آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی با معرفی سه نمایش برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۰۸۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹ 03 December 2022

به گزارش تابناک رضوی، سی و دومین جشنوره تئاتر استان خراسان رضوی درحالی امروز، ۱۲ آذر به کار خود پایان داد که سه گروه برای اعزام به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و جشنوار ئاتر مناطق معرفی شدند.
در جشنواره سی و دوم تئاتر استان، گروه‌های شهرستانی سهم چشمگیری داشتند و از جمع ۱۱ گروه راه یافته به این مرحله، در کنار ۴ گروه از مشهد، ۷ گروه از شهرستان‌های سبزوار (۲ گروه)، تربت حیدریه (۲ گروه)، طرقبه شاندیز، خواف و قوچان حضور داشتند.


۱۰۱ گروه تئاتر در جشنواره سی و دوم حضور داشتند

در ابتدای مراسم اختتامیه «محمد جهانپا» دبیر جشنواره با ارائه گزارش مختصر از برگزاری این رویداد هنری استان گفت: در آغاز فراخوان جشنواره ۱۰۱ گروه هنری متقاضی حضور در این رویداد هنری بودند که در نهایت ۵۳ اثر به مرحله بازبینی راه یافتند.
وی با اشاره به دعوت از پیشکسوتان و دبیران دوره‌های قبلی جشنواره برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد هنری و تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره خاطرنشان کرد: تئاتر شهرستان‌ها نیاز به حمایت‌های سخت افزاری و آموزش دارد که می‌بایست مورد توجه مسئولان و متولیان قرار بگیرد.

مسئولان اجرایی و اقتصادی به اعتلای تئاتر استان کمک کنند
در ادامه مراسم «محمد حسین زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در جایگاه قرار گرفت و سخنان خود را با چند تقدیر آغاز کرد.
وی در ابتدا ضمن قدردانی از حضور پرشور گروه‌های تئاتر شهرستان ها، به امکانات محدود اجرای تئاتر در شهرستان‌ها اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که این مشکلات با حمایت‌های متولیان مختلف برطرف شود.
حسین زاده در ادامه با اشاره به حضور پیشکسوتان و سرمایه‌های تئاتر استان در مراحل مختلف برگزاری جشنواره، از حضور آن‌ها تشکر کرد و در ادامه با تقدیر از همراهی هیئت داوران جشنواره در مراحل بازبینی و پایانی، از آن‌ها خواست که راهنمایی‌ها و مشورت‌های خود را از گروه‌های تئاتر استان ادامه دهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های خاص هنر تئاتر در ارتباط با مخاطب تاکید کرد: هنرمندان تئاتر در کنار دشواری‌های کار و کمبود‌ها و کاستی‌های مختلف، تلاش می‌کنند پیام خود را به مخاطب منتقل کنند؛ لذا ضروری است دستگاه‌های مختلف اجرایی و در کنار آن‌ها مجموعه‌های اقتصادی نیز برای حمایت از تئاتر استان قدم پیش بگذارند و با حمایت از گروه‌های تئاتر در زمینه سالن‌های نمایش و نیز حمایت‌های مالی و اعتباری، کمک کنند تا تئاتر استان رشد و اعتلای بیشتری داشته باشند.
حسین زاده همچنین از دستگاه‌های اجرایی که در برگزاری جشنواره در کنار ستاد برگزاری جشنواره قرار گرفتند و نیز از عوامل اجرایی برگزاری جشنواره قدردانی کرد.

در بخش طراحی پوستر و بروشور، ضمن تقدیر از «سروش حیدری» برای طراحی پوستر نمایش «شاه شکار»، اثر «ساندار یحیی زاده» طراح پوستر نمایش «زندانی ۵۷۵» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
در بخش طراحی نور، «محمود کریمی» طراح نور نمایش های «زندانی ۵۷۵» و «آوانتاژ» به عنوان طراح برگزیده معرفی شد.
در بخش موسیقی، ضمن تقدیر از «هلیا متولی» آهنگساز نمایش «زندانی ۵۷۵»، آقای «مهدی حسنی» آهنگساز نمایش های «شاه شکار» و «انتظار با بوی نرگس» به عنوان آهنگساز برگزیده معرفی شد.
در بخش طراحی لباس، ضمن تقدیر از «سمیرا حریمی» برای طراحی لباس نمایش «UN12»، خانم «محبوبه سلطانی» طراح لباس نمایش «بلوار الیزابت» به عنوان طراح برگزیده معرفی شد.
در بخش طراحی صحنه، ضمن تقدیر از «سید محسن هاشمی» برای طراحی صحنه نمایش «انتظار با بوی نرگس»، آقایان «مهدی نحوی» و «شهاب افتخاری» طراح صحنه نمایش های «پیوند خونی» و «بولوار الیزابت» مشترکا به عنوان طراحان برگزیده معرفی شدند.
در بخش بازیگران زن، آرای هیات داوران به شرح زیر اعلام شد: «فاطمه رضاییان» بازیگر نمایش «زندانی ۵۷۵» و «رویا داود» بازیگر نمایش «آوانتاژ» شایسته تقدیر شناخته شدند. «سمانه پرتوی» و «نازیلا نوروزی» بازیگران نمایش های «UN12» و «بولوار الیزابت» به عنوان نفر سوم بازیگران زن معرفی شدند. «حکیمه خاکسار» و «ساندرا یحیی زاده» بازیگران نمایش های «انتظار با بوی نرگس» و «زندانی ۵۷۵» به عنوان نفر دوم بازیگران زن معرفی شدند. «پرستش سلطانی» بازیگر نمایش «UN12» به عنوان نفر اول بازیگران زن معرفی شد.
در بخش بازیگران مرد، آرای هیات داوران به شرح زیر اعلام شد: «علیرضا بازشاد» و «علی پیمان دوست» بازیگران نمایش های «زندانی ۵۷۵» و «مانولین» به عنوان نفر سوم بازیگران مرد معرفی شدند. «حامد یزدی» و «رضا آسیابی» بازیگران نمایش های «شاه شکار» و «کرم» به عنوان نفر دوم بازیگران مرد معرفی شدند. «رسول وحدت» و «امیر قادری» بازیگران نمایش «پیوند خونی» به عنوان نفرات اول بازیگر مرد معرفی شدند.
در بخش نویسندگی، جایزه نفر سوم به «امیر رستگار» و «منصور جهان بخش» نویسندگان نمایش «UN12»، جایزه نفر دوم به «میلاد کاشانی» نویسنده نمایش «بولوار الیزابت» و جایزه نفر اول به «فرانک کریمی» نویسنده نمایش «زندانی ۵۷۵» تعلق گرفت.
جایزه ویژه «فانوس» در این جشنواره به نمایش «زندانی ۵۷۵» و جوایز ویژه بخش پژوهش به «آیدا کوهستانی» و «حورا حق شنو» تعلق گرفت. در این جشنواره همچنین از «حسن عنایت پور» و «فرشید تمری» به عنوان دو هنرمند شاخص استان تقدیر شد.
گفتنی است بر اساس نظر هیات داوران، نمایش های «زندانی ۵۷۵»، «انتظار با بوی نرگس» و «UN12» به عنوان نمایش های برگزیده استان جهت شرکت در جشنواره های منطقه ای و جشنواره فجر معرفی شدند.
همچنین در پایان این مراسم دبیر جشنواره تئاتر استانی برای سال بعد نیز تعیین شد. بر این اساس«محمد جهانپا» به عنوان دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار