در ایامی که امام رضا(ع) در خراسان به سر می برند مدتی خشکسالی شد و باران نیامد. مأمون از امام تقاضا کرد که برای نزول باران و رحمت الهی دعا کند اما امام رضا(ع) فرمودند: روز دوشنبه برای اقامه نماز استسقاء بیرون خواهم آمد زیرا جدم رسول الله(ص) را به همراه امیرمؤمنان علی(ع) در عالم رؤیا زیارت کردم و پیامبر به من فرمود: پسرم! تا روز دوشنبه صبرکن و سپس در آن روز به صحرا برو و از درگاه خداوند متعال طلب باران نما! خداوند باران رحمت خود را می فرستد.
کد خبر: ۱۰۵۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲ 20 June 2022

به گزارش تابناک رضوی، متن این دعا که نقشه مامون عباسی را نقش بر آب کرد به شرح زیر است:

«خداوندا بر محمد و بر آل محمد درود و رحمت فرست.
خداوندا ما را با باران آبیاری فرما، بارانی مدد رسان، فراگیرنده زمین (و) پوشاننده آن (با ابرهای) متراکم و طبقه طبقه، عظیم و فراوان، زیبا و فریبنده، امید بخش، لبریز، قطره درشت، پاک، با برکت، فرو ریزنده، پی در پی ریزان، فروبارنده، گسترده، گوارا، خوشگوار، با دوام، سیراب کننده، تند، فراگیر، پیوسته ریزان، سودمند و بدون زیان که بندگان و سرزمین ها را به وسیله آن زنده گردانی و کشت و گیاه را به وسیله آن برویانی، و آن را مایه کفایت (و یا اتمام حجت) برای شهرنشینان و بادیه نشينان ما بگردانی.
بار خدایا از برکات آسمانت آبی بسیار پاک و پاک کننده بر ما فرو بار و از برکات زمینت گیاهی سیراب برای ما برویان، و (نیز به گونه ای که) آن (آب) را به چهارپایان و آدمیان زیادی که آفريدي بنوشانی.
خداوندا به پاس حُرْمَتِ پیران رکوع کننده و کودکان شیرخوار و حیوانات چراکننده و جوانان خاضع و فروتن به ما رحم کن».
و اما موضوع و حکایت این دعا:
در ایامی که امام رضا(ع) در خراسان به سر می برند مدتی خشکسالی شد و باران نیامد. مأمون از امام تقاضا کرد که برای نزول باران و رحمت الهی دعا کند اما امام رضا(ع) فرمودند: روز دوشنبه برای اقامه نماز استسقاء بیرون خواهم آمد زیرا جدم رسول الله(ص) را به همراه امیرمؤمنان علی(ع) در عالم رؤیا زیارت کردم و پیامبر به من فرمود: پسرم! تا روز دوشنبه صبرکن و سپس در آن روز به صحرا برو و از درگاه خداوند متعال طلب باران نما! خداوند باران رحمت خود را می فرستد و مردم به عظمت و عزت تو در پیشگاه خداوند پی می برند و به بزرگی مقامت واقف می گردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار