کد خبر: ۱۰۵۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ 21 June 2022

تابناک رضوی: رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز، در دیدار با رئیس جمهور محترم جمهوری قزاقستان، پیشنهاد جالب توجهی مطرح فرمودند.
بدخواهان دو ملت تلاش داشتند تا در تصاحب افتخارات شخصیت بزرگی مانند فارابی، ایران و قزاقستان را به نزاع بکشانند. اما پیشنهاد هوشمندانه و ارزشمند رهبر معزز انقلاب اسلامی، تقویت اشتراکات و تشکیل کمیته ی علمی با محوریت شخصیت فارابی بزرگ بود.
ظرفیت مشاهیر ایران فرهنگی بزرگ، با گستره ی پهناور و حوزه اثری در تمام آسیای جنوبغرب، و بلکه بیشتر، در گفتمان انقلاب اسلامی و علی الخصوص در گام دوم، فرصتی هم افزا و تمدن ساز است. و بجای اختلاف افکنی، ملت‌ها را بهم نزدیک می‌سازد.
تلاش تاریخی اروپایی ها برای دور کردن ملتهای همسایه، نیاز به اثبات ندارد. نخستین بار یک پژوهشگر آلمانی بود که ترکیب جعلی آسیای میانه را احتمالا تنها با هدف کمرنگ کردن علقه تاریخی تمدنی ملت‌های آن منطقه به تمدن ایران بزرگ مطرح کرد.
حال با استقبال از پیشنهاد بجا و سازنده ی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به نظر می‌رسد ظرفیت تعامل با کشورهای همسایه، با محوریت مشاهیر مشترک قابل طرح و اقدام است.
برخی از این اقدامات بشرح زیر پیشنهاد می‌شود.
1.کمیته مشترک فرهنگی و هفته مشترک فرهنگی در اول شهریور هرسال، زاد روز ابوعلی سینا، بین ایران و ازبکستان، حول محور این شخصیت پزشک، فیلسوف و دانشمند حاذق ایرانی
2.کمیته مشترک فرهنگی و هفته مشترک فرهنگی در پانزده مهر هرسال، زاد روز مولانا، بین ایران و افغانستان
3.کمیته مشترک فرهنگی و هفته مشترک فرهنگی در 21 اسفند هرسال، روز ملی بزرگداشت نظامی گنجوی، بین ایران و آذربایجان
4.کمیته مشترک فرهنگی و هفته مشترک فرهنگی در 21 آذر هرسال، زاد روز ابوسعید ابوالخیر، عارف بزرگ قرن 4 و 5،بین ایران و ترکمنستان
5.کمیته مشترک فرهنگی بین ایران و تاجیکستان با محوریت کمال الدین خجندی
6.کمیته مشترک فرهنگی بین ایران و پاکستان با محوریت اقبال لاهوری
7.کمیته مشترک فرهنگی بین ایران و هند با محوریت بیدل دهلوی
تبعا با مطالعه بیشتر، می‌توان شخصیت‌های مشترک دیگری را به عنوان محور همکاری علمی فرهنگی با کشورهای دوست، مطرح نمود. تاریخ گواه است اسلام در جنوبشرق آسیا به دست بزرگان ایرانی به ارمغان برده شده است. و دور نیست که آسمان پرستاره تمدن ایرانی چتری باشد بر همکاری‌های علمی فرهنگی میان ایران و کشورهای دوست.
به امید آن روز.
محمدهادی عرفان. خرداد1401

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار