ایت الله علم الهدی تاکید کرد:
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: رسم ما این است که در هر بحران، بیش از آن‌که قرار باشد به عبرت‌های آینده توجه کنیم، پیش از همه به دنبال مقصر می‌گردیم و جستجو می‌کنیم که بدانیم مقصر اصلی کیست. با این حال، کمتر به این نکته توجه می‌شود که در هر گرفتاری و بحران، چه اتفاقات مثبت و ارزشمندی به وقوع می‌پیوندد؛ از جمله در بحران اخیر که با وجود ناخواسته و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن، جریان‌های مردمی و خدمات صادقانه‌ای اتفاق افتاد که قابل‌توجه و شایسته تقدیر بود.
کد خبر: ۱۰۸۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱ 20 January 2023

به گزارش تابناک رضوی آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور مردم مشهد در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به بحران اخیر در حوزه انرژی و برودت کم‌سابقه هوا در خراسان رضوی اظهار کرد: مسئله‌ای که در هفته گذشته بر استان ما گذشت، یک بحران غیرقابل‌پیش‌بینی بود. بحران سرما و قطعی گاز در بعضی شهرها و منازل مسکونی که در 16 سال اخیر بی‌سابقه بود و فقط در سال 1386، هم‎استانی‌های ما نمونه آن را به خاطر داشتند، باعث شد تا دسترسی بسیاری از مردم به گاز قطع شود و اهالی شریف این استان در گرفتاری قطعی گاز گرفتار شوند.
ایشان افزود: در سال 1386 این اتفاقات نیفتاد؛ زیرا اولاً بسیاری از روستاها هنوز گازکشی نشده بودند و دوماً صنایع نیز به این اندازه توسعه نیافته بودند. بر همین اساس بود که در سرمای اخیر، با وجود سرمای چند درجه زیر صفر خانواده‌ها در تأمین گاز خود دچار مشکل شدند.
صرفه‌جویی تاریخی خراسانی‌ها در بحران سرمای اخیر
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رسم ما این است که در هر بحران، بیش از آن‌که قرار باشد به عبرت‌های آینده توجه کنیم، پیش از همه به دنبال مقصر می‌گردیم و جستجو می‌کنیم که بدانیم مقصر اصلی کیست. با این حال، کمتر به این نکته توجه می‌شود که در هر گرفتاری و بحران، چه اتفاقات مثبت و ارزشمندی به وقوع می‌پیوندد؛ از جمله در بحران اخیر که با وجود ناخواسته و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن، جریان‌های مردمی و خدمات صادقانه‌ای اتفاق افتاد که قابل‌توجه و شایسته تقدیر بود.
ایشان ادامه داد: مصرف متوسط استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی به بیش از 75 میلیون مترمکعب می‌رسد و با قطع دو لوله گاز صادراتی از ترکمنستان، روند انتقال 5 میلیون مترمکعب گاز به ایران قطع شد. در این شرایط، من می‌خواهم بیش از هر چیز از مردم شریف تربت‌جام تشکر کنم زیرا خانه‌هایی که گاز داشتند، مهمانی‌های مفصل با حضور همسایگان، اقوام و بستگان برگزار کردند تا همشهریانشان در قالب یک همزیستی اسلامی، مهمان خانه‌های گرم آن‌ها باشند و برخلاف ادعای خناس‎هایی که قطعی گاز یک شهرستان تلفیقی را در راستای سیاست‎های سنی‎ستیزانه قلمداد کردند، برادران شیعه و سنی ما در این شهرستان در عمل نشان دادند نه تنها خصومتی وجود ندارد بلکه برادری و همدلی موج می‌زند.
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: پویش «هر خانه، یک اتاق گرم»، نهضت ویژه‌ای با هماهنگی مردم و دستگاه‎های اجرایی بود که بر ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف متمرکز شد و زمینه‌ای را رقم زد تا خراسانی‌ها در هفته گذشته بتوانند عملی را انجام دهند که شاید در تاریخ کم‌سابقه باشد زیرا در طول هفت روز، 33 میلیون و 700 هزار مترمکعب گاز در این استان صرفه‌جویی شد و این هماهنگی و همکاری مردم، هم از نظر اعتقاد اسلامی و انقلابی و هم باورمندی ملی قابل‌تقدیر است.
ایشان تأکید کرد: وسایل گرمایشی و کمک‌های مردمی که در طول این یک هفته جمع‌آوری و به مناطق بحران‌زده ارسال شد، یکی دیگر از مصادیق تجلی همدلی و فرهنگ برادری بود که در یک نمونه آن می‌توان به گفته تولیت آستان قدس رضوی اشاره کرد که روزانه 20 هزار پرس غذای گرم را در میان اهالی تربت‌جام توزیع کرده بودند. 
خدمات مدیران جهادی قابل‌تقدیر بود
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: موضوعی که برای ما در بحران ناراحت‌کننده است، این است که در جریان یک آسیب فراگیر، جمعی از مردم ما دچار مشکل شوند و مسئولان بی‌تفاوت باشند اما خوشبختانه مدیریت استانی ما از استاندار و معاونان او گرفته تا فرمانداران، همه برای رسیدگی به موضوع قطع گاز تربت‌جام و چالش‌هایی که پیش آمده بود، به‌صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کردند و در قالب یک حرکت ایجابی، امکانات گرمایشی به‌صورت لجستیک به نقاط محروم از گاز ارسال شد و پس از دستور صریح آقای رئیس‌جمهور، وزیر نفت شخصاً در منطقه تربت‌جام حاضر شد و از نزدیک دستور داد تا فشار گاز به حدی افزایش پیدا کند که قطعی در تربت‌جام از سه روز تجاوز نکند.
ایشان ابراز کرد: تصویب طرح پروژه لوله‌گذاری اختصاصی منطقه میان جام به ارزش 2هزار و 500 میلیارد تومان، فقط یکی از برکات این حضور میدانی مسئولان بود و همه این خدمات میدانی در شرایطی انجام می‌شد که برخی خناسان اقتصادی سعی داشتند با فروش لوازم گرمایشی به قیمت چندبرابر در این بحران، به سود برسند.
می‌خواهند همزیستی عاطفه‌دار سنی و شیعه را برهم بزنند
امام‌جمعه مشهد با انتقاد از برخی سودجویی‌های اقتصادی و سیاسی در جریان برودت کم‌سابقه هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: این‌ها خیال می‌کنند که به منافع اقتصادی رسیدند درحالی‌که اگر شما از استیصال و نیاز مردم به دنبال نفع فردی باشید، این پول‌های حرام، بنای زندگی سودجویان فرصت‌طلب را به آتش می‌کشد. علاوه بر این، خناسان سیاسی هم آن‌هایی بودند که قلم‌ها را به دست گرفتند و چه در فضای مجازی و چه فضای حقیقی، علیه مجاهدان خدمت به مردم و عناصر مخلص و فداکار به ملت، دست به کار شدند. این‌ها با این بدگویی‌ها و تمسخرها سعی داشتند تا از نظام انتقام بگیرند اما بدانند که آن‌ها جز عاملان استکبار جهانی، چیز دیگری نیستند و در این کشور، هر حرکتی که بر ضدنظام و خادمان مخلص مردم شکل بگیرد، در حقیقت عملی است که نفع آن به آمریکا خواهد رسید.
ایشان افزود: آن‌هایی که دم از سنی ستیزی نظام می‌زنند تا همزیستی مسالمت‌آمیز و هماهنگی عاطفه‌دار سنی و شیعه میان‌جام را نادیده می‌گیرند و در مقام سم‌پاشی و ایجاد اختلاف قومی و اختلاف بین سنی و شیعه هستند، عوامل بی جیره و مواجب آمریکا در این کشور و پیاده‌نظام دشمن هستند. شما ببینید که دشمن تا کجا را هدف گرفته است که حتی از یک بحران طبیعی هم برای تخریب جریان‌های انقلابی خادم مردم استفاده می‌کند.
سپاه، خادم صادق ملت است
آیت‌الله علم‌الهدی ضمن اشاره به تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: نهاد مقدسی همچون بسیج و سپاه که در دوران دفاع مقدس، شر دشمن را از کشور کوتاه کرده و در طول 43 سال اخیر، هر جا که سیل و زلزله آمد، خادم مخلص و فداکار ملت بود، اکنون در اروپا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود اما ناپاکانی که مردم بی‌گناه فلسطین و ملت‌های آزاده عالم را با کشتارهای سهمگین روبرو می‌کنند، همچنان در سایه امنیت بسر می‌برند.
ایشان ابراز امیدواری کرد: خواسته ملت ایران از همه کسانی که در مجامع بین‌المللی، صاحب کرسی‌های دیپلماتیک هستند، این است که در برابر این جریان شوم بایستند زیرا هرچه باشد، امام به ما یاد داد که هر جا دشمن از ما عصبانی شد، این به آن معناست که عظمت ما چشم دشمن را خیره کرده و فلسفه وجودی‌شان به حدی تهدید شده که به این تصمیمات جانورصفتانه روی می‌آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار