عضو هیات مدیره مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: اصلی‌ترین علت کاهش شانس باروری سن خانم‌ها و تا حدی سن آقایان است
کد خبر: ۱۰۵۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰ 03 August 2022

به گزارش تابناک رضوی، دکتر محمدحسین نصر اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد ۱۰۰ زوج با حدود ۲۰ تا ۲۵ سال سن اگر در یک دوره عادت ماهانه برای بارداری اقدام کنند، در آن ماه حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از آن‌ها باردار خواهند شد و سایر آن‌ها نیز در ماه‌های بعدی باردار می‌شوند اما اگر همین اقدام در سن ۴۰ سالگی صورت گیرد، شانس بارداری حدود پنج درصد خواهد بود. به طور دقیق‌تر اگر ۱۰۰ خانم ۴۰ ساله در یک ماه تصمیم به بارداری بگیرند، حدود پنج نفر از آن‌ها باردار می‌شوند.

وی ادامه داد: در واقع مهم‌ترین هدف هر زندگی این است که زوجین بتوانند یک فرزند خوب و سالم تحویل جامعه دهند. این موضوعی است که در ذات آدمیان نهفته است و هیچ انسانی نیست که علاقه نداشته باشد با داشتن یک فرزند سالم به بقای نسل خود ادامه دهد. البته به دلیل تغییر شرایط زندگی افراد دنبال این هستند که ابتدا تحصیلات بالا، شغل مناسب و سایر نیازهای خود را تامین کنند و در نهایت تصمیم به بارداری می‌گیرند.

عضو هیات مدیره مرکز باروری و ناباروری اصفهان در ادامه تصریح کرد: در واقع زمانی زوج‌های ما تصمیم به بارداری می‌گیرند که متوجه می‌شوند امکان بارداری ندارند و باید از تخمک اهدایی استفاده کنند. به همین دلیل لازم است زوج‌ها به این موضوع آگاه باشند که اگر می‌خواهند فرزندی سالم از لحاظ ژنتیکی داشته باشند، باید در زمان مناسب‌تری اقدام کنند و این موضوع را به تعویق نیاندازند.

نصر اصفهانی اضافه کرد: در واقع دوره باروری یک زمان محدود دارد و ما به همه زوج‌ها و به ویژه خانم‌ها توصیه می‌کنیم بر این باور نباشند که ۴۰ تا ۶۰ سالگی زمان بارداری است. در آن سنین امکان بارداری محدود می‌شود و اگر این افراد می‌خواهند فرزند داشته باشند، باید برای فرزندآوری در دوران طلایی خود اقدام کنند که امیدوارم به این توصیه‌ها عمل و آینده پربرکتی را برای خود ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ناباروری یک موضوع جهانی است. در حال حاضر هیچ درمانی برای نازایی نیست که نتوان آن را در کشور پیاده کرد چراکه ایران پیشرفته‌ترین روش‌های درمان نازایی را در اختیار دارد. در حال حاضر بیماران زیادی هستند که در مراکز درمانی ایران با روش‌های درمانی مختلف در حال درمان هستند.

نصر اصفهانی عنوان کرد: باید توجه داشت ۳۰ تا ۴۰ درصد از بیماران در هر دوره‌ای گاهی باید یک درمان را سه یا چهار مرتبه تکرار کنند تا به نتیجه برسند. بنابراین اگر ۱۰۰ زوج ۵۰۰ مرتبه یک سیکل را طی کنند، به لطف الهی حدود ۷۰ درصد از آن‌ها صاحب فرزند خواهند شد. البته از طرفی ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد هم به دلایل مختلفی مانند نداشتن یا ضعیف بودن اسپرم، نداشتن یا بی‌کیفیتی تخمک، برخوردار نبودن برخی از آن‌ها از رحم یا رحم مناسب برای انتقال جنین نمی‌توانند بارور شوند.

عضو هیات مدیره مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: البته امروز به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های علمی و فقهی می‌توان با روش‌هایی مانند اهدای جنین، رحم اجاره‌ای و تخمک اهدایی برای درمان آن دسته از افرادی که نتوانسته‌اند از درمان معمولی استفاده کنند، اقدام کرد. نصر اصفهانی خاطرنشان کرد:

هیچ زوجی برای درمان ناباروری به خارج از کشور نمی‌رود

نصر اصفهانی با بیان اینکه خوشبختانه امروز هیچ زوجی برای درمان ناباروری به خارج از کشور نمی‌رود، تصریح کرد: علاوه بر مشکل ناباروری مشکل دیگری که برخی از خانواده‌ها را نگران می‌کند، خانواده‌هایی هستند که فرزند اول آن‌ها به علت برخی از بیماری‌های ژنتیکی تک‌ژنی مشکلات معلولیتی دارند و همین موضوع منجر به مرگ آن‌ها شده است. امروز با علم ژنتیک می‌توان برخی از بیماری‌های ژنتیکی را تشخیص داد و از چنین اتفاقاتی تا حدودی جلوگیری کرد.

عضو هیات مدیره مرکز باروری و ناباروری اصفهان بیان کرد: امروز نه تنها می‌توانیم ناباروری را درمان کنیم بلکه به راحتی می‌توان بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی و... را برای فرزندان بعدی برخی از خانواده‌هایی که از این موضوع نگران هستند را حل کرد.

درمان ناباروری در کشور درمانی کم‌هزینه است

نصر اصفهانی درمان ناباروری در کشور را درمانی کم‌هزینه توصیف کرد و گفت: به همین دلیل بسیاری از ایرانی‌های مقیم کشورهای آمریکا، اروپا و... به کشور خود بازمی‌گردند و از درمان‌ها و خدماتی که در ایران برای این منظور ارائه می‌شود، استفاده می‌کنند زیرا علاوه بر کم‌هزینه بودن این درمان‌ها می‌دانند که سطح نوع ارائه خدمت در کشورمان بالاست و آرامش بیشتری هم برای درمان خودشان در کنار خانواده و در وطن خود خواهند داشت.

وی در خصوص هزینه‌های درمان ناباروری در ایران نیز اظهار کرد: در کشور ما تقریبا ۷۰ درصد از هزینه‌هایی که از بیماران برای یک دوره IVF دریافت می‌شود، برای هزینه‌های مصرفی است، در حالی‌ که در خارج از کشور ۳۰ درصد برای هزینه‌های مصرفی استفاده می‌شود. از این‌ رو ۷۰ درصد این هزینه‌ها نمی‌تواند جوابگوی مراکز ناباروری ما باشد و به نوعی پیشرفت مراکز ما را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند اما اگر بیمه‌ها برای تامین این هزینه‌ها کمک کند، خانواده‌ها می‌توانند با خیال راحت‌تری برای درمان اقدام کنند.

عضو هیات مدیره مرکز باروری و ناباروری اصفهان تاکید کرد: به هر جهت به دلیل کاهش رشد جمعیتی که در کشور شاهد هستیم، در ابتدا باید جوانان را آگاه کنیم تا باروری به موقعی داشته باشند و سپس اگر نیاز به درمان داشتند، از درمان استفاده نمایند. همچنین بیمه‌ها باید هم از بیمار و هم از مراکز ناباروری حمایت کنند که اگر از این ۲ حمایت کافی صورت گیرد، می‌توان درمان موفق‌تری را انتظار داشت.

نصر اصفهانی مهم‌ترین مقوله در درمان ناباروری را صداقت و راستگویی در مورد هزینه‌ها دانست و افزود: اگر صداقت باشد، در این صورت به راحتی می‌توان در یک مرکز ناباروری به بیمار کمک کرد.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار