رییس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد:
رییس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ نفر از ساکنان زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی بیش از ۳۰ سال سن دارند که در بیمارسنجی صورت گرفته در جامعه ۱۲ درصد آنان مبتلا به دیابت هستند.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 12 November 2022

به گزارش تابناک رضوی دکتر بابک اقبالی با اعلام این مطلب افزود: همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۲۵ درصد جمعیت بزرگسال در کشور مبتلا به دیابت هستند که متاسفانه از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی با بیان این که غربالگری بیماری دیابت به صورت رایگان برای این جمعیت هدف در مراکز شهری و روستایی انجام می‌شود ادامه داد: همچنین در راستای خطرسنجی قلبی عروقی، بررسی میزان قند و چربی خون افراد بالای ۳۰ سال، به صورت رایگان انجام می‌شود.

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علایم بیماری دیابت زمانی بروز می‌کند که دیابت، صدمه خود را به عروق اصلی بدن وارد کرده است بنابراین غربالگری هر سه سال یک بار برای افراد سالم و برای افراد دیابت و یا پیشا دیابت هر سه ماه یک بار ضرورت دارد.

اقبالی افزود: در روستاها به دلیل تغذیه سالم و تحرک بیشتر افراد کمتری مبتلا به دیابت هستند اما افراد مراجعه کننده بالای ۳۰ سال در نوبت اول تحت غربالگری رایگان دیابت قرار می‌گیرند و پس از آن به پزشک ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به این که در خصوص کودکان مشکوک دارای علایم ابتلا به دیابت نیز اقدامات دیگری انجام می‌شود گفت: کودک، بر اساس علایمی مانند ابتلا به چاقی، پرخوری، پر نوشی، تکرر ادرار و زمینه خانوادگی تحت بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که آزمایش غربالگری دیابت مشکلی را گزارش نکرد، فرد هر سه سال یک بار با همکاری مراقب سلامت تحت غربالگری بعدی دیابت قرار می‌گیرد اما اگر در آزمایشات فرد، ابتلا به دیابت گزارش شود، فرد هر سه تا ۶ ماه باید به لحاظ کنترل و عدم کنترل دیابت تحت بررسی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار