کد خبر: ۱۱۰۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 10 June 2023

تابناک رضوی/ موضوع جایگاه، نقش و نشست برخاست با مردم وتواضع در حضور مردم از جمله موضوعات مهم در منظومه فکری امامین انقلاب بوده وهست.

امام خمینی(ره) به معنای حقیقی کلمه به اصالت عنصر «مردم» در نظام اسلامی معتقد بودند و مردم را در چند عرصه مورد توجّه دقیق و حقیقی خود قرار داد.
*عرصه اوّل، عرصه تکیه نظام به آراء مردم است.
*عرصه دوم، عرصه تکلیف مسؤولان در قبال مردم است.
*عرصه سوم بهره‌برداری از فکر و عمل مردم در راه اعتلای کشوراست .
*وعرصه چهارم لزوم آگاه‌سازی دائمی مردم است.
مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کردند که اسلام‌گرایی در نظام اسلامی، از مردم‌گرایی جدا نیست و مردم‌گرایی در نظام اسلامی، ریشه اسلامی دارد، بر همین مبنا پایه و اساسِ حقّ مردم در این انتخاب، خود اسلام است.
رهبر انقلاب معتقدند مردم‌سالاری دینی است ودارای فلسفه و مبناست. لذا در اسلام و نظام جمهوری اسلامی، فلسفه مسئولیت پیدا کردنِ مسؤولان در کشور این است که برای مردم کار کنند و مسئولان برای مردمند و خدمتگزار و مدیون و امانتدار آنها هستند،لذا در نظام جمهوی اسلام « مردم، محورند.»
در دیدار اخیر رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایشان به برخی از ویژگی های نمایندگان مجلس اشاره کردند ازجمله «ساده‌زیستی»که البته همیشه این موضوع یکی از شعارهای نظام جمهوری اسلامی بوده وهست، ویژگی دوم که رهبر انقلاب اشاره کردند موضوع «پرهیز از رفتار اشرافی‌مابانه» بود، ونکته سوم موضوع «نگاه بالا به مردم» بود که منظور این است که در این دوره مجلس شورای اسلامی نمایندگان جایگاه و نگاه ویژه ای به مردم دارند. البته رهبر انقلاب تصریح کردند که استثنائاتی در این زمینه هم وجود دارد.

رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک توصیه مؤکد به نمایندگان مجلس هم داشتند و آنهم «از دست ندادن ویژگی نشست و برخاست و تواضع در مقابل آن ها [مردم]» که یکی از مهمترین ویژگی های هر مسئول و مدیر در نظام اسلامی باید این موضوع باشد. بر همین مبنا باید نمایندگان همواره در بین مردم، در جمع مردم و در متن اجتماعات مردمی حضور داشته باشند و این موضوع صرفا نباید در مواقع خاص و بویژه در ایام انتخابات و یا برای جمع کردن رای و زمان تبلیغات باشد.
نکته مهم دیگری که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند، موضوع «تواضع» در مقابل مردم بود که باید سرلوحه و اصل و اساس کار یک مدیر و مسئول در نظام اسلامی باشد.
رهبر انقلاب البته یک تلنگر هم به نمایندگان مجلس زدند و انهم این که «این مسئله با دادن وعده‌های غیرقابل تحقق کاملا متفاوت است»؛ یعنی نمایندگان از حضور در جمع مردم و تواضع ظاهری و دادن وعده های توخالی،غیر قابل انجام و خارج از محدوده و شرح وظایف پرهیز کنند.

 

احمد عارفخانی، نویسنده کتاب اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری- کارشناس رسانه و فعال فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار