گزارش اجتماعی
گاهی شهر در قبضه بدحجابان است تا بساط جلوه‌آرائی خود را در خیابان پهن کنند و عجیب اینکه دیگر تنها ساپورت‌پوشان نیستند که حرمت‌شکنی می‌کنند بلکه آرایش زننده و همراه با جلب توجه نامحرم و به اصطلاح «تبرج»، زیر پوشش چادر هم موجب توهین به این پوشش اسلامی است.
کد خبر: ۱۳۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 19 November 2015
تابستان تمام شد.اما گویا قصه پر غصه بی حجابی تمامی ندارد. این روزها وقتی از کوچه و بازارهای شهرمان که می‌گذریم کافیست تنها برای چند ثانیه سرمان را بالا بگیریم تا در اندک زمانی چشم و دلمان بدون آنکه از ما اجازه‌ای بگیرد خود را در آغوش هر تصور غیر قابل بیانی بیاندازد!

متاسفانه خیابانهای شهر خورشید هم از آزادشهر تا احمدآباد مشهد، این روزها در سایه بی‌توجهی و سهل‌اندیشی عده‌ای به شوی لباس مبدل شده است. شویی از نوع غربی و ضد اسلامی شب های پاریس!

از شلوارهای معروف چسب و لباس‌های بدن‌نما و تن‌پوش‌های زننده و جیغ! و کفش‌های عقده‌ای‌های مد شده در این چند ساله هم که بگذریم ، از جمله مظاهر دردناک امروز جامعه مذهبی ، ساپورتهای رنگ و وارنگ و بدن‌نمایی است که به جرات می توان گفت حتی دختران لس‌آنجلسی نیز با دیده تردید ان را در منظر انظار عمومی استفاده می‌کنند.

همچنین مانتوهای جلو باز با شالهای کوتاه و نیز ساپورت های عجیب و غریب که امروزه بلای جان دختران سرزمین ما و مایه اندوه و شاید نفرین مردان و زنان دلبسته این انقلاب شده است. و در این بین گناه تولیدکنندگان و وارد کنندگان و متولیان را اگر بیشتر از این بد حجابان شاید ناآگاه ندانیم یدون تردید کمتر هم نخواهیم دانست.

متولیانی که بدون توجه به اثرات مخرب محیطی این نوع پوشش ها ، سهل اندیشانه از کنار آن گذر می کنند و هیچ برنامه ای برای مقابله با آن ندارند و احتمالی هم وجود دارد که نمی خواهند هم داشنه باشند و بدین گونه بهترین ایام عمر جوانی فرزندان سرزمین خورشید را در چنگال شهوات شیطانی فدا می کنند و ای کاش اینان بدانند که اصل این ماجرا از کجا آب می خورد!!

و البته چه صد حیف زمانی می فهمندکه آب از آسیاب گذشته و ذهن و قلب هزار و یک پسر جوان و مرد خانواده دار به خرابه ها و ویرانه های تصورات ضد فرهنگی کشیده شده است و خود این دختران نیز در دام دشمن ایمان و اعتقاد اسیر شده اند که ای‌کاش می‌دانستند که آنکه به زیبائی اندیشه رسیده باشد زیبائی تن را نمایش نمی‌دهد!

2

درد امروز جامعه ما "دختران چادری جذاب" ؟!


خانمی چادری در گفتگو با خبرنگار تابناک رضوی می گوید: مشکل ما از آن بدحجابی های همیشگی گذشته است و به نظر من درد امروز جامعه ما "دختران چادری جذاب" هستند. عده ای از دختران که ارزش و حرمت چادر را نمی دانند و ان را ملعبه و بازیچه مدهای روز "من در آوردی" خود می کنند.

وی ادامه می دهد: کافی است نگاهی به اطراف کنید تا نمونه های زیادی از این دختران را ببینید.

فاطمه -م می افزاید: متاسفانه پوشش چادر در حال از دست دادن ارزش و ماهیت اصلی خود در بین عده ای از دختران است تا انجا که در بعضی از کلیپ های شبکه های مجازی از آن به‌عنوان ابزاری برای خنده و تمسخر استفاده می شود .

وی ادامه می دهد: دختر جوانی که با آرایش زننده ، ظاهری غیر اسلامی و کاملا غربی از چادر نیز استفاده میکند موجب بی حرمت شدن این پوشش اسلامی می شود.

صحبت های این خانم محجبه سوژه خوبی می شود تا با یکی از این دختران نیز گپ و گفتی را انجام دهیم و نظر یکی از این "دختران چادری جذاب" را جویا شویم .

سمانه-س دختری بیست و پنج ساله است که علی‌رغم استفاده از چادر ، نوع آرایش و نحوه پوشش او به هیچ وجه وی را جزء دختران با حجاب محسوب نمی‌کند.

وی هدف استفاده از چادر را مصون ماندن از نگاه مردان هرزه عنوان می کند و می افزاید: گاهی وقتی در بازار و یا خیابان مشغول طی مسیر هستم مزاحمت های زیادی برایم به وجود می آید که استفاده از چادر موجب می شود تا جلوی ادامه این مزاحمت ها گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا از این پوشش درست استفاده نمی کنید؟، گفت: وقتی مزاحمی نباشد دلیلی هم برای استفاده از چادر نمی بینیم.

پسری بیست و شش ساله با نام علی وضعیت حجاب این روزهای مشهد را اسف بار توصیف می‌کند.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر نوع پوشش این روزهای دختران مشهد مکثی کوتاه می‌کند و ادامه می دهد: چه بگویم؟ خودتان وضع را می بینید. خیابانها با ویترین مغازه ها یکسان شده اند . پرده های سینما ، تلویزیون ، بانکها ، همه و همه مروج بدحجابی شده اند . بازیگرانی که باید الگوی جامعه باشند ، خود مروج فساد و بد پوششی شده اند و متاسفانه هیچ اثری از دقت نظر مسئولین در گزینش منطبق با مسائل اسلامی و ایرانی در جامعه وجود ندارد. حالا شما بگرد تا پرتقال فروش را پیدا کنی..

کمی دور تر از ما خانمی مسن متوجه موضوع گفت و گوی ما می شود . کنجکاوانه نزدیک ما می‌آید و می گوئید: تورا به خدا به مسئولین بگویئد قدری هم به فکر ما مادران باشند .

وی ادامه می دهد: خدا را شاهد می گیرم وقتی دخترانم برای کاری از خانه بیرون می روند دلهره تمام وجودم را در بر می گیرد.جامعه پر شده است از مزاحمین خدانشناس و دلیل آن به نظر من دختران بدحجاب‌اند که حس شهوت‌خواهی را در جامعه تهییج و افزایش داده اند و امنیت را از همه زنان گرفته اند و واقعا بعضی آرایش‌های غلیظ دختران نوجوان امروز را برخی بدکاره‌های غربی ندارند!

براستی راه حل این ماجرا چیست؟


بدحجابی و بدپوششی یکی از ناهنجاری های است که مسئولین و مردم در برهه های زمانی مختلف درباره لزوم برخورد با آن سخن گفته اند و خواستار فرهنگ سازی و حتی برخورد های صریح و جدی با ان شده اند، اما براستی راه حل این ماجرا چیست؟

به نظر می‌رسد مرحله اول در ریشه کنی این پدیده شوم وجود عزم جدی در میان مسئولین است . بطوریکه تمامی دستگاههای متولی اعم از فرهنگی ، نظارتی و قضایی با یک عزم راسخ دور هم جمع شوند و هر دستگاه در حوزه خود اقدامات موثرتری را اجرا کند.

برای مثال می توان گفت: صدا وسیما با توجه به چهره سازی از افراد در گزینش بازیگران زن دقت نظر ویژه ای داشته باشد و از بکارگیری بازیگرانی که حتی در خارج از پرده سینما نیز نسبت به رعایت سئونات اسلامی بی تفاوت هستند خودداری کند.

سازمان بازرسی در حوزه نظارت به پوشش کارمندان زن از ادارات ، بانکها تا به قول یکی از  جوانان مهمانداران هواپیما نظارت های دقیق تری را اعمال کند.

 اتحادیه های پوشاک نیز نسبت به ارائه الگوهای اسلامی –ایرانی و وضع و اجرای دقیق تر مقررات خود حساسیت ویژه ای به خرج دهند .

 در مجموع نباید کار به آنجا کشیده شود که در دقیقه نود و درست در زمانی که کار از کار گذشته است انتظار برخوردی جدی را فقط از سوی دستگاههای انتظامی و قضایی داشته باشیم . زیرا بازدارندگی از نوع برخوردهای پلیسی همیشه آخرین راه است و نه اولین و تنها ترین راه ...

جواد آریانی / تابناک خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ساناز قاسم خانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
عالی بود.
واقعا کسی به کوچ بدحجابان از مانتو به چادر دقتی ندارد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
خدا خیرتون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
برخی مسائل دارای ریشه عمیق میباشند که بدون توجه به علتهای اصلی مشغول شدن به ظواهر ، مسئله را حل نکرده مشکلات و مسائل بعدی و بعدتری را موجب میگردد.
حجاب چادر مربوط به کسانی است که نمیخواهند در جامعه دیده و مطرح شوند.
مانند نسل زنان گذشته که تعامل آنها با اجتماع در حد خرید مایحتاج منزل بود ، آن هم با اصرار بر اصل شاخص نبودن و این موضوع به حدی مهم بود که معروف گشتن برای زن توهینی به حساب میآمد.
حال فرهنگ و اعتقادات و سبک زندگی ما عوض شده ، میخواهیم بازیگر و ورزشکار و مدل و ... زن داشته باشیم
ذات اینگونه فعالیتهای اجتماعی با شهرت عجین است . حال برخی ساده اندیشان تصور میکنند صرف پوشش چادر حلال تمام مشکلات است !
روسری صورتی و آرایش به همراه چادر !
در دست گرفتن کیف با رنگ جیغ در کنار چادر !
استفاده از چادر براق !
و ... !
اصلا مگر عینک سواد میآورد که چادر حجاب بیاورد ؟!
فرشيد صديقي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
متن به شدت مطبوعاتي ، جهت دار و بدون منبع مشخص است. مصاحبه ها نيز كليشه هميشه را دنبال ميكند و به نظر مي رسد متن بيشتر نماينده نظرات نويسنده باشد تا مردم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
راه حلی که ارائه دادید دقیقا همانی است که 35یال است به شدت ادامه دارد ولی نتیجه کارشده همان چیزی که میبینیم شاید اگرکمی هم از متخصصان علوم اجتماعی وروانشناسی استفاده کنید به راه حلهای بهتری برسید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
چه گزارش مزخرفی.... این طرف فکر شرم آوره
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
تجویز اشتباه نکنید ریشه اصلی بالارفتن سن ازدواج و اقتصادی و بعد فرهنگی است. بیت المال را صرف پروژه های خود ساخته و توهمی خود نکنید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
هيچيك از اين كارها فايده اي ندارد،
اولا در جامعه اسلامي حجاب نبايد اجبار باشد تا به فضاحت كشيده شود ، حجابي كه زماني مايه شناساندن زن مومن آزاد به جامعه بوده تا مورد تعرض واقع نشود . با اجبار تبديل به عنصري بي ارزش و ضد ارزش شده است
چطور است در تركيه با انهمه كانال هاي فساد روز به روز به تعداد باحجاب ها افزوده شده است؟؟؟؟؟؟
پس اشكال اينها نيستند،
mmm
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
Lanat bar bi hejab
برادران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
همانند سایر مشکلات و مسایل موجود در فضای شهر و جامعه اسلامی ، مسئله حجاب و برخورد با معضل بدحجابی همواره با اختلاف نظرهایی همراه بوده است . ضمن احترام به نظر منتقدین؛ مناسب تر هست در ادامه انتقاد، دیدگاه ها و نظرات خود را هم مطرح کنند و این موضوع را مد نظر قرار دهیم که گاهی حل یک مشکل به دلیل وجود اختلاف سلیقه ها فراموش میشه و همه درگیر اختلاف های هم میشن . بنابراین توجه کنیم هدف نویسنده موضوع بد حجابی در جامعه اسلامی بوده ، مخصوصا در شهر بهشت ، شهری که قرار است در سال 2017 به پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی بشه ولی متاسفانه هنوز درگیر فقر فرهنگی حجاب هست .
حميد همتي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
نوشته نويسنده مطلب به درستي معضل امروز فضاي اجتماعي مشهد را نشان ميدهد
موسوي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
آفرين به اين دغدغه مندي
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار