پیرمرد ۶۶ ساله آبدانانی بامطالعه و کتاب‌خوانی مستمر، الگویی برای ترویج فرهنگ مطالعه در این شهرستان است، به‌طوری‌که طی چهار سال بیش از دو هزار جلد کتاب‌خوانده است.؛؛؛ آقای رستمی روزانه ۳۰ کیلومتر از روستای محله زندگی اش تا کتابخانه شهر آبدانان را می پیماید تا کتاب تازه ای برای مطالعه بگیرد.
کد خبر: ۱۴۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰ 09 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، پیرمرد ۶۶ ساله آبدانانی بامطالعه و کتاب‌خوانی مستمر، الگویی برای ترویج فرهنگ مطالعه در این شهرستان است، به‌طوری‌که طی چهار سال بیش از دو هزار جلد کتاب‌خوانده است.

​شهر آبدانان را بیشتر با زادگاه «شهید داریوش رضایی نژاد» و یا همان پدر آرمیتا می شناسیم. اما «اکبر رستمی» پیرمرد ۶۶ ساله آبدانانی با علاقه زیادش به کتابخوانی دوباره این شهر کردنشین را سر زبان ها انداخته است. باوجود  فشارهای اقتصادی و فشارهای روحی و روانی ناشی از تنگدستی‌های مادی و ضعف‌های جسمی که دارد هیچ گاه کتابخوانی را کنار نگذاشته و همیشه او را می توان کنار یار مهربانش دید. با اینکه باید در طول روز هوای شالیزارها و آبیاری آنها را داشته باشد و یا اینکه گوسفندان را برای چرا به بیرون ببرد. همیشه چندساعت از روز را مشغول کتاب خواندن است. آقای رستمی روزانه ۳۰ کیلومتر از روستای محله زندگی اش تا کتابخانه شهر آبدانان را می پیماید تا کتاب تازه ای برای مطالعه بگیرد.

به جای گشت و گذار در فضای مجازی کتاب بخوانید

آقای رستمی متولد ۱۳۲۸ در روستای ماهوته از توابع شهر آبدانان استان ایلام است. ۴ سال است که عضو کتابخانه امیرکبیر آبدانان شده و روزانه ۳۰ کیلومتر از این روستا تا کتابخانه را طی می کند. آقای رستمی از منتقدان سفت و سخت شبکه های مجازی و تلفن همراه است و می گوید: « کاهش آمار مطالعه باعث ایجاد ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی افراد می‌شود،  دوری از منابع مکتوب و عادت کردن به تلفن همراه و برنامه‌های نرم‌افزاری فضاهای مجازی همچون واتساپ، وایبر، تلگرام و … باعث سرد شدن کانون خانواده شده است طوریکه برخی از افراد جامعه، فضاهای پوچ مجازی را به حضور در کانون خانواده ترجیح می‌دهند و اگر به آمار طلاق‌های جامعه نگاه کنید می بینید که یکی از دلایل اصلی  به هم ریختگی در خانواده‌ها همین مسئله مخرب استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و دوری از کتاب و کتاب‌خوانی است.»

این پیرمرد خوش ذوق آبدانانی معتقد است اگر به جای ۵ساعت سروکله زدن با شبکه های مجازی بین یک  تا دو ساعت کتاب بخوانید هم سرانه مطالعه کشور بالا می رود و هم بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی کاهش پیدا می کند.

انتخاب به عنوان عضوفعال برتر در دوسال پیاپی

عضویت در کتابخانه شهرستان آبدانان باعث شده خیلی ها آقای رستمی را بشناسند و این ذوق و علاقه اش را تحسین کنند. اردشیر بوستانی رئیس این کتابخانه درباره این عضو فعال و پرتلاش می گوید: « باوجود اینکه شغل اصلی آقای رستمی کشاورزی و دامداری است و فرصت کمی برای مطالعه دارد. اما رابطه اش با کتاب و کتابخوانی خیلی صمیمی است و هرگز مشغله ها نتوانسته اند او را از مطالعه جدا کنند. مطالعه باید در فرهنگ ما و بنیان خانواده نهادینه شود و رستمی الگویی مناسب برای ترویج این فرهنگ است به طوریکه روزانه چهارتا پنج ساعت از وقت خود را به خواندن کتاب‌های دینی، تاریخی، ادبی و اجتماعی اختصاص داده است.»

آقای رستمی در طول چهارسال عضویت در این کتابخانه بیش از دوهزار جلد در زمینه های مذهبی، تاریخی، ادبی و اجتماعی مطالعه کرده است و توانسته دوسال پیاپی به عنوان عضو فعال نمونه این کتابخانه انتخاب شود یعنی به طور میانگین روزی ۱.۳۶ کتاب خوانده است. آقای رستمی داری ۵ فرزند تحصیل کرده است که بیشتر آنها شاغل در حوزه های فرهنگی هستند برای همین خانواده آقای رستمی در همه به عنوان یک خانواده فرهنگی و کتابخوان شناخته می شوند.

به ازای هرفرد باسواد دوجلد کتاب وجود دارد

​در کتابخانه شهر آبدانان به ازای هر فرد باسواد دو جلد کتاب وجود دارد و با این حساب مجموع کتابهای این کتابخانه بیش از ۳۲ هزار جلد در زمینه های مختلف روانشناسی، مذهبی، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم عملی، هنر، ادبیات، تاریخ وجغرافیا است. همچنین ۱۵۰ عنوان مجله و نشریات دوره ای نیز برای علاقه مندان در این کتابخانه وجود دارد.  در حال حاضر بیش از هشت هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبدانان عضویت دارند که پنج هزار نفر از این تعداد به‌عنوان عضو فعال شناخته می‌شوند که در هر هفته دو بار از کتابخانه‌های عمومی آبدانان کتاب به امانت می‌گیرند.

شهرستان آبدانان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب مرکز استان ایلام قرار دارد.

گزارش: وحید حاجیان

منبع: ایلام پرس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار