نایب رئیس شورای ملی زعفران خبر داد:
اولین جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی در حالی برگزار شد که کاهش قیمت زعفران در یک ماه اخیر باعث به هم ریختگی بازار صادراتی این محصول شده است، این مسئله موجب شد تا بحث تعیین حداقل قیمت طلای سرخ در این جلسه مطرح شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 25 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی،نایب رئیس شورای ملی زعفران در این جلسه با اشاره به کاهش قیمت زعفران گفت: درحالی برخی صادرکنندگان زعفران را ١٠روز قبل به قیمت۶میلیون و۴٠٠هزارتومان خریداری کرده‌اند که هم‌اکنون به‌دلیل کاهش قیمت، همان زعفران را در بازار باید ۴میلیون و ٣٠٠هزار تومان خریداری کنند، مسئله‌ای که باعث شده تا برنامه‌ریزی برای صادرات سخت شود.

غلامرضامیری افزود: کاهش قیمت زعفران باعث شده تا برخی مسئولان بحث تعیین حداقل قیمت را پیشنهاد کنند. وی ادامه داد: صادرکنندگان از اجرایی‌شدن این پیشنهاد استقبال می‌کنند چرا که این مسئله باعث ثبات بازار می‌شود اما باید اجرای آن مانند گذشته نباشد که زعفران خریداری و در انبارها نگه داشته می‌شد و از تحویل آن‌ها به صادرکنندگان خودداری می‌شد.

میری با اشاره به نقش دلال ها در تجارت زعفران گفت: باید برنامه ای برای محدودیت فعالیت دلال ها تهیه و اجرا شود.

«یک در هزار »کجا خرج شده است

همچنین غلامعلی رخصت، عضو انجمن صنایع نساجی ایران در این جلسه با اشاره به مالیات یک در هزاری که اتاق بازرگانی از صادرکنندگان دریافت می‌کند، گفت: در حالی که دولت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، صادرات را از هرگونه مالیاتی معاف کرده است، اتاق بازرگانی از ما مالیات می‌گیرد. وی افزود: در واقع به‌جای اینکه به ما مشوق صادراتی داده شود، مبلغی هم برای اینکه صادر می‌کنیم از ما گرفته می‌شود.

رخصت با بیان اینکه اتاق تاکنون اعلام نکرده که این پول‌ها را چگونه خرج کرده است، گفت: اگر این پول‌ها صرف حمایت از صادرات می‌شد، خوب بود اما فقط از صادرکننده پول گرفته می‌شود و اعلام نمی‌شود که این پول‌ها در کجا خرج شده است.

نمک را نوشتند کپک است

همچنین کیانی از فعالان صنایع غذایی خراسان رضوی نیز با اشاره به موضوع محموله ربی که در شبکه‌های اجتماعی مشهد به آن اشاره شده بود، گفت: در شبکه‌های اجتماعی وقتی یک بشکه از این رب ریخته شد، اعلام شد که روی آن کپک بوده است این درحالی است که آن محموله رویش نمک استاندارد ریخته شده بود. وی افزود: انتشار چنین اخباری در شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا طرف‌های آسیای میانه ما برخی سفارشاتی را که درخصوص رب داده بودند، پس بگیرند.

پورفتح‌ا...، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به مطرح‌شدن بحث تفکیک وزارت بازرگانی و صنایع از یکدیگر گفت: با توجه به اینکه بعد از ادغام این دو وزارتخانه بحث تجارت وصادرات به‌دلیل ناهماهنگی‌ها دچار زیان شد، باید فعالان اقتصادی این مسئله را پیگیری کنند تا این مسئله در مجلس فعلی بررسی شود چرا که اگر امسال این مسئله مصوب نشود با توجه به روی کارآمدن مجلس جدید این مسئله حداقل یک سال به تاخیر می‌افتد.

بهاروند، عضو دیگر هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به فعال‌شدن اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای آسیای میانه گفت: با توجه به اینکه بیشترین تجارت این کشورها با خراسان رضوی است، انتظار داریم که خراسانی‌ها فعال‌تر عمل کرده و در این اتاق‌ها عضو شوند.

وی افزود: با توجه به در پیش‌بودن تشکیل اتاق ایران و ترکمنستان از فعالان خراسانی می‌خواهیم که در این اتاق عضو شوند تا سهم خراسانی‌ها در این اتاق محفوظ بماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار