کاج مطبق یکی از گیاهان بسیار زیبا و البته با رشد بسیار کند هست که میتونیم در داخل منزل و یا محل کار از اون نگه داری کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶ 12 May 2023

تابناک رضوی: کاج مطبق گیاهی همیشه سبز است. این گیاه قدی بلند دارد و شاخه‌های افقی آن با برگ‌های سوزنی شکل به شکلی متراکم پوشانده شده است. با بالا رفتن سن این گیاه، برگ‌های سوزنی شکل آن تیره‌تر می‌شوند.

زادگاه اصلی این گیاه جزیره نورفولک استرالیا است.
نگهداری کاج مطبق کار خیلی آسانی نیست. این گیاه نیاز به خاکی مناسب، کوددهی و آب‌دهی منظم دارد.
این گیاه به آب و هوایی معتدل و بدون یخ‌زدگی نیاز دارد مانند همانچه در زادگاهش بوده است.

متاسفانه یکی از مشکلات شایع این گیاه زرد و خشک شدن برگ ها به ویژه برگ های پایینی است.

نکات بسیار ساده و راحتی هست که اگر رعایت بشه علاوه بر این که از بروز خشک و زرد شدن برگ ها جلوگیری میکنه، بلکه باعث میشه تا عمر گیاه طولانی و شادابی اون تضمین بشه.

نکته ای که باید بدونید اینه که این برگ های خشک شده دیگه احیا نمیشن. پس اگر همچین موردی رو در گیاه خودتون مشاهده کردین با یک قیچی استریل شده قسمت های قهوه ای رو بچینید و با مطالعه این مطلب از بروز خشک شدن برگ های جدید پیشگیری کنید.
اولین مسئله گونه و عمر گیاه هست. مسلما هر چه گیاه سن بیشتری داشته باشه خشک شدن برگ ها به ویژه برگ های پایینی کاملا طبیعی هست. با بالارفتن سن گیاه، برگ های انتهایی به صورت طبیعی خشک میشن و از بین میرن تا غذای خودشون رو به برگ های بالایی و جوان تر هدیه کنن.

کثیفی برگ ها
شاید این مسئله در نگاه اول ساده و بی اهمیت به نظر برسه ولی در واقع اصلا این طور نیست. برگ هایی که غبار و گرد و خاک دارند نمیتونن به خوبی عمل فتوسنتز رو انجام بدن و به مرور خشک و قهوه ای میشن. پس حتما هر ماه برگ ها رو تمیز کنید.

قارچ و کنه
زمانی که مشغول تمیز کردن برگ ها هستید با دقت اون ها را واررسی کنید ببینید لکه های کوچک سیاه مثل خال روی برگ ها می بینید یا نه. این ها قارچ هستن و باید خیلی زود از قارچ کش استفاده کنید تا به همه برگ ها سرایت نکنن. نحوه استفاده از قارچ کش در سایت آموزش داده شده است.

یکی دیگه از مواردی که باید به دنبال آن باشید، کنه است. کنه ها خیلی راحت در بین سوزن ها پنهان میشن و چون به سختی دیده میشن برای خودشون زندگی شاهانه ای رو دست و پا میکنن. از شیره گیاه تغذیه میکنن و به مرور باعث خشک شدن برگ ها میشن.

برای تشخیص یک ورق کاغذ سفید زیر شاخه ها بگیرین. شاخه ها رو به آرومی تکون بدین. اگر چیزهای بسیار ریز در رنگ های قرمز یا سیاه روی کاغذ ریخت یعنی متاسفانه گیاه دچار آفت کنه شده و باید هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردنشون اقدام کنید.

برای دفع این آفت از سم مالاتیون یا کنفیدور یا استامی پراید استفاده کنید. یا اگر مایل به استفاده از سم نیستید مقاله دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی رو مطالعه کرده و یکی از اسپری های آموزش داده شده رو بسازید و استفاده کنید.

آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم
رطوبت زیاد خاک باعث زرد شدن و سپس قهوه ای شدن شاخ و برگ میشه، اما خشکی شدید هم میتونه باعث خشک شدن برگ ها بشه. هر دو مورد به یک اندازه مضر هستند.

سطح خاک را با انگشت، چک کنید. ماهی یک مرتبه گیاه رو کاملا سیراب کنید تا تمام ریشه ها مرطوب بشن. حتما آب جمع شده در زیرگلدانی رو تخلیه کنید. برای آبیاری مجدد اجازه بدین 25٪ بالای خاک قبل از آبیاری مجدد خشک بشه.

اگر گیاه مدتی آب نخورده و در واقع خشکی زیادی کشیده بهتره با این روش گیاه رو سیراب کنید.

تشت و یا وان حمام و یا سینک ظرفشویی رو آب کنید. گلدان رو به مدت 45 دقیقه داخل آب بزارین تا از قسمت زیر گلدان آب رو جذب کنه. هر زمان رطوبت رو از سطح خاک احساس کردین گلدان رو از اب بیرون بیارین و صبر کنید تا آب اضافی تخلیه بشه و بعد در جای خودش قرار بدین.

افزایش رطوبت
رطوبت مناسب برای شادابی و سلامت گیاهان بسیار مهم است. شاخه های خشک شده میتونه نشونه کمبود رطوبت باشه.

توصیه من اینه که رطوبت مورد نیاز گیاه رو با درست کردن جزیره تامین کنید. آب پاشی روز برگ ها ممکنه ایجاد قارچ کنه که خودش مصیبت بزرگیه

دما و نور نامناسب
کاج مطبق نسبت به سرما حساسیت داره. اگر این گیاه در گلدان هست نباید در معرض باد کولر قرار بگیره و یا در فضای باز نباید در مجاورت نور خورشید و یا دمای هوای گرم باشه. کاج مطبق به نور زیاد خورشید احتیاج داره، اما نور خورشید به صورت مستقیم را دوست ندارد. زرد شدن برگ ها میتونه از نور زیاد یا نور کم باشه. اگر در داخل منزل نگه داری می کنید در پرنورترین قسمت ساختمان قرار بدین و با پرده نور رو فیلتر کنید. اگر در داخل فضای باز هست زیر سایه درخت یا در قسمتی که نور آفتاب نمیفته بزارین.

عدم تهویه هوا
این گیاه نیاز اکسیژن بسیار زیادی داره. در منازلی که مدام درها و پنجره ها بسته هست نمیتونه دوام بیاریه. علاوه بر این که باید نور زیادی براش فراهم کنید، در قسمتی بزارین که با باز کردن پنجره در طول روز اکسیژن مورد نیازش هم تامین بشه. کمبود اکسیژن باعث میشه تا عمل تنفس به خوبی انجام نشه و ریشه ها در عمق خاک نتونن فعالیت کنن و از این رو برگ ها شروع به خشک شدن می کنند.

عدم کوددهی
کاج مطبق هر چهل روز به آهن و هر سی روز به سه بیست نیاز داره. در صورتی که مواد غذایی مورد نیاز این گیاه فراهم نشه برگ ها خشک میشن. حتما برای رشد و شادابی این گیاه باید برنامه کوددهی منظم داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار