کد خبر: ۱۰۶۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ 14 September 2022

تابناک رضوی: ده روز از حادثه می گذرد و هیچ کس نمی داند بر فرزاد در آن ساعتهای  سخت چه گذشته است اما ردِ جراحات، تنِ پرتب و هذیان گویی های غریبانه اش، از خاطره تلخی گواهی می دهند.
فرزاد جوان مبتلا به اتیسم به همراه پدر در راه بازگشت به خانه، توسط یک موتور سوار که به قصد کمک وارد صحنه شده، ربوده می شود و مورد آزار و اذیت قرار می گیرد و روز بعد در وضعیتی وخیم و عریان، پیدا و به بیمارستان منتقل و به عنوان مجهول الهویه بستری می شود. این در حالی است که به دلیل عدم اطلاع رسانی مسئولین بیمارستان، این مساله از طرف پزشکی قانونی و نیروی انتظامی مورد توجه و پیگیری قرار نمی گیرد و شگفت تر اینکه اختلال او توسط کادر درمان تشخیص داده نمی شود.
فرزاد سرانجام توسط خانواده پیدا و تب دار و رنجور از بیمارستان ترخیص می شود اما شدت مصدومیت، تب بالا و روح آزرده اش، مجددا او را راهی بیمارستان می کند تا این بار به عنوان یک انسان دارای هویت، خدمات درخور شان یک انسان و  یک شهروند درجه یک را مطالبه کند.
این حادثه را از هر زاویه که بنگریم، تامل برانگیز و تاسف بار است و از شهری روایت می کند که دیگر تاب غفلت ندارد. شهری که به راحتی می توان در تارپودِ قبای هزار تکه غفلت، گم شد و پیدا نشد. جرم کرد و شناخته نشد، اهمال کرد و بازخواست نشد، به حاشیه رانده شد و به حساب نیامد ...
فرزاد همچون دیگر افراد اتیستیک، رفتارهای تکرار شونده دارد، از تماس چشمی و تعاملات کلامی طفره می رود، در مقابل هرگونه تغییر در سبک و روال زندگی مقاومت می کند و ... اگر نشانه های اختلال طیف اتیسم را در کودکی و بزرگسالی بشناسیم، اگر به شناخت تفاوت ها و نیازهای همنوعان خود در هر گروه و طبقه و اقلیتی متعهد باشیم، اگر در صورت مشاهده افراد رهاشده و دارای رفتار غیرمتعارف، بی تفاوتی پیشه نکرده و مسئولانه و انسانی برخورد کنیم،  شاید قصه فرزاد کمتر حال و روز دنیایمان را تلخ کند.
افراد دارای اختلال اتیسم، سالمندان مبتلا به آلزایمر، افراد دارای معلولیت ذهنی و بیماران اعصاب و روان، در صورت کمی اهمال، به راحتی در شهر سرگردان می شوند و بی تفاوتی شهروندان، مسیر رسیدن آنها به آغوش خانواده و یک پناهگاه امن را دشوارتر می کند.
فرزاد یک اتیستیک است و قادر به شناخت خطر نیست اما همه ما خوب می دانیم که " شهر"، این مفهوم غریب و پیچیده، بیش از هر زمان دیگری در خطر است.
خطری فراتر از همه آنچه پیش بینی می شد؛ گم شدن و پیدا نشدن!

دکتر مسعود فیروزی_مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار