رحیم پورازغدی:
رحیم پور ازغدی گفت: جداکردن اخلاق از هنر و توجه مطلق به تکنیک، هم غلط است و هم دروغ، چنین تفکیکی امکان ندارد و تاکنون اتفاق نیفتاده زیرا همان افرادی که شعار «علم برای علم» می‌دادند با علم بمب اتم ساختند.
کد خبر: ۱۱۰۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 21 May 2023

به گزارش تابناک رضوی، نشست تخصصی راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما و تلویزیون با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی استاد دانشگاه و منتقد سینما؛ حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده، مدیرکل بنیاد شهید خراسان‌رضوی و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن ستاره مجتمع سینمایی پردیس مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: فیلمسازان کشورهای غربی می‌گویند توجه رسانه، هنر و سینما زیبایی‌ست و ما به زیبایی اثر کار داریم و به ایدئولوژی آن کاری نداریم. آن‌ها می‌گویند کار هنرمند عرضه هنر است و هنرمند نباید به حق، باطل، ظلم، عدالت و ... کاری داشته باشد چراکه هنر را اساسا مقوله‌ای تکنیکال و تخصصی می‌دانند و لذا می‌خواهند در سینما، اخلاق و عدالت را از هنر جدا کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جداکردن اخلاق از هنر و توجه مطلق به تکنیک، هم غلط است و هم دروغ، چنین تفکیکی امکان ندارد و تاکنون اتفاق نیفتاده زیرا همان افرادی که شعار «علم برای علم» می‌دادند با علم بمب اتم ساختند.

این منتقد با اشاره به فیلمسازان و کمپانی‌های غربی اظهار کرد: این افراد می‌گویند ما با محتوا کاری نداریم اما خودشان آثاری را تولید می‌کنند که هم ایدئولوژی سیاسی و هم ایدئولوژی اخلاقی دارد. همین افراد در قالب انیمیشن و فیلم، چیزهایی را ترویج می‌کنند که کاملا ایدئولوژیک است،

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اهداف شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی ادامه داد: مدام در کمپانی‌های سرمایه‌دار و صهیونیست هالیوود، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که تمام توجه‌شان به دفاع از حق صهیونیست‌ها برای کشتار و غارت است.

‌وی عنوان کرد: می‌گویند هنر خط قرمز ندارد، در صورتیکه خط قرمز هنر صهیونیزم، منافع سرمایه‌داری و دفاع از حقوق مسلمان جهان است. می‌گویند سینما ایدئولوژیک و سیاسی نیست، اما خودشان فیلم‌هایی می‌سازند که در آن مظلومیت کماندوهای آمریکا در عراق را نمایش می‌دهند و خدمات‌شان را. چقدر فیلم ساختند که بگویند آمریکا از جهان در برابر کمونیسم دفاع کرده است؟ از جنگ جهانی دوم چقدر فیلم ساختند و از قهرمان‌هایی که عملا وجود نداشتند گفتند؟

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به شرایط ورود فیلم‌ها به اسکار گفت: یکی از این شرایط این است که قهرمانان آن فیلم همجنس‌گرا باشند، دیگری دفاع از مظلومیت یهود و ظالم بودن مسلمان است، دیگری حمله به اسلام با برچسبِ تروریسم است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حتی یک فیلم در هالیوود ساخته نشده که نقدی به اسرائیل و صهیونیزم داشته باشد، حتی پرسیدن سوال هم در فیلم‌هایشان ممنوع است، اما به خدا، مسیح و مریم می‌شود بی‌شمار اهانت کرد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: هنر، سینما و رسانه‌ای که ایدئولوژیک نباشد، بی‌جهت باشد و اهداف سیاسی نداشته باشد، وجود ندارد. نگویید سینما و هنر به اخلاق کاری ندارد، بگویید به نوع ضد اخلاقی‌اش کاری ندارد اما نوع اخلاقی‌اش کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: می‌گویند هنر، سینما، ورزش و رسانه نباید در خدمت حق باشند، اما در خدمت باطل ایراد ندارد، چرا که می‌خواهند هنرشان در خدمت سیاست و ایدئولوژی خودشان قرار بگیرد، نه در خدمت سیاست و ایدئولوژی دیگران. آنها ورزش، هنر و سینما را سیاسی کرده‌اند و خیلی‌ها هم فریب اینها را می‌خورند.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: بهانه دوم‌ فیلمسازان غربی در خصوص اینکه هنر و سینما باید بر اساس صرفا «زیبایی» باشد این است که می‌گویند محتوا ربطی به هنر ندارد. اما نکته این است که هر هنری یک ظرف دارد و یک مظروف یعنی فرم و محتوا دارد، هنر بدون محتوا وجود خارجی ندارد، اگر هم باشد به هیچ دردی نمی‌خورد، فرم و محتوا مکمل یکدیگر هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند تنها زدن حرف خوب کافیست، تصریح می‌کند: آنها گمان می‌کنند دیگر لازم نیست خوب حرف بزنیم! جمله زیبای «قولو للناس حسنی» از قرآن کریم می‌گوید حرف بزنید، برای همه مخاطبان حتی مخاطب جهانی، و زیبا حرف بزنید. لذا باید زیبا هم سخن بگوییم.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: ما دو مفهوم را داریم، درست حرف زدن که تکنیک است و ظرف، و حرف درست زدن، که مظروف است. لذا ظرف مهم است، اما اینکه محتوای این ظرف چیست نیز مهم است. این فیلمسازان حرف بد را خوب می‌زنند. در ظرف طلا زباله می‌ریزند یعنی ظرف خوب و مظروف بد دارند.

وی با اشاره به اهمیت محتوا در فیلم تاکید کرد: در خصوص محتوا هم باید بدانیم، چه باید گفت و چگونه باید گفت. اگر فیلمی پرمخاطب و زیبا را بسازیم که محتوای پلید و مایوس کننده‌ای داشته باشد، یعنی فرم زیبا، اما محتوا زشت و این ارزشی ندارد.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار تا دوم خردادماه در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهدمقدس با دبیری فرهاد مختاری و نمایش فیلمهای سینمایی داستانی نماهنگ و مستند برگزار می شود.

تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار