9+1 نکته پس از شهردار شدن جمالی نژاد/
کد خبر: ۱۰۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 11 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، حالا که نزدیک به 3 ماه از انتخاب مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار اصفهان می گذرد، شاید فرصت خوبی باشد برای بررسی عملکرد نزدیک به صد روزه جمالی نژاد در شهرداری اصفهان، البته باید به این موضوع توجه داشت که صد روز نه ملاک خوب بودن و نه ملاک بد بودن عملکرد یک مدیر است اما بررسی این عملکرد شاید بتواند در راستای افزایش اعتماد مردم و همچنین ادامه فعالیت های شهرداری کمک کند.

یکم: مترو، بن بستی که به کوچه تبدیل شد!

بالأخره پس از 15 سال، طلسم حضور مترو در اصفهان شکسته شد و اصفهانی ها حالا فقط چند روز دیگر، می توانند از ثمره بخشی از تحمل رنج و سختی چند ساله خود استفاده کنند. بن بست سخت و سهمگین مترو، با مشکلات عدیده ای که برای شهروندان ایجاد کرده بود، کار را به جایی رسانده بود که مردم می گفتند " مترو نمی خواهیم! فقط سریع تر این حصارها را جمع کنید" اما حالا بعد از این همه سال مقرر شده در همین هفته با حضور وزیر کشور، فاز 1 این پروژه افتتاح گردد تا شهروندان بتوانند از این وسیله سالم حمل نقلی استفاده کنند.

البته کار مترو به همین جا ختم نمی شود و حتی پیش از افتتاح فاز اول قطار شهری، خط دوم مترو اصفهان توسط محمد جواد ظریف کلنگ زده شد تا هر چه سریع تر مترو اصفهان تکمیل شده و یکی از اساسی ترین مشکلات اصفهان یعنی آلودگی هوا که بیشتر آن به خاطر مشکلات حمل و نقلی و ترافیک های سنگین است حل شود.

در طول این مدت، شاید مترو از اولین پروژه هایی بود که جمالی نژاد در ساعات پایانی شب، در محل پروژه حاضر می شد و همانند یک مدیرجهادی از نزدیک نقاط مختلف پروژه بررسی می کرد و از نزدیک با جزئیات کار آشنا می شد.

دوم: عملیات جهادی توسط فرماندهان شهرداری در کف خیابان ها!

یکی از اصلی ترین شعارهای جمالی نژاد در طول این چند ماه فعالیت، راه اندازی طرح "یک هفته، یک پروژه" بود که برای نخستین بار در تاریخ شهرداری، در هر 15 منطقه شهر اصفهان پروژه هایی در حال تکمیل و انجام است. وی در طول این چند ماه بارها تأکید داشته که در آینده نزدیک، شهرداری اصفهان در هر هفته، یک پروژه افتتاح می کند و شهروندان منتظر خبرهای خوب در این راستا باشند.

در هفته گذشته با افتتاح مرکز آتش نشانی منطقه شهید کشوری و همچنین افتتاح بالابر 56 متری آتش نشانی اصفهان، نخستین هفته با چند پروژه شهری اتفاق افتاد و با توجه به این موضوع از این پس هر هفته، شاهد افتتاح یک پروژه خواهیم بود.

نکته قابل توجه در این طرح، این است که این پروژه ها در همه 15 منطقه اصفهان در حال انجام است و با توجه به این موضوع، برقراری عدالت اجتماعی بین همه شهروندان که یکی از دغدغه های مهم و اساسی موجود بوده، محقق شده و همه پروژه های عمرانی مخصوص به افراد خاص و مناطق خاص و هسته مرکزی شهر نیست!

سوم: شهر خوب، ورودی خوب

نخستین تصاویر در خاطر هر فرد، از یک شهر و دیار، برگرفته از ورودی آن شهر است، به همین دلیل با توجه به اهمیت این موضوع در گذشته، شهرهای مختلف با قراردادن ورودی ها و المان های گوناگون که بیشترشان به نوعی برگرفته از آداب و فرهنگ همان شهر نیز هستند، سعی می کنند خاطرات و تصاویر خوبی از ورودی شهر در خاطر مسافران بر جای بگذارند.

شهر اصفهان به عنوان یکی از دیدنی ترین شهر های جهان، باید ورودی هایی مناسب و در خور شأن این شهر داشته باشد. متأسفانه در گذشته با توجه به توسعه شهر ها توجه به ورودی ها در بسیاری از شهرهای امروزی، در نظر گرفته نمی شد اما با توجه به نیاز اصفهان به عنوان یک شهر پربازدید، شهرداری اقدام به ساخت و رسیدگی به ورودی های شهر اصفهان با توجه به المان ها و مباحث مختلف اصفهان کرده است.

سید جمال الدین صمصام شریعت، معاون شهرسازی شهرداری اصفهان در این باره گفت: وضعیت چهار جهت ورودی های شهر اصفهان در شرایط حاضر به گونه ای است که نشانی از ورود گردشگر و مسافر به درون شهر تاریخی اصفهان را در خود ندارد چنانچه در قسمت ورودی فرودگاه اصفهان نیز وضعیت به همین گونه است.

وی با بیان اینكه برخی ساخت و سازهای بی كیفیت مردم در ورودی های شهری باعث زشت شدن چهره شهر شده بیان داشت: بسیاری از مهمانان و مسافران در بدو ورود به شهر با این مسئله مواجه می شوند و این موضوع چهره خوبی برای شهر ندارد.

صمصام شریعت به ورودی های اصفهان در چهار جهت جغرافیایی اشاره كرد و افزود: یكی از مهمترین محورهای ورودی اصفهان محور فرودگاه بوده كه بیشتر مقامات و روسا از این طریق وارد اصفهان می شوند از همین رو محور اتوبان چمران برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید در راستای زیباسازی آن تلاش كنیم.

پروژه میدان استقلال و سایر ورودی های اصفهان، در راستای توجه به دیپلماسی فرهنگی و حرکت در مسیر آمایش سرزمین و محور قرارگرفتن گردشگری به عنوان منبع درآمد اقتصادی، همه و همه در جهت پیشرفت و توسعه اصفهان و ساخت اصفهان فردا است.

چهارم: شهرداری شهروند محور، نه شهرداری محور/ محور شهر شهروندان هستند!

یکی از مهمترین محورهای برنامه جمالی نژاد، توجه به شهروندان و حاکمیت نگاه شهروند محوری به جای شهرداری محوری بوده که در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته و با توجه به این موضوع جمالی نژاد، در صدد ایجاد حس تعلق در هر یک از شهروندان اصفهان است، چرا که وی اعتقاد دارد اگر شهروندان، شهر را از خود بدانند در رفع مشکلات به مدیران شهری که همان خادمانشان هستند کمک می کنند.

به واقع وقتی حس تعلق میان شهروندان و شهرشان ایجاد شود و آن ها خود را از شهر بدانند، امنیت اجتماعی و همبستگی جامعه افزایش می یابد. از همین رو توجه به مسائل شهروندی و همچنین قراردادن رویکرد محله محوری در برنامه های مختلف گام موثری در این راستا و ایجاد شهرداری شیشه ای است.

پنجم: مسجد، محور فرهنگ اصفهان

رضا امینی، رئیس شورای شهر اصفهان در مراسم تودیع و معارفه جمالی نژاد یکی از مهمترین خواسته های شورای شهر از شهرداری را توجه به مولفه شهر اسلامی و برنامه ریزی و اقدام در این راستا عنوان کرد.

امینی در این باره اظهار داشت: توجه ویژه به مولفه های شهر اسلامی در برنامه ریزی ها و اقدامات شهرداری، برنامه ریزی جامع، دقیق و علمی برای حرکت شهرداری در مسیر پیشرفت توام با توازن و عدالت، توجه خاص و جدی به فرهنگ دینی با محوریت مساجد به عنوان پایگاههای اصیل تمدن اسلامی، افزایش نشاط اجتماعی با ارتقا کمی و کیفی برنامه های فرهنگی، تفریحی ورزشی خصوصا برای بانوان و جوانان. تلاش جدی برای ایجاد همدلی و هم گرایی به منظور هم افزایی ظرفیت های شهر در مسیر پیشرفت اصفهان از جمله انتظارات اصفهان از شهردار منتخب است.

با وجود این صحبت ها، شهردار اصفهان در برنامه ریزی های خود در برنامه اصفهان 1400 و اصفهان 1395، به محوریت مسجد به عنوان یکی از نمادهای شهر اسلامی در فرهنگ و گره خوردن فرهنگ با مسجد توجه خاصی داشت.

وی تأکید داشت: به دلیل اینکه در برنامه های ما، محور فرهنگ، مسجد است، سعی شده در مناطق و محله های مختلف، زمین های ورزشی و فرهنگسراها زیر مجموعه مساجد قرار بگیرند و بتوانند برخی مشکلات مساجد را حل کنند.

با وجود این صحبت ها، یعنی توجه به مساجد بیش از پیش صورت می گیرد و این محل ها به عنوان محوریت فرهنگ شهری قرار می گیرند.

ششم: انتخاب مدیران جهادی و خادمان شهر

به گفته استاندار اصفهان، شهردار یکی از مهمترین مراحل پس از انتخاب را در طول چند ماه خدمت به خوبی پشت سر گذاشت و در کمال شایسته سالاری بسیاری از مدیران جوان، توانمند و جهادی را به کار گرفت تا در راستای اصفهانی توسعه یافته و قدم برداشته باشد.

به گفته جمالی نژاد بسیاری از معاونین تیم مدیریت شهری فعلی، رقیبان وی برای انتخاب به عنوان شهردار بودند که امروز همه با همبستگی و هم افزایی در راستای شکل دهی اصفهانی نو تلاش می کنند.

هفتم: دیپلماسی فرهنگی، مهمترین نکته در داشتن یک شهر جهانی

در چند سال اخیر بسیاری از کارشناسان و مسئولین به این نتیجه رسیدند که اصفهان با برخورداری از بیش از 2 هزار اثر دیدنی و جاذبه گردشگری، باید گردشگری را به عنوان محور توسعه خود قرار داده و آن را جایگزین صنعت کند.

شهرداری اصفهان به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مرتبط که در این راستا فعالیت می کند، توجه به دیپلماسی فرهنگی را راه حرکت به سمت شهر مملو از گردشگر انتخاب کرده است.

جمالی نژاد هر یک از افرادی که به اصفهان سفر می کنند را به چشم یک گردشگر که می تواند منابع مالی را برای شهر داشته باشد، نگاه نمی کند بلکه وی را سفیری می بیند که می تواند مبلغ اصفهان و فرهنگ پر از تمدن آن باشد، از همین رو است که وی در این چند ماه از طریق فعالیت های مختلف مثل، دیدار با هیئت های دیپلماتیک بسیاری از کشورها، برگزاری مسابقات جام باشگاه های فوتسال آسیا و اتفاقاتی از این دست به دنبال ارتقا دیپلماسی فرهنگی اصفهان است.

هشتم: توجه به پیشگیری و مبارزه با فساد در شهرداری و بدنه آن

شاید اگر شما هم گذرتان به شهرداری ها خورده باشد، با عده بسیاری از مردم مواجه می شوید که زیر لب نق نق کنان، در حال گلایه و شکایت از فساد حاکم در شهرداری هستند و ته کلامشان هم به صورت مشترک، می گویند، دزدند آقا! دزد!

حالا با اینکه این صحبت ها چقدر به حقیقت نزدیک است، کاری ندارم اما یکی از اساسی ترین نکاتی که در برنامه های جمالی نژاد برای جلوگیری از فساد در بدنه شهرداری، وجود دارد، طرح جعبه سیاه مبارزه با فساد در شهرداری نام دارد.

در گذشته رسم بوده که در رابطه با این موضوع نکاتی مطرح می شده اما بازهم نهضت ادامه داشته و مراجعان همان عقاید قبلی را نسبت به موضوع داشتند. جمالی نژاد در همان دیدار های ابتدایی با معاونانش تأکید داشت: جعبه سیاه مبارزه با فساد در شهرداری در حوزه شهرسازی از این رو ضروری است که اقدامات پیشگیرانه از جمله شفاف سازی محاسبات و ضوابط در نظر گرفته شود به‌گونه‌ای كه ضوابط شهرسازی، کاربری‌ها و ارتفاعات برای مردم شفاف شود.

وی در طول این مدت با یک نگاه فراسازمانی، شهرداری ها را خاکریز اول و اصلی ترین خاکریز برای کسب رضایتمندی مردم عنوان کرده و توجه ویژه به شفاف سازی و جلوگیری از فساد در شهرداری و در نهایت تشکیل شهرداری شیشه ای را از اهداف اصلی خود بیان کرده است.

نهم: خدمت 24 ساعته

در این چند ماه، تیم مدیریت شهری اصفهان به صورت شبانه روزی در سطح شهر فعالیت کرد تا سخنان خود از تغییر را به صورت عملی و مصداقی به مردم نشان دهد.

در این خدمت شبانه روزی، ساعت 12 شب با 6 صبح فرقی ندارد و از همین رو بود که جمالی نژاد، بسیاری از جلسات خود را در 6 صبح آغاز کرد و بسیاری از کارهایش را با بازدیدهای آخر شب به اتمام رساند. از همین رو بود که جمعه و شنبه برایش تفاوتی نداشت و هفته کاری برای وی و تیمش از جمعه آغاز می کردند.

به علاوه یک: هسته مرکزی شهر، قلبی که نیاز به اتاق عمل رفتن داشت!

به هر حال هر جراحی و تغییری درد و مشکلاتی را هم در بر دارد و این قاعده برای شهردار جوان اصفهان نیز مستثنی نیست! هسته مرکزی اصفهان که به دلیل ایستگاه متروی امام حسین (ع) بسته شده بود، در این مدت به عنوان یکی از اساسی ترین معضلات شهر محسوب می شد چرا که با توجه به حجم عظیم ترافیکی که ایجاد می کرد بسیاری از مردم را دچار مشکل کرده بود. این موضوع سبب اعتراض شدید بسیاری از شهروندان به اقدامات شهرداری شده بود.با وجود این صحبت ها شاید افتتاح فاز یک مترو و هم چنین باز شدن خیابان طالقانی که در کاهش حجم ترافیک ها موثر است، بتواند تسکینی باشد بر قلب مردمی که قلب تپنده شهرشان در حال جراحی است!

حال با وجود تمام این صحبت ها، این مردم هستند که باید به عملکرد شهردار سه ماهه خود با توجه به فعالیت هایی که صورت گرفته نمره دهند و به این سوال پاسخ دهند که به چه میزان تغییرات صورت گرفته در شهر، رضایتمندی آن ها را در بر داشته و تیم مدیریت شهری، در بر داشتن نخستین گام ها چه کرده است؟!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار