معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي در مشهد:
معاون دفتر پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي گفت: در دو سالي كه كشور درگير كرونا بود با وجود همه موانع و مشكلات، ميانگين پوشش برنامه پيشگيري از آمبليوپي، 65 درصد بوده كه عملكرد موفقي ارزيابي مي‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷ 12 August 2022

به گزارش تابناک رضوی، شبنم جهانشاد كه در حاشيه‌ي كارگاه آموزشي و ارزشيابي منطقه‌اي برنامه پيشگيري از آمبليوپي در خراسان رضوي با خبرنگار ما گفتگو مي‌كرد افزود: اكنون اين برنامه بيست و ششمين سال اجراي خود را پشت سر مي‌گذارد و توفيقات زيادي بدست آورده است.
وي با بيان اينكه اين برنامه مورد وفاق وزارت بهداشت قرار دارد گفت: در سال‌هاي نخست اجراي برنامه، موضوع با دفتر سازمان بهداشت جهاني نيز هماهنگ شد و آنها اين طرح را به عنوان يك برنامه‌ي پيشگيري از معلوليت، تأييد كردند.
جهانشاد گفت:‌ عملکرد استانهای مختلف در این برنامه هرچند سال یکبار مورد ارزشیابی قرار گرفته و فرآیند ها مورد بازنگری قرار می گیرد و در سال جاري نيز سه كارگاه منطقه‌اي در كل كشور در اين زمينه برگزار مي‌شود كه كارگاه حاضر، اولين كارگاه است كه در خراسان رضوي برگزار گرديده است.
وي اضافه كرد: در اين كارگاه، كارشناسان مسؤول برنامه در استان‌هاي خراسان رضوي، جنوبي، سمنان، خوزستان، البرز، هرمزگان، بوشهر، قم و تهران حضور داشتند و چالش‌ها و نقاط قوت اجراي برنامه در استان‌هاي خود را مورد بررسي و تبادل نظر با ساير شركت‌كنندگان قرار دادند.
وي گفت:‌ نتايج اين ارزيابي‌ها در ستاد كشور نيز بررسي و مدون خواهد شد كه به همراه نتايج دو كارگاه ديگر، در تدوين شيوه‌نامه‌هاي جديد اجراي برنامه، مد نظر قرار گيرد.
جهانشاد همچنين گفت: از آنجا كه مقرر شده مراكز مثبت زندگي به جمع پايگاه‌هاي ثابت اجراي برنامه اضافه شوند در اين كارگاه تأكيد شد كه حتما اين مراكز، شاخص‌ها و فاكتورهاي اجراي برنامه را بايد داشته باشند تا به عنوان پايگاه پيشگيري از آمبليوپي شناخته شوند.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه مهدهاي كودك به آموزش و پرورش واگذار شده، با كارشناسان ستادي و استاني گفتگو كرديم كه چگونه از اين ظرفيت براي پيشبرد و اجراي كامل‌تر برنامه بهره‌مند شويم.
وي خاطر نشان كرد: برنامه پيشگيري از آمبليوپي به صورت مستمر در تمام سال اجرا مي‌شود و هيچ توقفي در آن نيست به عبارت ديگر، اجراي برنامه موكول به فصل خاصي از سال نيست و در تمام سال انجام مي شود.
معاون دفتر پيشگيري از معلوليت‌هاي بهزيستي كشور همچنين گفت:‌در خصوص لزوم برنامه‌ريزي براي فرزندان مشمول برنامه در گروه عشاير كوچ‌نشين در استان‌هايي كه اين عزيزان در آنها زندگي مي‌كنند و نيز خدمت رساني در پيشگيري از آمبليوپي به گروه‌هاي مهاجرين و اتباع ساير كشورها بخصوص در استان‌هايي كه اين افراد سكونت بيشتري دارند نيز مورد تأكيد قرار گرفت.
جهانشاد با تأكيد بر اينكه برنامه پيشگيري از آمبليوپي در تمام شهرها و روستاها اجرا مي‌شود گفت: عملكرد موفق اين برنامه در پيشگيري از معلوليت، مورد توجه تمام مسؤولين كشور قرار گرفته و يك برند سازمان بهزيستي در مقوله پيشگيري از معلوليت، محسوب مي‌شود.
معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي كشور تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال که تحت پوشش برنامه در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند را 2 ميليون و 900 هزار نفر ذكر و عنوان كرد: اين تعداد 66 درصد كل مشمولين بوده كه نسبت به سال پيش از آن 22 درصد رشد داشته است.
جهانشاد يادآور شد: از اين تعداد معاينه، حدود 134 هزار نفر مشكوك به اختلالات بينايي بودند كه براي معاينات تشخيصي به اپتومتريست ارجاع شدند.
وي اضافه كرد: در اين برنامه در سال گذشته 63 درصد جمعيت هدف در روستاها و 94 درصد در سطح شهرها پوشش گرفتند.
وي ادامه داد: 1900 پايگاه دائمي، 6800 پايگاه غير دائمي و 1800 مركز مثبت زندگي در این برنامه مشاركت داشته‌اند.
جهانشاد با بيان اينكه تمام كودكاني كه به اختلالات بينايي و از جمله آمبليوپي مبتلا باشند مورد پيگيري و درمان قرار مي‌گيرند گفت: سال گذشته 13 هزار و 500 كودك به طور قطعي تشخيص آمبليوپي گرفتند و بيش از 60 هزار نفر نيز دچار اختلالات بينايي تشخيص داده شدند.
اين مسؤول كشوري اظهار داشت: 5 هزار و 300 غربالگر، 630 اپتومتريست و 120 چشم‌پزشك در سراسر كشور با اين برنامه همكاري داشته‌اند كه از همه آنها به خاطر پيشگيري از معلوليت بينايي كودكان‌مان قدرداني مي‌كنيم.
جهانشاد در پايان گفت: در همين يك سال اگر اين برنامه متوقف مي‌شد به طور قطع نزديك به 50 هزار كودك دچار معلوليت بينايي وارد چرخه‌ي حمايتي دولت مي‌شدند و هزاران شهروند عضو خانواده‌ي آنها نيز با شرايط زندگي افراد داراي معلوليت، دست به گريبان بودند.

فضایلی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار