روز ملی گربه‏‌ها که به عنوان روز جهانی گربه‌‏ها شناخته می‏‌شود، روزی است که در سال 2002 تعیین شده است. این روز را نه تنها برای نشان دادن دوستی انسان و گربه با هم، بلکه برای حمایت از ایمنی و رفاه گربه‌‏ها جشن می‏‌گیرند. این روز تعطیل هر ساله در 8 آگوست یا 17 مرداد است، جشن گرفته می‏‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۴ 09 August 2022

تابناک رضوی: سال‏ هاا ست که دانشمندان تلاش می‏‌کنند دریابند که گربه‌‏ها دقیقا چگونه به وجود آمده‌‏اند و به نظر می‏‌رسد اخیرا این معما را حل کرده‌‏اند. یک گربه وحشی در نزدیکی جسد شخصی که تقریبا 9500 سال پیش در قبرس زندگی می‏‌کرد دفن شده بود. این مسئله نشان می‏‌دهد كه انسان ممكن است با گربه‏‌ها ارتباطی داشته باشد كه به خیلی پیش‏تر از آن چه در ابتدا تصور می‏‌شد، برمی‏‌گردد. دانشمندان بر این باور هستند که مالکیت گربه‏‌ها به حدود 5 هزار و 500 سال پیش در چین مرکزی برمی‏‌گردد.


اگرچه مدت ها قبل از آن کشاورزی توسط بشر انجام می‏‌شد، اما اعتقاد بر این است که تقریبا در این زمان کشاورزی واقعا متوقف شد. با این وجود، با کشاورزی غلات مازاد به وجود آمد و با غلات مازاد، جانوران جونده نیز آمدند. جوندگان تمام دانه‌‏ها که در آن زمان بیشتر ارزن یا برنج بود – را می‏‌خوردند. برای مقابله با این هجوم جوندگان، کشاورزان شروع به اهلی کردن گربه‌‏های وحشی کردند. این موضوع هم برای گربه‌‏های وحشی و هم برای کشاورزان مفید بود. گربه‌‏های وحشی غذا و جای گرم برای خوابیدن به دست آوردند و کشاورزان هم راهی برای رهایی از جوندگان و نیز دوست و همراهی برای معاشرت پیدا کردند. با گذشت سال‏ ها، این گربه‌‏های وحشی شروع به تکامل یافتن در انواع گربه‌‏هایی که ما امروزه دوست داریم، کردند. با این حال، محترم شمردن این مخلوقات به دلیل سهم‏‌شان در جامعه مدرن، تا ابتدای قرن بیست و یکم بیشتر دوام نیاورد.
در واقع روز جهانی گربه‏‌ها در سال 2002 توسط صندوق بین المللی رفاه حیوانات به عنوان راهی برای احترام به گربه‏‌ها و روزی برای دفاع و حمایت از آن‏ ها ایجاد شد.
طبق گفته‏‌های PETA (بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات که به اختصار PETA نامیده می‏‌شود، یک سازمان آمریکایی حامی حقوق حیوانات است که در ویرجینیا قرار دارد و توسط اینگرید نوکیرک رهبری می‌‏شود)، و از سال 2016، تقریبا هر سال 3.4 میلیون گربه فقط در ایالات متحده وارد پناهگاه‏‌ها می‏‌شوند. از این 3.4 میلیون گربه، حدود 1.4 میلیون گربه از روی ترحم و به خاطر نجات دادن آن‏ ها از درد کشته می‏‌شوند. از بین تمام گربه‏‌هایی که هر سال وارد پناهگاه‏‌های ایالات متحده می‏‌شوند، حدود 41٪ از بین می‌روند، 37٪ به فرزندی پذیرفته می‏‌شوند و 5٪ سرانجام به صاحبان‏شان بازگردانده می‏‌شوند.

آداب و رسوم و جشن‏‌های روز جهانی گربه
به اندازه تنوع گونه‏‌های گربه‌‏ها، روش‏‌های مختلفی برای جشن گرفتن این روز وجود دارد. در اینجا فقط برخی از راه‏‌هایی که می‏‌توان این روز را جشن گرفت مطرح شده است:

داوطلب شدن در پناهگاه محلی گربه
سالانه با ورود بیش از 3 میلیون گربه به پناهگاه‏‌های حیوانات، این پناهگاه‌‏ها می‏‌توانند از برخی کمک‏‌ها استفاده کنند. در واقع با مراقبت از گربه‌‏ها، عشق و محبت خود را به آن‏ ها نشان می‏‌دهید. با پناهگاه محلی حیوانات تماس بگیرید و ببینید که آیا هیچ کدام از آن ‏ها می‏‌تواند از کمک شما استفاده کند یا خیر. بسیاری از پناهگاه‌‏ها به طور فعال در تمام سال به دنبال داوطلب هستند.


بله! مواردی مانند کافه‏‌های گربه هستند و در سراسر جهان هم وجود دارند. در ایالات متحده آمریکا 24 مورد و در ژاپن حتی تعداد بیشتری از آن‏ ها وجود دارد. بنابراین روز را صرف نوشیدن قهوه و نوازش بچه گربه‏‌های فوق العاده نرم خود کنید. این تصمیمی است که شما پشیمان نخواهید شد.


کمک مالی به یک موسسه خیریه گربه
روز جهانی گربه روز خوبی است که می‏‌توانید به یکی از خیریه‌‏هایی که به گربه ها کمک می‏‌کند، کمک مالی کنید. علاوه بر صندوق بین المللی رفاه حیوانات، تعدادی زیادی خیریه نیز وجود دارند که می‏‌توانید به آن‏ ها کمک کنید. برخی از آن ها عبارتند از: مرکز نگهداری از گربه‏‌های ولگرد، مرکز نجات گربه‏‌های نابینا، مرکز نجات گربه‏‌های سیامی، بنیاد نجات گربه‏‌ها و سگ‏‌های گم شده، انجمن ملی حفاظت از گربه‏‌ها و ASPCA (انجمن آمریکایی مبارزه با بدرفتاری نسبت به حیوانات)
راه‏‌های دیگر که شما می‏‌توانید این روز را جشن بگیرید این است که یک گربه ولگرد را خریداری کنید، برخی از کالاهای مورد نیاز به گربه‏‌ها را بخرید، مانند یک گربه لباس بپوشید یا به سادگی عشق و محبت خود را به گربه‏‌تان نشان دهید. جشن روز جهانی گربه می‏‌تواند برای شما و گربه شما سرگرم کننده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار