معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: امسال با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و دستور شهردار به ۷۰ هزار نفر شب اقامت افزایش یافته که شامل سالن‌های ورزشی، ساختمان‌های اداری، فرهنگسراها، بوستان‌های بزرگ و مسقف کردن فضاهای در اختیار شهرداری است.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹ 22 September 2022

به گزارش تابناک رضوی،سیدجلیل بامشکی با بیان این مطلب اظهار کرد: مدیریت شهری در دهه پایانی صفر در چند حوزه خدمت‌رسانی می‌کند که شامل حوزه تکریم و استقبال از زائران، خدمات شهری، نظافت و رفت‌وروب شهری و حمل‌ونقل و ترافیک شهر مشهد است.

وی افزود: در این ۳ عرصه، خدمات گوناگونی را برنامه‌ریزی کردیم که در ایام پایانی ماه صفر زائران لحظات خوبی را در شهر مشهد داشته باشند و بتوانند با آسایش کامل به زیارت بپردازند. در مبادی ورودی شهر مشهد نیز ایستگاه استقبال از زائران پیش‌بینی شده است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه در ایام پایانی ماه صفر زائران زیادی به شهر مشهد مشرف می‌شوند، ایستگاه استقبال از زائر در مبادی‌ ورودی شهر مشهد پیش‌بینی شده که شامل محورنیشابور، محور قوچان، محور جاده سرخس، کلات و طرقبه شاندیز می‌شود.

بامشکی خاطرنشان کرد: برای زائرانی که به صورت سواره، وسیله نقلیه شخصی یا با حمل‌ونقل عمومی مشرف می‌شوند، در پایانه مسافربری امام رضا(ع) و راه‌آهن ایستگاه استقبال از زائر پیش‌بینی شده است، همچنین ۲ ایستگاه در محور قوچان و نیشابور برای ایستگاه‌های سواره با موقعیت متفاوت وجود دارد.

وی اضافه کرد: در مجموع ۱۲ ایستگاه تدارک دیده شده است که نظارت بر این ایستگاه‌ها با مناطق و زیرساخت آن با شهرداری است، ۱۰ خدمت عمومی و ۱۳ خدمت تخصصی به زائران ارائه می‌شود که شامل نذورات، خدمات فرهنگی و مورد نیاز زائران، تامین موبایل، غرفه خیاطی، ماساژ، غرفه پزشکی و سلامت و... است و غرفه‌های آن درحال برپایی است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل وظیفه ما حمل‌ونقل درون شهری است و با توجه به حجم بالای زائری که مشرف می‌شوند، در این ایام تقویت خطوط اتوبوسرانی در محور منتهی به حرم مطهر در دستور کار قرار گرفته است. ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ۲۶۰ دستگاه اتوبوسی که وجود داشته، اظافه شده است. در حوزه قطارشهری نیز کاهش سرفاصله زمانی خط یک و ۲ به ۲ دقیقه در دستور کار قرار گرفته است.

بامشکی عنوان کرد: علاوه بر این ۳۰ دستگاه میدل‌باسی که اخیرا رونمایی شد در خطوط قرار خواهند گرفت و به مدت ۱۰ روز به صورت رایگان در مسیرهای منتهی به حرم خدمات‌رسانی خواهند کرد. همچنین ۷۰ دستگاه مینی‌بوس نیز در زمان‌هایی که محدودیت ترافیکی اعمال و مسیر بسته شود در خدمت زائران و مجاوران خواهند بود و در روز شهادت امام رضا(ع) نیز بهای اتوبوس و قطارشهری رایگان است.

وی ادامه داد: ۳۷۰۰ جای پارک در محدوده حرم رضوی وجود دارد که با افزودن پارکینگ‌های موقت این تعداد به ۱۴ هزار جای پارک افزایش داشته است. محدودیت ترافیکی با پلیس راهور است، اما در ایام پایانی ماه صفر، با توجه به حجم زیاد موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی منتهی به حرم مطهر، محدودیت ترافیکی خواهیم داشت. توصیه ما به مجاوران و زائران این است که ترجیحا از وسیله شخصی استفاده نکنند، اما با این وجود در ۲ حلقه حرم مطهر ۱۴ هزار جای پارک موقت پیش‌بینی شده است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مکان این پارکینگ‌ها از طریق نقشه مشهد اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین از محل بوستان‌های غدیر، ریحانه، ترافیک، میدان حافظ، بوستان جهان‌شهر (پادگان سابق) اتوبوس‌هایی برای تشرف به حرم‌ مطهر مستقر می‌شوند که این مکان‌ها در صورت اضطرار در اختیار زائران قرار خواهد گرفت، زیرا اسکان بر عهده میراث فرهنگی است و از طریق شماره پنج رقمی ۳۷۰۴۵ ساماندهی می‌شود.

بامشکی اظهار کرد: پیش‌بینی ظرفیت اسکان با هدف خدمت به زائران است و در صورت تکمیل ظرفیت اسکان، بوستان‌ها و ۳۸ سالن ورزشی در اختیار زائران قرار می‌گیرد. هدف ما این است که کار توسط مردم انجام شود و میزبانی شایسته‌ای توسط آنان صورت گیرد. به همین دلیل فراخوانی به شورای اجتماعی محلات ابلاغ شد که خوشبختانه تاکنون ۵۰ محله اعلام آمادگی کردند و امیدوارم دیگر محلات نیز پای کار بیایند و از زائران میزبانی کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری مشهد، وی افزود: مدیریت شهری در کنار سایر دستگاه‌ها هرآنچه در توان دارد، از جمله سالن‌های ورزشی، ادارات، فرهنگسراها و... برای اسکان زائران تجهیز و آماده‌سازی خواهد کرد. اولویت‌بندی با ستاد اسکان است اما مدیریت شهری فضاهایی را آماده کرده است، در سال‌های قبل تمام ظرفیتی که برای اسکان در حالت اضطرار وجود داشت ۲۰ هزار نفر شب اقامت بود، اما امسال با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و دستور شهردار به ۷۰ هزار نفر شب اقامت افزایش یافته که شامل سالن‌های ورزشی، ساختمان‌های اداری، فرهنگسراها، بوستان‌های بزرگ و مسقف کردن فضاهای در اختیار شهرداری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار