رئیس کمیسیون سازندگان طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: امروز تولیدکنندگان این صنف در شهر پراکنده هستند اما ساخت این شهرک مسافرپذیر موجب می‌شود وقتی توریستی برای خرید می‌آید، صادرات چمدانی ما با سرعت و سهولت بیشتری صورت گیرد.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱ 29 June 2022

به گزارش تابناک رضوی، مهدی لوحی در این خصوص اظهار کرد: مسئولان چند سال است که به ما قول ساخت «شهرک صنفی صنعتی ساختِ طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها» را داده‌اند که باید اجرایی شود. این مجموعه قرار است تمام تولیدکنندگان و سازندگان طلا، نقره، جواهر و گوهرسنگ‌ها را که به صورت پراکنده در شهر فعالیت می‌کنند را در یک نقطه گردهم جمع کند تا شهرکی توریستی و مسافرپذیر باشد.

وی افزود: اگر به تایلند یا هند و چین برویم هم ما را به عنوان بازدیدکننده به مجموعه‌های تولیدی ساخت طلا، جواهر و تراشِ سنگ می برند لذا اگر این شهرک را در مشهد داشته باشیم با توجه به اینکه در خراسان بیش از 80 نوع گوهرسنگ داریم و از طرفی سالانه 30هزار زائر و توریست وارد مشهد می شود، «شهرک صنفی صنعتی ساختِ طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها» می‌تواند موجب رونق صادرات چمدانی ما شود.
لوحی در خصوص دیگر مزایای «شهرک صنفی صنعتی ساختِ طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها» گفت: این شهرک برای ما بهره‌وری ابزاری خواهد داشت. ابزارآلات تولید طلا و جواهر بسیار گرانقیمت هستند اما اگر یک نفردر این شهرک یک دستگاه بخرد بقیه تولیدکنندگان هم می‌توانند از این ابزارآلاتِ گران‌قیمت استفاده کنند.

مهدی لوحی در خصوص دیگر چالش‌های این صنف گفت: بخشی از مشکلات ما نظیرِ تداخل صنفی، مشکلات گمرکی و صادرات‌مان باید با ادارات حل شود اما بیشترین آسیب صنف ما از دور بودنِ دستگاه های دولتی با ماست الان صرفا میراث فرهنگی و شرکت شهرک‌های صنعتی که شرکت‌هایی حمایتی هستند، به ما کمک می‌کنند، اما نیاز ما داشتن یک میز در استانداری و یک میز در سازمان صنعت و معدن است. یک ماه قبل در اداره استاندارد جلسه‌ای داشتیم که در آن جلسه برخلافِ درخواست‌های مکرر اصلا سازمان صنعت و معدن پای کار نیامد چرا که اهرم فشاری بر ادارات نیست. اگر ارتباط مستقیمی با استاندار داشته باشیم در کمتر از سه سال می توانیم تحولی عظیم در این حرفه در سطح ملی ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون سازندگان طلا، جواهر و نقره مشهد یکی دیگر مشکلات مرسوم این صنف را خرید طلای مستعمل و یا کرکرده دانست و بیان کرد: مشتری فکر می کند عدم پرداختِ مزد ساخت از طریقِ خرید طلای مستعمل، منافعی را نصیب‌اش می‌کند.درصورتی‌که که با این کار دیگر ازتولید حمایتی نمی شود. اکنون در استان کمتر از 100 کد رهگیری ساخت طلا و جواهر داریم، اگر هر کسی مستعمل بخرد و همکاران ماهم مستعمل بفروشند، هر روز از تولید کم می‌شود و ما مجبور به فروش کارهای خارجی می‌شویم که ممکن است این کارها مشکلات عیاری داشته باشند و از دیگر سو، این محصولات با فرهنگِ ما هم مانوس نیستند اما تولیدات خودمان الهام گرفته از فرهنگ و آدام رسوم کشور عزیزمان هستند.

مهدی لوحی در انتها دومین مسابقه ملی طراحی طلا و جواهر را موجب اشتغال‌آفرینی جوانان دانست و اظهار کرد: این مسابقه طراحان و تولیدکنندگان را با یکدیگر آشنا می‌کند که این اتفاق موجب می‌شود طراحان وارد بازار کار شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار