مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد گفت: فاز نخست بوستان بزرگ بهار مشهد صبح دوشنبه هفته جاری در مراسمی با حضور مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 22 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی سیدمحمود ریحانی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره اینکه بوستان موضوعی بهار در شمال شهر مشهد و در ابتدای خیابان خواجه‌ربیع واقع شده است، افزود: این بوستان اولین تجربه برنامه‌‏ریزی و طراحی پارک‏‌های موضوعی در ایران است.

وی تصریح کرد: از اراضی مربوط به این بوستان، قبلا استفاده کشاورزی شده بوده و تبدیل اراضی به بوستان، وضعیت مناسبی برای ادامه سکونت شهروندان این منطقه محروم فراهم آورده است.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد ابراز کرد: یکی از اهداف مهم‌ شهرداری در احداث این بوستان، گسترش امکانات رفاهی این منطقه بوده که مصداق آن را می‏‌توان در ایجاد میادین متعدد ورزشی در پهنه شرقی بوستان و توسعه آتی امکانات ورزشی و تفریحی شامل ورزش‏‌های آبی، ورزش‌های باستانی و... مشاهده کرد.

وی گفت: تاکنون حدود ۴٣میلیارد تومان اعتبار برای احداث فاز نخست این پارک بدون تملک و تحصیل، هزینه شده است که ١٣میلیارد آن صرف احداث فضای سبز و ٣٠میلیارد تومان هم صرف فعالیت‌های عمرانی شده است.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در فاز اول طرح بوستان بزرگ بهار، انواع مسیرهای تفرجی و گردشی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: طول پیاده‌راه‌های پیرامونی این بوستان که از میان درختان سرسبز پارک‌های خطی شمالی و جنوبی و غربی و شرقی می‌گذرد، حدودا پنج کیلومتر است و در امتداد خود، دارای واحدهای بهداشتی، امکانات رفاهی، نیمکت، آبخوری و سایر تجهیزات پارکی هستند.

ریحانی یادآور شد: پیاده‌راه‌های بوستان موضوعی بهار با فراهم‌آوردن راهپیمایی و تحرک یک‌ساعته، دارای اهمیت شهری است.

وی از پیش‌بینی مسیر دوچرخه‌سواری به طول ۴.۵کیلومتر و با عرض ۶متر به شکل عبور یک یا دوطرفه در بوستان موضوعی بهار خبر داد و گفت: این مسیر برای اجرای دیگرمناسبت‏‌ها نظیر مسابقات «دو» و «رالی» هم سازگاری دارد و در آن نقاط استراحت، واحدهای بهداشتی، یک ایستگاه دوطبقه منحصربه‌فرد و انواع خدمات و پذیرایی نیز فراهم شده است.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد در تشریح جزئیات فاز دوم طرح بوستان بزرگ بهار اظهار کرد: در این فاز، یک مسیر آبی بی‌همتا باعنوان آبراهه تاریخ، به مساحت ۲۳هکتار و به طول ۲.۲کیلومتر طراحی شده است.

وی افزود: عرض متوسط این مسیر آبی حدود ده متر بوده و دارای هفت خم و چم به نشانه هفت مرحله تاریخی در زندگی بشر است که در این مسیر، شهروندان با قایق‌های کوچک یازده تا هجده‌نفره تاریخ زندگی انسان را به قلم محققان و باستان‌شناسان، در طول تونل‏‌های تاریک و ابنیه و محوطه‌ها مشاهده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه پهنه غربی این بوستان با مساحت تقریبی پانزده‌هکتار، به موضوعات فرهنگی اختصاص دارد، گفت: این بخش از پارک موضوعی بهار فضاهای مختلفی همچون فرهنگ‌سرا و دریاچه را شامل می‌شود.

مدیر نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد تصریح کرد: به‏‌منظور افزایش امکانات بوستان تا حد پرکردن یک روز فراغت شهروندان و نیز زائران بارگاه رضوی، ایجاد دریاچه مصنوعی به‌همراه ساحل ماسه‌‏ای و همچنین امکانات ویژه پذیرایی، انواع باغ‏‌های گل، باغ بزرگ بوتانیک، مرکز بزرگ تفریحات پرتحرک و رایانه‏‌ای و نیز ابنیه خدماتی و مدیریتی لازم در پروژه گنجانده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار