رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع):
رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) در خصوص افزایش سن ابتلا به بیماری های قلبی گفت: سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور کاهش پیدا نکرده بلکه قدرت تشخیص و شناسایی بیماری های قلبی در ایران با توجه به گسترش رشته های مربوط به قلب و عروق نسبت به گذشته افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴ 25 May 2023

به گزارش تابناک رضوی، دکتر محمود محمودزاده شبستری در حاشیه برگزاری چهارمین کنگره بین‌المللی قلب کاسپین با بیان این مطلب اظهار کرد: مرگ و میر بر اثر بیماریهای قلبی طبق بررسیها در سراسر دنیا، حرف اول را می‌زند و در کشورهایی که سطح بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها پایین است به دلیل وجود عفونت‌ها، بیماری‌های قلبی شیوع بیشتری دارد.

رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) اظهار داشت: در چهارمین کنگره بین المللی قلب کاسپین تشخیص و درمان صحیح و به روز بیماری‌های مادرزادی و ساختمانی قلب شامل مشکلات دریچه‌های قلب که اکثرا مادرزادی نیستند، نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شبستری در خصوص افزایش سن ابتلا به بیماری های قلبی افزود: سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشور کاهش پیدا نکرده بلکه قدرت تشخیص و شناسایی بیماری های قلبی در ایران با توجه به گسترش رشته های مربوط به قلب و عروق نسبت به گذشته افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل میزان زنده ماندن یا عمر زندگی در میانگین عمر در ایران صعودی است و نسبت به سال های قبل افزایش یافته، به گونه ای که در مردان به ۷۹ سال و در زنان به ۷۸ سال رسیده است.

استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: چهار عامل اصلی شامل دیابت، رژیم‌های غذایی نامناسب و افزایش چربی، مصرف سیگار و دخانیات، فشار خون بالا از عوامل اصلی و تاثیرگذار در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی هستند.

وی با بیان این که دیابت حرف اول را در ایجاد بیماری های قلبی می زند، اضافه کرد: ابتلا به دیابت

در جامعه افزایش یافته و حدود ۲۰ درصد از جمعیت بزرگسالان را شامل می شود.

شبستری ادامه داد: سبک زندگی، کم تحرکی و مصرف غذاهای فست فودی نیز منجر به افزایش وزن و چربی و بروز دیابت شده و در نهایت بر سلامت قلب تاثیر می گذارد.

زمان طلایی در نجات مبتلایان به سکته های قلبی و مغزی

دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی قلب کاسپین در خصوص اجرای کدهای ۷۲۴ و ۲۴۷ برای درمان و ارائه خدمات درمانی به بیماران سکته های قلبی و مغزی گفت: کد ۷۲۴ مربوط به درمان سریع و به هنگام سکته‌های مغزی است که باید ظرف کمتر از سه ساعت لخته‌ای که در رگ‌های مغز ایجاد شده را خارج کرد.

دکتر شبستری افزود: کد ۲۴۷ مربوط به درمان سریع و به هنگام سکته‌های قلبی است که باید ظرف کمتر از ۶ ساعت لخته‌ای که در رگ‌های قلب ایجاد شده را از محیط رگ خارج کرد و هر چه این زمان کمتر باشد میزان موفقیت در نجات بیمار افزایش خواهد یافت.

مدیر مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی امام رضا(ع) با بیان این که هم اکنون در استان خراسان رضوی در هفت بیمارستان کدهای ۷۲۴ و ۲۴۷ اجرا می‌شود، گفت: این کدها در مشهد در پنج بیمارستان شامل بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم(عج)، رضوی، جوادالائمه و شریعتی اجرا و در ۲ بیمارستان شهرستان‌های نیشابور و سبزوار اجرا می‌شود.

وی افزود: جایگاه حوزه پزشکی قلب و عروق ایران همتراز با کشورهای پیشرفته جهان و این حوزه در مشهد همگام با تهران در بالاترین سطح خود قرار دارد.

چهارمین کنگره بین‌المللی مداخلات تهاجمی غیرجراحی در بیماری‌های مادرزادی، ساختمانی قلب (CASPIAN Meeting ۲۰۲۳) صبح روز گذشته سوم خردادماه با حضور ۸۰۰ استاد برجسته داخلی و خارجی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ، پنجم خرداد ماه ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار