رضا فاطمی امین وزیر صمت در جلسه استیضاح گفت: اول باید بگوییم که ما چه چیزی تحویل گرفته‌ایم در دولت قبل ظرف چهار سال، پنج وزیر و سرپرست در وزارت صمت مدیریت داشتند این نشان می‌دهد که این حوزه پرچالش و پردردسر است. چالش‌های انبوهی که باعث تعدد حضور مدیران در این وزارتخانه شده بود.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶ 01 November 2022

به گزارش تابناک رضوی، رضا فاطمی امین با بیان این مطلب اظهار کرد: ما با مشکلات انباشته شده مواجه بودیم که باید برای آن اولویت‌بندی می‌کردیم. اعتراف می‌کنم و قبول دارم که هنوز مسائل وجود دارد، اما ما برای برداشته شدن مشکلات اولویت‌بندی کردیم.

وی افزود: خودرو کالایی است که روزی پنج هزار تا از آن تولید می‌شود و اگر قطعه ارزان تولید نشود یعنی خودرو کف پارکینگ است و الان این مورد حل شده‌است. مشکل نقدینگی بدون یک ریال کمک از بانک مرکزی حل شده‌است ما ۳۰۰ درصد رشد تولید خودرو کامل داشتیم ما ۳۰۰ درصد افزایش تولید وانت و ۴۵۰ درصد افزایش تولید و ۷۸ درصد افزایش تولید اتوبوس و کابین کشنده داشته‌ایم همین اتفاقات باعث شد که دو هفته قبل ما فرایند قرعه‌کشی برای فروش خودرو را حذف کردیم. زمانی‌ در سال گذشته خودروسازان برای فروش خودرو منت می‌گذاشتند اما حالا به فکر فروش قسطی خودرو هستند و این یعنی تولید اضافه شده‌است.

وی یاداور شد: یکی از حرف‌هایی که در جلسه مطرح شد و بنده از آن نمی‌گذرم و باید با پیگیری قضایی ثابت گردد این بود که شرکت بنده با آستان قدس قراردادی بسته است، بنده به صورت حقوقی این موضوع را دنبال می‌کنم و اگر اثبات شود من استعفا می‌دهم در غیر این صورت باید نماینده‌ای که این موضوع را مطرح کرد پاسخگو باشد.

وزیر صمت افزود: دوبار شایعه کردند که آقای فاطمی امین برادر خانم خود را در جاه‌های مختلف به کار گرفته است یکبار گفتند در فولاد مبارکه گذاشته است و یکبار گفتند در سازمان بورس به کار گرفته است در حالی که من اصلا برادر خانم ندارم و ایشان را در تصادف جاده‌ای از دست داده‌ام. رئیس جمهور اسطوره مبارزه با فساد است مگر می‌شود در دولت ایشان فساد باشد قطعا بنده اولین نفر در برخورد با فساد گام برخواهم داشت.

مرتضی حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس موافق استیضاح گفت: مرور کارنامه آقای فاطمی امین در ۱۴ ماه نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده های خود در روز اخذ رای اعتماد عمل نکرده است. وعده هایی مانند رفع کمبودهای داخلی و کم اثر کردن تحریم های خارجی، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی برای ساخت یک میلیون مسکن، توسعه صنعت خودروسازی و خصوصی شدن شرکت های خودروسازی و افزایش تولید و بالا بردن کیفیت خودرو عملی نکردند.

آقای وزیر؛ شما در این ۱۴ ماه نه تنها نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت اهداف آنها حرکت کردید. مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی، از وزیر انقلابی دولت رئیسی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و استاندارد روز دنیا دسترسی داشته و حسرت ماشین خوب را به گور نبرند.

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس و موافق استیضاح گفت: آقای وزیر خبر دارید که لاستیک را گرانتر می‌فروشند. شما وعده کنترل بازار را دادید، اما بازار صعودی شده است. به جای کنترل جلوی این تورم و صعود بازار را بگیرید.آقای وزیر مدیران شما فقط پشت تریبون حرف‌های خوب می‌زنند، اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند.

ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس و موافق استیضاح: پس از مدت‌ها تأخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صنعت موش زایید؛ درحالی که هدف مجلس شکستن انحصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود اما در کمال تعجب آقای وزیر به ملت لیستی از چند شرکت مجاز وارد کننده خودرو اعلام کرد که تمام مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند و به عبارتی گوشت را دست گربه سپرد و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع مخالف استیضاح: اگر آنقدر که روی خودرو تمرکز کردیم روی صنعت متمرکز می‌شدیم اتفاقات دیگری رخ می‌داد. ۸۸ درصد تجارت بر روی صنعت کشتیرانی است که اگر تقویت می‌شد خیلی از تحریم‌ها بی اثر بود. نباید تمرکز بر روی خودرو عاملی باشد که سایر حوزه‌ها کمرنگ شود. یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در وزارت صمت جلوگیری از رانت و فساد در فولاد بود که با قیمت بالا در بازار عرضه می‌شد، اما با ورود وزیر به این حوزه به نتیجه رسیده‌اند که باید کالاهای پایه‌ای مثل فولاد و سیمان و پتروشیمی در بورس کالا عرضه شده تا ابزار نظارت بر آن وجود داشته باشد. این روشی برای کنترل کالاهای پایه‌ای بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار