درحالیکه این روزها برخی سرمست از رویت سنگین‌وزن‌ترین انار جهان به وزن یک کیلو و 788گرم در ساوه هستند رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی از مصادره بازارهای صادرات انار ایران توسط آمریکا خبر می‌دهد، اما براستی چرا و چگونه ؟ و چه باید کرد؟!
کد خبر: ۱۲۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 01 November 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، در این رابطه رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون از استان صادرات انار به کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی نداشته‌ایم، گفت: بعد از سرمای سال ٨۶ و خسارات شدیدی که به باغات انار کشور وارد آمد، صادرات این محصول متوقف شد.

غلامحسین شافعی افزود: در فاصله این سال‌ها آمریکا سعی کرد تا جای ایران را در بازارهای این کشورها بگیرد، این مسئله باعث شده تا هم‌اکنون بازار انار این کشورها در اختیار انارآمریکایی قراربگیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید انار در ایران زیاد است،گفت: انار ایرانی درمقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی خود ٢۵درصد گران‌تر تمام می‌‌شود، این مسئله باعث شده تا نتوانیم با محصولات سایر کشورها رقابت کنیم.

شافعی درنظرگرفتن مشوق‌های صادراتی و حمایت از کشاورزان را ازجمله مسائلی برشمرد که می‌تواند باعث بازگشت ایران به بازار جهانی صادرات یاقوت سرخ شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد:در سال ٨۶ و بعد از سرمازدگی، پیشنهاد دادم که انار از افغانستان خریداری و صادرکنیم تا بازارهای صادراتی را از دست ندهیم اما به‌دلیل مشکلات قرنطینه این پیشنهاد عملی نشد، مسئله‌ای که باعث شده تا امروز بازارهای خود را از
دست بدهیم.

وی با اشاره به مشکلات افزود: سیستم حمل و نقل ایران ضعیف است و نیاز به کانتینرهای یخچالی برای صادرات انار است چون این میوه ها باید در یخچال با دمای کنترل شده صادر شود و نبود این کانتینرها موجب اجاره کانتینرهای خارجی و پرداخت هزینه های سنگین آن می شود .

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بازار انار به‌دلیل وقفه چندساله از دست رفته است، گفت:باید برای صادرات انار ریسک بکنیم چون هم‌اکنون در بازارهای جهانی انار ایرانی متقاضی ندارد.

زاهدپیشه افزود: هزینه‌های سربار باعث افزایش قیمت انار ایران درمقایسه با سایر کشورها شده است، به‌عنوان مثال هزینه حمل ونقل ما زیاد است و از طرفی دولت چون جایزه صادراتی به صادرکننده نمی‌دهد، نمی‌توانیم در کشورهای هدف بازایابی کنیم. وی تصریح کرد: در صورتی که هزینه‌های سربار کاهش یابد دوباره می‌توانیم بازارهای انار خود را احیا کنیم.

زاهدپیشه ضمن رد مشکلات بهداشتی انار ایران گفت: محصول انار ما از نظرکیفیت مشکلی نداشته و قابلیت رقابت با محصولات سایر کشورها را دارد، با این حال مهم‌ترین بحث ما حضور فعال نداشتن در بازارهای جهانی در ٨سال گذشته است که این مسئله بازگشت به بازار را سخت
کرده است.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: رقبای ما وقتی اقدام به صادرات می‌کنند حمایت می‌شوند و مشکل صادرات، گرفتن تسهیلات و مجوز را ندارند و این خود عامل بازدارنده از سرمایه‌گذاری و ادامه فعالیت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار