فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مهار به موقع آتش‌ در پارک ملی تندوره شهرستان درگز از تکرار خسارت در این منطقه تحت حفاظت جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳ 31 May 2023

به گزارش تابناک رضوی، سرهنگ ابوالفضل شعبانی اظهار کرد: صبح امروز بر اثر بی احتیاطی گردشگران هزار متر مربع از عرصه های این پارک ملی در آتش سوخت اما با هوشیاری محیط‌بانان و شناسایی به موقع، آتش در کمترین زمان ممکن با تلاش محیط بانان، نیروهای اعزامی هلال احمر و منابع طبیعی و پس از حدود سه ساعت تلاش مهار شد اما هزار متر مربع از عرصه ها در آتش سوخت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه به دلیل بی توجهی گردشگران شاهد وقوع آتش سوزی در هفته گذشته و امروز در این منطقه بوده ایم.

وی گفت: هفته گذشته به دلیل بی مسوولیتی تعدادی گردشگر شاهد ایجاد حریق گسترده در بخشی از منطقه پارک ملی تندوره بودیم که منجر به نابودی حدود هشت هکتار از اراضی مرتعی منطقه شد.

شعبانی افزود: همچنان احتمال شعله‌ور شدن آتش در مناطق زیست محیطی تحت حفاظت در خراسان رضوی به علت استمرار وضعیت خشکسالی، گرمای هوا و خشکیدن پوشش گیاهی در سطح طبیعت این استان وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: همکاری مردم اعم از روستاییان، عشایر و گردشگران امر بسیار مهم و موثری در جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و یا مهار آن است زیرا چنین کمکهایی از ایراد خسارت سنگین در محیط زیست ممانعت می‌کند.

وی گفت: علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش در چنین شرایطی، خطاهای انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به طبیعت از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و رفتارهای خطرآفرین مشابه خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: مردم در صورت مشاهده حریق در محیط زیست، مراتب را به فوریت از طریق "سامانه تلفنی ۱۵۰۴" مربوط به اداره‌کل منابع طبیعی، "سامانه تلفنی۱۵۴۰" متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست و یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار