کد خبر: ۱۱۰۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶ 18 May 2023

تابناک رضوی/ رهبر انقلاب دیروز چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه 1402 در جمع کارگزاران حج، از حج به عنوان میقات بین المللی یاد می کنند، در این میقات از سراسر جهان، از همه قاره ها، از همه کشورها، سیاه و سفید، شهری و روستایی، باسواد و بی سواد، زن و مرد، جوان و پیر، حضور دارند.
همچنین رهبر انقلاب از حج به عنوان میعاد جهانی نام می برند، مکانی که وعده گاه عاشقان خداست، وعده گاه مسلمانان است، وعده گاه امت اسلام و میعادگاه امت رسول الله است، مکانی که میعادگاه پیروان قرآن است.
اما فریضه حج از بعد مذهبی و دینی دعوت پروردگار از مردم است، محلی است برای یک آرمان و یک هدف مشترک، زمانیست برای اعمال خاص و ویژه، محلی است که همه یک صدا و یکنوا به خداوند لبیک می گویند؛ حج دعوت از آحاد بشر برای حضور در مکانی مقدس و مشخص است. اما حج از بعد سیاسی و اجتماعی جانمایه وحدت امت اسلامی است، ابزارمقابله با استکبار جهانی و با رژیم صهیونیستی است، ابزار مقابله با طواغیت است.
حاجیان با حضور در سرزمین وحی از اوضاع دنیا و جهان اسلام مطلع می شوند، ایام حجم فرصتی مغتنم برای آشنایی با ملیت ها و ملت‌هاست، ایام حج فرصتی برای آگاهی از مسائل جهان اسلام است، ایام حج فرصتی است برای تشخیص اخبار درست از غلط، اخبار سره از ناسره، حج فرصتی است برای غلبه به جنگ ترکیبی و جنگ شناختی دشمن.
رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کنند که متولیان حج و مسئولان حج باید فرهنگ‌سازی کنند، این فرهنگ سازی باید منجر به این شود که جوان امروز روزی با شنیدن اسم کعبه و حج به مفاهیمی چون «تمدن سازی»، «نگاه فرامرزی»، «اتحاد جهانی» و «رفع تمایز» منتقل شود. اما چرا این مفاهیم مهم هستند:
1- «تمدن اسلامی» در مقابل تمدن غربی، امروزه شرایط تمدن غربی چگونه است؟ چه ویژگی هایی دارد؟ فرهنگ غرب چه آموزه‌هایی را تبلیغ می‌کند؟،
2- «نگاه فرامرزی» در مقابل قومیت گرایی، ملی گرایی، افراطی گرایی های غربی ها که تلاش می کنند در منطقه غرب آسیا و به ویژه در بین مسلمانان و کشورهای جهان سوم از این ابزارها استفاده کنند.
3- «اتحاد جهانی» در مقابل تفرقه گرایی، فرقه‌گرایی، جزم اندیشی، نگاه افراطی مانند داعش، وهابیت و بهائیت که غرب و استکبار جهانی مروج و حامیان آن هستند.
4- «رفع تمایز» در مقابل نژادپرستی، توجه به نژاد برتر، نگاه غربی-شرقی، نگاه اروپایی- آسیایی- آفریقایی، که امروزمروج این تفکر استکبار جهانی و غرب است.
اما رهبر انقلاب تاکید می‌کنند این امر مهم و مفهوم سازی بر عهده روحانیون حج، مسئولان حج، مسئولان بعثه و بر عهده همه مردم و همه کسانی است که توانایی انجام فعالیت را دارند، ولی نکته اساسی این است که به نظر می‌رسد در این مفهوم سازی وظیفه رسانه های مختلف از جمله رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و شبکه های اجتماعی، سنگین تر است؛ چرا که با ابزار رسانه و تبلیغات موثر و تبیین موضوع مهم حج و آثار و برکات آن می‌توان از طریق بازنمایی بازآفرینی، افزایش ضریب نفوذ و اقدامات هم افزا، به مفهوم سازی در حوزه حج کمک شایانی کرد و از این پدیده الهی و توحیدی به نفع اتحاد جهان اسلام و به نفع تمدن سازی و به نفع نزدیک شدن دلهای مسلمانان بهره ببرد.

احمد عارفخانی / نویسنده کتاب اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری. کارشناس رسانه و فعال فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار