تقدیر از یک اسوه فاطمی و مادر شهید
بسیاری او را به‌عنوان مادر حسن رحیم‌پور ازغدی مشهور می‌شناسند اما حقیقت آنست که استاد حسن رحیم‌پور عضو شورای انقلاب فرهنگی فرزند خلف حاج حیدر و بانو فاطمه فکور یحیایی از مبارزان انقلاب اسلامی است که تجلیل از این مادر نمونه در آیین نکوداشت 110بانوی فاطمی در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷ 12 March 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی، خانم فاطمه فکور یحیایی یکی از زنان مبارز مسلمان است که از سال‌های آغازین نهضت امام خمینی(ره) در عرصه مبارزه حاضر بوده و از حروف‌چینی و نشر اعلامیه‌های امام(ره) در پانزده خرداد 42 تا آموزش مسلحانه و آمادگی چریکی و تشکیل بیمارستان‌های مخفی خانگی برای بیرون آوردن گلوله از بدن مبارزان در صحنه بوده و گاهی هم حتی با خودرو سد راه تانکهای طاغوت در راهپیمایی‌های مشهد، شده است.

ایشان که مادر شهید ( حمید رحیم‌پور ) است، از زنان پیشگام تظاهرات زنان انقلابی در 17 دی 1356 بوده که خفقان شاهی را درهم شکستند و قیام کردند وقتی دیدند رژیم، زنان بی‌حجاب و فواحش را دور مجسمه رضا شاه جمع کرده تا به قول خودشان برای آزادی از او تشکر کنند!

حسن رحیم‌پور ازغدی پسر اوست!

حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این اولین همایش از سلسله آیین‌های نکوداشت 110بانوی فاطمی که با هدف تجلیل از مجاهدت‌های بانو فاطمه فکور یحیایی از مبارزان انقلاب و مادر شهید حمید رحیم پور ازغدی در فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: زن کامل الگویی برای همه زنان و مردان است. عده ای در صدر اسلام به سبب دختر بودن فرزند پیامبر (ص) ایشان را ابتر خواندند که بعد پیامبر گفتند که فاطمه (س) کوثر است. آثار این «کوثر» نیز تا به امروز وجود دارد و آن اینکه هیچ انقلابی در دنیا اتفاق نیفتاد جز اینکه فرزندان فاطمه (س) در آن نقش داشتند.

وی با انتقاد از نپرداختن به شخصیت حضرت فاطمه (س)، به چند روایت از سیره آن حضرت اشاره کرد و گفت: امیر‌المومنان می‌گوید من در تمام دوران زندگی مشترک، یک خاطره بد از فاطمه (س) پیدا نمی‌کنم. من هرگز حتی یک بار هم من ایشان را عصبانی نکردم و یک بار هم ایشان من را عصبانی نکرد. حضرت فرمودند حتی در یک مورد هم به فاطمه دستور ندادم، اما در عین حال ایشان یک بار هم بر خلاف نظر من عمل نکرد. امیرالمومنان می‌گوید هر وقت خسته می‌شدم و به ستوه می‌آمدم به فاطمه پناه می‌بردم و به چهره‌ی او نگاه می‌کردم و آرام می‌گرفتم.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه خداوند شهدا را هدایت می‌کند، تاکید کرد: در آیه 4 تا 6 سوره حضرت محمد (ص) اشاره شده است که شهیدان فقط در این عالم و بهشت به سلوک نمی‌رسند بلکه همه اعمال آنها مشخص شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خداوند مدیریت سلوک شهیدان را در هر دو دنیا بر عهده دارد، تاکید کرد: حال و وضع شهیدان در دو دنیا نیکو است

رحیم پور در ادامه با اشاره به کسانی که در عین مذهبی بودن، از سیاست و اتفاقات جامعه کناره می‌گرفتند، گفت: همین جناب خواجه ربیع که الان در کنار مرقدش هستیم، انسان زاهد و با تقوایی بود اما در لحظه‌های خاص نتوانست تصمیم بگیرد. او عبادت را از تشخیص سیاسی جدا کرد و چیزی جز ذکر و دعا نمی‌گفت. وقتی فهمید سیدالشهدا شهید شدند، گفت خاک بر سر این مردم که فرزند پیامبر را کشتند، که بعد استغفار کرد که چرا جز ذکر چیز دیگری گفته است! در اول انقلاب هم همین یک تیپ آدم‌ها بودند.

وی با اشاره به نامه امام خمینی(ره) به حمید روحانی برای ثبت تاریخ انقلاب، اظهار کرد: امام در نامه‌ای به حمید روحانی ایشان را مأمور کرد تا تاریخ انقلاب را بنویسد. در این نامه معلوم می‌شود که امام روی چه مسائلی حساس بوده است. امام در این نامه نوشت که تاریخ حماسه آفرین مردم ایران را همان طور که هست ثبت کنید که اکثر مورخین تاریخ را آنطور که مایل‌اند و دستور می‌گیرند ثبت می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به واقعیت نقش زنان در تاریخ اسلام، خاطرنشان کرد: امروز می‌نویسند که زنان سنتی در صحنه اجتماع نقشی نداشته‌اند و بعد از شاهنشاه آریا مهر! است زنان در اجتماع فعال شدند. واقعیت این است که زنان از صدر اسلام و در غدیر و کربلا در صحنه‌های خطرناک حضور داشتند و این حضور تا خود ظهور نیز ادامه خواهد یافت همین زنانی که عده‌ای اسمشان را می‌گذارند سنتی، هر جا انقلاب بوده ، در میدان بودند.

رحیم پور ادامه داد: زنان مجاهد صدر انقلاب، جهاد را از زنان حاضر در کربلا یاد گرفتند. آن زنی که وقتی سر فرزندنش را به او دادند، برای دشمن پس فرستاد و گفت آنچه را که در راه خدا دادیم، پس نمی‌گیریم. ما همچنین زنانی داریم که کسی تا به حال از آن‌ها چیزی نشنیده است. ما زنان شهیدی در کوفه داریم که وقتی کربلا تمام شد و سر شهدا را در کوفه آوردند، به تنهایی در خیابان‌ها جنگیدند.

وی افزود: همین زنانی که عده ای به آن‌ها می گویند سنتی، در جنبش‌های مهم معاصر حضور جدی داشتند. در نهضت تحریم تنباکو، بعد از فتوای میرزای شیرازی، زنان نقش اصلی را داشتند. وقتی انگلستان هرات را از ایران جدا کرد ، زنان خراسان و هرات قیام کردند و به خیابان ریختند. آن زمان که انگلیس داشت غارت می‌کرد، زنان مسلمان بیانیه دادند که مصرف کالای انگلیس حرام است. آن وقت بود که زنان چادری ریختند در بازارهای تهران و هر مغازه ای که جنس خارجی داشت را بستند.

حسن رحیم‌پور ازغدی پسر اوست!

همچنین در انتهای این مراسم همسر سردار شهید شوشتری با اهدای لوحی از ده ها سال مجاهدت های مادر حسن رحیم پور ازغدی تجلیل به عمل آورد.

شایان ذکر است سرکار خانم یحیایی از جمله فعالان انقلابی پیش از انقلاب و همراهان نهضت امام خمینی (ره) بوده اند که تاریخ خود گواه این مجاهدتهاست و البته همدلی با همسری مبارز و فرزندانی الگو از جمله ویژگیهای این بانوی فاطمیست و جالب اینکه در مقاطعی مقام معظم رهبری نیز ایشان را به طور خاص ستوده اند که تقدیم دو نامه و مرقومه مبارک زیر مستندی بر این امر و حسن ختام این گزارش تابناک می‌شود:

نامه مقام معظم رهبری در سال 1356 از تبعیدگاه برای خانم فاطمه فکور یحیایی

(در پاسخ به اقدام ایشان در تقدیم زیورآلات خود به مبارزین)

خواهر گرامی!

مفتخرم که درود و تبریک شایسته خود را به شما خانم مسلمان که با اقدام خردمندانه‌تان کوشش ارجمندی در جهت عمل به آموزش‌های اسلام و هر چه شبیه‌تر شدن به رهبران راستین دین انجام داده‌اید، تقدیم دارم.

در روزگاری که ابتذال‌های زندگی و شادی‌های کوچک و غم‌های حقیر، بیشترین فضای درک و احساس و اندیشه و عمل زنان و مردان جامعه مستضعف ما را تصرف کرده و بر اثر بدآموزی‌ها و تحمیق‌های کسانی که در مسند مدیران و مدبران و راهنمایان جامعه قرار گرفته‌اند، اصول و مسائل اساسی زندگی، در بوته فراموشی افتاده و حرص و ولع به ظاهرآرائی و تجمل و اشرافی‌گری، جای هر انگیزه و خواست صادق را پر کرده است، اقدام به دور کردن زیورهای پوچ و بی ارزش مادی، به راستی اقدامی خردمندانه و نیز شجاعانه است. زیور راستین زن، همان چیزی است که چهره نمونه و درخشان زن صدر اسلام را می‌آراست و شخصیت‌های عظیمی چون دختر پیامبر و خواهر حسین(ع) را به‌سان گوهر درخشنده‌ای بر تارک انسانیت می‌نشانید. بار دیگر بر شما سلام می‌فرستم، به این امید که این گام را با گام‌های بلند بعدی در همان جهت و همان راه به کمال برسانید و خواهران مسلمان دیگر را نیز با خود در این راه هر چه بیشتر و پیشتر برید.

سید علی خامنه‌ای ۱۰ اسفند ۵۶

********

یادداشت جدید مقام معظم رهبری در سال 1383 در حاشيه همان نامه

بسمه تعالی خدا را شکر که آزمون‌های بعدی شما نیز که شرف جهاد و شهادت را به خانه شما آورد در ادامه همان صلاح و خردمندی بود.

سید علی خامنه‌ای 83/10/28


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار