معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت بیماری های قلبی عروقی در کشور پرداخت.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵ 09 November 2022

تابناک رضوی: علیرضا مهدوی از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان شایع‌ترین علت مرگ و میر در اغلب جوامع نام برد و گفت: بیماری‌های قلبی، در رده اول بار بیماری‌ها قرار دارد.

وی با عنوان این مطلب که عروق کرونر منجر به سکته قلبی و مغزی می‌شود، افزود: حدود ۴۳ درصد مرگ‌ها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

مهدوی ادامه داد: افزایش جمعیت سالمندی و تغییر سبک زندگی، باعث افزایش شیوع بیماری‌های قلبی عروقی شده است.

وی، فشارخون بالا را در رأس علل ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی دانست و افزود: فشارخون بالا، یکی از علل وقوع سکته‌های مغزی و قلبی است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در ادامه به برنامه "ایراپن" که از سال ۹۵ شروع شده است، اشاره کرد و گفت: از سال‌ها قبل برنامه‌هایی برای کنترل فشارخون و دیابت در سطح یک، دنبال می‌شود و از سال ۹۵ نیز برنامه "ایراپن" در وزارت بهداشت طراحی شده که خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی را در افراد بالای ۳۰ سال دنبال می‌کند.

مهدوی به بررسی عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی در افراد بالای ۳۰ سال اشاره کرد و افزود: با مطالعه و بررسی وضعیت کلسترول، فشارخون، دخانیات و..، در این افراد، می‌خواهیم بدانیم در طول ۱۰ سال آینده، چقدر احتمال دارد که بیماری‌های قلبی عروقی برای این افراد، حادثه کُشنده یا غیر کُشنده رخ بدهد. لذا، بر اساس میزان خطر، یک سری مداخلات برای آنها انجام می‌شود و تحت مراقبت‌های دارویی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، افراد بالای ۳۰ سال در شهرها هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه می‌کنند و در روستاها، هر ماه به مراقبین سلامت و بهورزان مراجعه می‌کنند.

مهدوی با عنوان این مطلب که این پیمایش هر ۵ سال انجام می‌شود، ادامه داد: بر اساس این مطالعه، عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر اعم از فشارخون، چربی خون، قند خون و…، را چک می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار