هفته گذشته بود که سازمان مدیریت بحران کشور در اطلاعیه‌ای به همه سازمان‌های مسئول درباره پیش‌بینی‌های لازم برای وقوع زمستان بسیار سرد و رخداد پدیده «ال‌نینو» و سیل شدید در کشور هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 27 October 2015
در این نامه که به تایید مراجع مسئول در سازمان مدیریت بحران کشور رسیده، آمده است: «پیرو نامه‌ وزیر نیرو درخصوص احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و پدیده «ال‌نینو» در پاییز و زمستان امسال، به ویژه در ماه‌های آبان و آذر و همچنین بارش‌های زیاد و وقوع سیل شدید در کشور، ضروری است ضمن اطلاع‌رسانی به سازمان‌ها و ارگان‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای ارتقا و حفظ آمادگی در دستور کار قرار گیرد. این موضوع طی سال‌های گذشته در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته و در این راستا مراکز مدیریت بحران در استان‌های مختلف ایجاد شده و مانورهای مختلفی نیز در مقاطع مختلف برای آمادگی در برابر بلایای طبیعی انجام شده است.

برنامه‌ریزی گسترده برای مقابله با بحران شهری

در همین رابطه مدیر سامان‌دهی و مدیریت بحران شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: شهرداری مشهد از مدت‌ها پیش اقدامات گسترده‌ای را برای مقابله با انواع بحران‌های شهری انجام داده و هم‌اکنون آمادگی‌های خوبی در این زمینه به وجود آمده است.

امیر عزیزی می‌افزاید: طبق آخرین پیش‌بینی‌های انجام شده توسط هواشناسی پدیده غالب در پاییز و زمستان امسال، بارندگی‌های رگباری در بازه زمانی کوتاه است .

وی تصریح می‌کند: در همین رابطه در تلاش هستیم تا فهرست کاملی از مسئولان مرتبط با مدیریت بحران در سطوح مختلف تهیه کنیم.

عزیزی تاکید می‌کند: از دو سال پیش با دستور شورای هماهنگی مدیریت بحران مشهد گروهی را تشکیل دادیم تا در زمان وقوع حوادث در مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد مستقر شده و با استفاده از امکانات مرکز به رصد مناطق مختلف پرداخته و دستورهای لازم را صادر کنند.

وی بیان می‌کند: در بخش تامین امکانات نیز بانک اطلاعات تجهیزات نیز در حال تهیه است و از مناطق و سازمان‌ها خواسته شده تا امکانات خود را اعلام کنند تا علاوه بر تامین کمبودها، بتوانیم استفاده بهینه‌ای از وسایل موجود داشته باشیم.

عزیزی درباره تعداد نیروهای مدیریتی و عملیاتی آموزش‌دیده و آماده به کار در لحظه وقوع بحران در مشهد می‌گوید: طبق سازمان‌دهی انجام شده ١۵٠نیروی مدیریتی در رده‌های مختلف و هزار و پانصد نیروی عملیاتی و ۵٠٠دستگاه ماشین‌آلات آماده خدمت‌رسانی در هنگام بحران خواهند بود.

وی درباره بهسازی مسیر کال‌ها و مسیل‌های سطح شهر به منظور جلوگیری از آب‌گرفتگی در هنگام وقوع بارندگی‌های شدید اظهار می‌کند: تاکنون ٨۵درصد مسیل‌ها بازسازی شده و ١۵درصد باقی‌مانده نیاز به لایروبی دارند که امیدواریم تا قبل از شروع فصل بارندگی به صورت برنامه‌ریزی شده این موارد را نیز حل و فصل کنیم.

مدیر سامان‌دهی و مدیریت بحران شهرداری مشهد تاکید می‌کند: میزان و نوع بارش در بارندگی‌های رگباری فراتر از ظرفیت پیش‌بینی شده برای کال‌ها مسیل‌هاست و بنابراین آب‌گرفتگی دراین مواقع موضوعی شایع در تمام دنیاست و لازم است علاوه بر مسائل عمرانی به موضوع فرهنگ‌سازی نیز توجه شود تا شهروندان با احساس مسئولیت در این بخش وظایف خود را انجام دهند و این‌گونه نباشد که در هنگام بارش مسیر عبور آب باران به دلیل وجود زباله مسدود باشد.

هماهنگی‌های لازم انجام شده است

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی نیز در همین رابطه به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: همه‌ساله در آغاز فصل پاییز و زمستان جلسات هماهنگی با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور ایجاد آمادگی‌های لازم برای مقابله با وقوع بحران برگزار می‌شود که امسال نیز این مهم انجام شده است.

حجت‌علی شایان‌فر بیان می‌کند: پیرو نامه سازمان مدیریت بحران کشور درباره آمادگی برای مقابله با سرمای هوا و سیل در زمستان امسال علاوه بر تاکید مجددا به دستگاه‌های خدمت‌رسان از شرکت گاز نیز خواسته شده تدابیر لازم برای جلوگیری از افت فشار گاز را انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار