی اختصاصی با تابناک رضوی در اشاره به شرایط پیش آمده در هیئت قایقرانی خراسان رضوی، قایقرانی خراسان رضوی اظهارکرد: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که هیئت قایقرانی دچار مشکلاتی شده و این مشکلات از زمانی شروع شد که افراد ترجیح دادند منافع فردی خود را بر منافع جمعی ترجیح دهند.
وی افزود: به طور کلی هر جا منفعت طلبی را دنبال کردیم و به سیاست‌های سازمانی و جمعی توجهی نداشتیم، اختلاف نظر و مشکل پیش می‌آمد.
وی گفت: همیشه این مشکل وجود داشته؛ افرادی به ورزش ورود پیدا می¬کنند که نه ورزشکارند و نه ورزش را درک می‌کنند، نه مربی‌اند و نه داور هستند و تنها برای کسب موقعیت اجتماعی در ورزش ورود پیدا می‌کنند.
صبوریان اضافه کرد: افراد با کسب موقعیت اجتماعی می‌توانند برای خودشان جایگاهی پیدا کنند، حالا برخی از این جایگاه می‌خواهند سوء استفاده کنند و...
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی تصریح کرد: باید تا جاییکه می‌توانیم اجازه ندهیم این افراد در حوزه ورزش ورود پیدا کنند، چرا که این افراد هنگام ورود به ورزش؛ ورزشکاران را هم دچار تردید می‌کنند و با وعده وعیدها و مسائل خاص دیگر، ورزشکار از هدف فاصله می‌گیرد و کم‌کم به خاطر ناهماهنگی‌ها از مسیر خاص خودش جدا و وارد حواشی می‌شود که این شرایط هم به مسئولان امر و هم به ورزشکار آسیب می‌رساند.
با ورود وزارت؛ آرامش را به قایقرانی برگرداندیم
صبوریان با توجه به مسائل پیش آمده در قایقرانی خراسان‌رضوی، ادامه داد: متاسفانه هیئت قایقرانی هم دچار این معضل شد ولی با هماهنگی‌هایی که با فدراسیون انجام دادیم، مشخصا کار طاقت‌فرسایی صورت گرفت و مسائل و مواردی پیش آمد که وزارت ورود پیدا کرد، بعد از این شرایط توانستیم آرامش را به قایقرانی استان برگردانیم.
وی اذعان کرد: با شرایط پیش آمده در قایقرانی استان، سرپرستی تعیین شد، البته برای همکاری وی مدت زمان خاصی برایش تعریف شد، از این‌رو نمی‌توانست با برنامه‌ریزی مشخصی  کار را پیش برد.
وی ادامه داد:  سرپرست هیئت قایقرانی خراسان رضوی هم تا تکلیفش روشن نشود نمی‌تواند کار منسجمی انجام دهد، البته تا مجمع رای بر ریاست جدید دهد فعلا آقای ارزانی سرپرستی هیئت را عهده‌دار هستند.
رئیس که مشخص شود؛ مشکلات همه حل می‌شود
صبوریان با اشاره به ثبت نام کاندیدا برای ریاست هیئت قایقرانی خراسان رضوی عنوان کرد: افراد کاندیدا ثبت‌نام کرده و تعیین صلاحیت هم شکل گرفته است. در حال حاضر تنها کارهای اداری باقی مانده که این موضوع برمی‌گردد به حواشی ایجاد شده، متاسفانه این اختلال دامن‌گیر هیئت بود و خوشبختانه الان حواشی برطرف شده است و مسیر قانونی نیز طی شده و درخواست برگزاری مجمع را به فدراسیون داده‌ایم و منتظریم زمان برگزاری مجمع را اعلام کنند تا هر چه زودتر وضعیت هیئت قایقرانی استان مشخص شود. معتقدم رئیس که مشخص شود مشکلات همه حل می شود.
 وی افزود: با مشخص شدن رئیس هیئت قایقرانی خراسان رضوی، ما بتوانیم برنامه ریزی جامعه و کاملی را برای آینده وضعیت قایقرانان داشته باشیم، برنامه‌هایی برای تقویت قایقرانان، توسعه رشته قایقرانی و... البته تا حدودی اقداماتی نیز انجام داده‌ایم و با هماهنگی استاندار در سد چالیدره کارهایی انجام شده است تا این سد به زودی در اختیار ورزشکاران قایقرانی قرار بگیرد.
تا یک ماه آینده رئیس هیئت قایقرانی مشخص می‌شود
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی اظهارکرد: حل همه مشکلات بر می‌گردد به ثبات جایگاه رئیس هیئت که امید است با برگزاری مجمع؛ رئیس که مشخص شد کارها ثبات پیدا کند و ورزشکاران هم با تبعیت از سیستم پیش روند.
وی همچنین ادامه داد: تا دو الی سه هفته آینده قرار است هماهنگی با فدراسیون صورت بگیرد و مجمع تشکیل و رئیس مشخص شود. تا یک ماه آینده رئیس هیئت قایقرانی مشخص می شود.  
صبوریان بیان کرد: گاه به خاطر برخی مسائل که عده‌ای در حوزه ورزش ایجاد می‌کنند؛ تزلزل و بی‌اعتمادی رخ می دهد و عده‌ای باعث می‌شوند ورزش و ورزشکار درگیر مسائل حاشیه شوند، ازاین‌رو فکر ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می‌دهند و همه اینها ناشی از نبود رئیس در هیئت قایقرانی است.
وی افزود: تا یک ماه آینده رئیس هیئت قایقرانی مشخص می‌شود و ما نیز سعی می‌کنیم کمک‌های خوبی به هیئت داشته باشیم. بحث استخر و امکانات را نیز هماهنگ می‌کنیم تا برنامه‌ریزی لازم شکل گیرد. با حضور رئیس هیئت ورزشکاران به آرامش می رسند. ما تجربه داشته‌ایم که مشکلات از نبود رئیس پیش می‌آید و هنگام حضور رئیس در هیئت همه دغدغه ها حل خواهد شد.
وی ادامه‌داد: رئیس باید از بین کاندیداهایی باشد که مجمع انتخاب می‌کند، از این‌رو دوستان برنامه‌هایشان را می‌ببینند، سوابق را در نظر می‌گیرند و برای انتخاب؛ نماینده داوران، مربیان و ورزشکاران همه حضور دارند و باید به کسی رای داده شود که برای هیئت مثمرثمر خواهد بود. به کسی رای می دهیم که دو فاکتور توانمند بودن، وقت گذاشتن برای هیئت و توانایی در تامین منابع مالی را حتما داشته باشد.
وی اضافه کرد: دوستان فنی هم بهتر است در انتخاب؛ روی قسمت فنی تمرکز داشته باشند و سعی کنند فردی که انتخاب می‌شود؛ آشنا به امور قایقرانی باشد و امید است در رای‌گیری که انجام خواهد شد، فردی رای بیاورد که شایستگی لازم را داشته باشد.
برخی افراد دارند از موقعیت پیش آمده هیئت؛ استفاده می‌کنند
صبوریان با اشاره به طلب قایقرانان از هیئت قایقرانی خراسان رضوی افزود: طلب قایقرانان از هیئت باید پرداخت شود، اما دوستان باید مستنداتشان را بیاورند اداره کل تحویل دهند و با پیگیری؛ حق‌شان پرداخت می‌شود. می‌توانم این اطمینان را بدهم که در دوره پیش‌رو و حضور رئیس هیئت جدید؛ قرار است آرامش در هیئت برگردد. متاسفانه برخی افراد دارند از این موقعیت پیش آمده در هیئت استفاده می کنند و بر مسائل دامن می‌زنند که باید هرچه زودتر این نابسامانی سامان گیرد و دوستان طلبکار نیز به حق شان برسند.
وی یادآورشد: افرادی که شرایط امروز قایقرانی استان را مخدوش کرده  و باعث به‌هم خوردن نظم و آرامش شده‌اند را می‌شناسیم، این افراد به دنبال منافع خودشان هستند، اما به زودی همه این مشکلات حل خواهد شد.
هیچ قانونی نگفته؛ یک نفر برای همیشه رئیس بماند
صبوریان همچنین با اشاره به برکناری رئیس هیئت قایقرانی شهرستان چناران، تصریح‌کرد: افراد فعال در هیئت قایقرانی می‌توانند هم توسط رئیس هیئت و هم توسط رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان خدمت‌شان و به صورت تعامل بین روئسا از کار برکنار شوند و این برکناری هم با تعامل بین سرپرست حاضر و رئیس مرتبط در شهرستان شکل گرفته است. تعامل می¬تواند شکل گیرد و رئیس برکنار شود.
وی ادامه داد: از رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان و سرپرست هیئت قایقرانی این قضیه را جویا شدم اما مشخص شد که هر دو در این تصمیم تعامل دارند و مشکلی نیست. هیچ قانونی نیست که بگوید؛ یک نفر که رئیس هئیت شهرستان شد همیشه رئیس باقی می-ماند، اگر هر فردی از جمله ایشان با سیاست‌های هیئت و اداره کل شهرستان، تابع هیئت استان نباشد، می توانند برکنارش کنند.
وی ادامه داد: اعتراض اگر بر این است که زمانی حکم صادر شده که سرپرست هیئت مدت حضورش نامشخص است، اما توافق ما و فدراسیون کفایت امر است و چیز دیگری وجود ندارد و این حکم برکناری قانونی است و تا زمانی که فرد جدیدی مشخص نشده سرپرست فعلی امور و اختیارات هیئت قایقرانی خراسان رضوی را عهده‌دار است. در واقع این توافق بین ما و فدراسیون است، تا زمانیکه این توافق وجود دارد ایشان حضور دارند و مورد قبول هستند و کارشان را انجام می‌دهند.
البته ناگفته نماند که رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان هر زمان که بخواهد می‌تواند فردی را برکنار کند و تابع مجمع نیست. از این‌رو برکناری ایشان تایید شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
در ادامه این گزارش مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی به دیداری که در آبان ماه با ملی‌پوشان قایقرانی داشته اشاره کرد و با بیان اینکه رشته‌های مختلف قایقرانی بسیار با هیجان و مفرح هستند، افزود: امیدواریم قایقرانی خراسان رضوی که درگذشته افتخارات بسیاری را در کشور کسب کرده بتواند بار دیگر در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشد و اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی تمام تلاش خود را در راستای به وجود آوردن شرایط تمرینی مناسب‌تر انجام خواهد داد.

پاسخ‌های مدیران ورزش استان به نگرانی‌های قایقرانی

قایقرانی خراسان رضوی با اختلاف سلیقه‌ها کنار نیامد و اُفت کرد

هوشنگ ولی پور معاون توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز به خبرنگار تابناک رضوی گفت: با توجه به اینکه از دو الی سه سال قبل تا کنون دوستان در قایقرانی اختلاف سلیقه‌هایی پیدا کرده‌اند و نتوانستند با اختلاف‌ها کنار بیایند، دچار افت شده‌اند. به همین خاطر ما به دنبال این بودیم که مجمع قایقرانی را زودتر برگزار کنیم و سرپرست هیئت نیز تکلیفش مشخص شود.
وی افزود: هدف این است که هرچه زودتر مشخص شود چه کسی قرار است رئیس هیئت شود، که این روند با توجه به حساسیت‌ها کمی طولانی شده، ولی ما ثبت‌نام را انجام داده و کاندیداها آمده و ثبت‌نام کرده‌اند، مراحل اداری نیز طی شد و به فدراسیون نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم. مراحل مجمع طی شد و ظرف چند روز آینده ما این مجمع را مانند بقیه مجامع برگزار می کنیم و رئیس هیئت هم مشخص می‌شود.
وی همچنین در رابطه با اینکه سرپرست فعلی هیئت قایقرانی؛ تیمی برای مسابقات لیگ اعزام کرده یا نه، بیان کرد: ما قانونی داریم که در وزارت ورزش ادارات کل و هیئت‌های ورزشی در مورد تیم‌های لیگی مسئولیت مستقیمی ندارند، یعنی الان اگر به عنوان مثال پدیده تیمش بیفتد، بالا باشد، پایین باشد، همچنین فوتبال و والیبال‌های دیگر، هیئت فوتبال خیلی در آن دخالت نمی‌کند و اینها باید اسپانسر از بیرون تهیه کنند. از این‌رو مانند سایر رشته‌ها قایقرانی نیز از موضوع داشتن اسپانسر مستثنی نیست، حالا اگر سرپرست حال حاضر بتواند کمکی به تیم داشته باشد که بهتر  وگرنه ایشان وظیفه‌ای برای تامین تیم‌های لیگی برای تامین هزینه‌هایش ندارد. ضمن اینکه ما هم بنای حمایت از قایقرانی را به صورت ویژه بعد از تعیین تکلیف رئیسش داریم. یعنی ما همین الان استخر کوثر را برای تمرین در اختیار خانم‌ها قرار داده‌ایم، اما نمی روند و ما نمی توانیم بگوییم چرا نمی روید؟ در واقع دوستان نتوانستند درست با هم هماهنگ شوند. ولی به محض اینکه برای هیئت استان تعیین تکلیف شود ما این آمادگی را داریم که یک استخر کامل در اختیار قایقرانی قرار دهیم.
ولی‌پور تصریح کرد: وقتی رئیس هیئت انتخاب شد برنامه‌هایش نیز مشخص می‌شود و آنجاست که کمبودهایش مشخص و ما می‌توانیم به این هیئت کمک کنیم. حتی اگر نتوانیم در اختیار قایقرانی استان استخری قرار دهیم، در اختیار هیئت  قایقرانی مشهد استخر قرار خواهیم داد که این حداقل کاری است که برای قایقرانی می¬توانیم انجام دهیم.
وی ادامه داد: وظیفه اصلی ما برگزاری مجمع با هماهنگی فدراسیون است که این فدراسیون هماهنگی‌ها را هم به صورت کتبی و هم شفاهی انجام داده و امید است در روزهای آینده این مجمع برگزار و رئیس هیئت قایقرانی خراسان رضوی هم مشخص شود.
4 کاندیدای ریاست و ماجرای بی اطلاعی‌ها
معاون توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی افزود: در فدراسیون‌ها اساسنامه‌ای است و یک آیین نامه ذیل این اساسنامه؛ که برای ما تعریف کرده ما برای انتخاب رئیس هیئت استان باید چه عملیاتی را انجام دهیم، اولین کار این است که ما از فدراسیون اجازه درج آگهی می‌گیریم، این اجازه را کتبی هم می‌گیریم، که این اتفاق افتاد. دوم اینکه ما ثبت نام کنیم، آگهی داده و سپس ثبت نام داشتیم.
وی ادامه داد: برخی اعتراض دارند که در جریان ثبت‌نام نبوده‌اند را قبول نداریم. تا الان 20 مجمع برگزار کردم، چطور تا بحال با درج آگهی در سایر رشته های ورزشی همه متوجه شدند؛ آمدند ثبت نام کردند، اما در قایقرانی این اطلاع رسانی صورت نگرفته؟!
وی یادآورشد: ضمن اینکه برابر این اساسنامه ما موظف نیستیم که با دیگران تماس بگیریم که فلانی ما ثبت نام کردیم... به هیچ وجه حرف دوستان که می‌گویند از ثبت نام برای ریاست اطلاع نداشتیم درست نیست.
تایید صلاحیت که صورت گرفت؛ مجمع برگزار می‌شود
وی با اشاره به اعتراض برخی از دوستان برای مناسب نبودن کاندیداها، تصریح کرد: دوستان آمدند صحبت‍‌هایی شد و ما نیز گفتیم که برابر آیین نامه ثبت نام می‌کنیم، در آیین نامه ننوشته که افراد حتما باید قایقران باشند، یا اطلاع از قایقرانی داشته باشد، بلکه درج شده که مورد تایید نظام باشند، مدرک تحصیلی حداقل فوق دیپلم باشند، سن بالای 22 سال باشند، این افراد می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند، تایید صلاحیت که صورت گرفت، مجمع را برگزار می کنیم. بنابراین دوستان نمی‌توانند بگویند که اطلاع رسانی صورت نگرفته است، دوستان بهانه می¬گیرند، چرا که ما دقیقا برای ثبت نام آیین نامه را مو به مو رعایت کردیم.
افرادی که می‌آیند مسئولیت قبول می‌کنند، باید پاسخگو باشند
در ادامه این گزارش و با تناقض‌هایی که در برخی صحبت‌ها وجود دارد، سعی شد با محمود قربانیار سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان چناران برای با خبر شدن از تایید ایشان جهت برکناری آقای طاهری تماسی گرفته شود، چرا که آقای طاهری در صحبت‌هایشان اشاره داشتند که آقای قربانیار با حضور ایشان موافق هستند و به زودی حکم حضورشان ارائه می‌شود. اما با تماس ما و بعد از مکالمه‌ای کوتاه و باخبرشدن موضوع مصاحبه توسط آقای قربانیار، تماس تلفنی قطع و پس از حدود یک ساعت تماس پی‌در‌پی ما، تنها با این جمله که " شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید اشتباه است، لطفا پس از اطمینان مجددا تماس بگیرید" مواجه شدیم. البته این در صورتی است که مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی درباره عدم پاسخگویی برخی مسئولان به رسانه‌ها بیان داشت: « افرادی که می‌آیند مسئولیت قبول می‌کنند، باید پاسخگو باشند.»
مریم لاری - تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار