کد خبر: ۱۱۰۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸ 21 May 2023

تابناک رضوی/ سه اصل عزت، حکمت و مصلحت به عنوان اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند، این سه اصل یک مثلث الزامی برای چارچوب ارتباطات بین المللی در کشور تعریف شده‌اند.
در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران هم این سه اصل مبنای تعامل با جهان در حوزه همجواری با همسایگان ،منطقه ای ، و بین المللی قرار داده شده است.
در بیانیه گام دوم انقلاب هم که در بهمن 1397 از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد این موضوع سر لوحه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار مسولان وزارت امور خارجه و سفرای جمهوری اسلامی ایران برای چندمین بار سه کلید واژه عزت، حکمت و مصلحت را در سیاست خارجی تبیین کردند.
رهبر انقلاب در تبیین واژه حکمت ویژگی‌هایی را برشمرد و تاکید کردند که تعامل دو جانبه و چند جانبه یعنی اینکه خردمندانه عمل کنیم، اندیشیده عمل کنیم، محاسبه شده عمل کنیم، از اظهار نظرهای شخصی و ارتجالی پرهیز کنیم. هچنین رهبر انقلاب بیان کردند که حکمت یعنی هر کاری می‌کنیم پشتوانه فکری داشته باشد، عقلانی باشد، محاسبه شده باشد.
در بیان دیگری از نگاه رهبر انقلاب مستحکم ترین افکار و اندیشه ها، حکمت نام دارد، به عبارت دیگر حکمت یعنی بینش و منشی که می تواند حقایق را نشان دهد، از نظر رهبر انقلاب حکمت همان فکر مستحکمی است که هیچ ابزاری نمی تواند آن را نفی کند و از بین ببرد و هیچ استدلال و تجربه ای هم نمی‌تواند آن را خنثی کند.

از نظر رهبر انقلاب حکمت در سیاست خارجی عبارت است از سخن و عمل سنجیده و منطبق بر منطق و سخن خردمندانه و متقن، که همراه با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و سخن بدور از احساسات است. رهبر انقلاب معتقدند روش پیامبر اسلام «ص» در برخورد با قبایل سه گانه یهودیان اطراف مدینه مصداق برخورد حکمت‌آمیز و حکیمانه است که پیامبر اسلام اول با این سه طایفه مذاکره می‌کنند و بعد با یک طایفه وارد جنگ می شوند و دو طایفه دیگر را نفی بلد می کنند. همچنین قرارداد بستن پیامبر اسلام(ص) با کفار قریش در حدیبیه هم مصداق اجرای اصل حکمت در سیاست خارجی است.
از دیدگاه رهبر انقلاب حکمت فقط در رفتار نیست علاوه بر حکیمانه و سنجیده کار کردن، نباید هیچگونه نسنجیدگی در اظهارات دیپلماتیک و هر آنچه در سیاست خارجی و ارتباطات جهانی معیار است وجود داشته باشد، لذا باید ملاحظه کرد که این سخن با موازین و منطق و خرد منطبق است یا خیر، برهمین مبنا رهبر انقلاب معتقدند حکیمانه برخورد کردن علاوه بر تصمیم‌گیری‌ها و در زبان و گفتار، باید در معاشرت ها و برخورد ها هم ساری و جاری باشد.
در یک جمع بندی می توان گفت رهبر انقلاب معتقدند حکمت این است که شما بتوانید مواضع طرف مقابل را به موضوع خودتان نزدیک کنید، لذا حکمت، عزت و مصلحت مکمل هم هستند و به طور خلاصه می‌توان گفت که حکمت به معنی تدبیر، خردمندی، عقلانیت و محکم کاری است.


احمد عارفخانی، نویسنده کتاب اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری. کارشناس رسانه و فعال فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار