خواب آلودگی و خواب بیش از حد در طول روز نمی تواند یک موضوع طبیعی باشد، زیاد خوابیدن دلایل متفاوتی دارد و همینطور عوارض جانبی را برای سلامتی به همراه دارد.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹ 16 May 2022

تابناک رضوی: خواب زیاد و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یک موضوع طبیعی نیست بهتر است بی تفاوت از آن نگذرید و علت آن را پیدا کنید. در اینجا سوال مهم این است که انسان به چقدر خواب شبانه نیاز دارد؟! شما احتمالا شنیده اید که هر شب باید میزان خوبی از خواب داشته باشید، انجام ندادن این کار "بدهی یا دین خواب" نامیده می شود و می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی جدی برای شما شود.

دقیقا چقدر باید بخوابید؟
نیازهای خواب، بیشتر به سن بستگی دارد، اما باز هم نسبت به هر فرد کمی متفاوت خواهد بود. نیازهای خواب شما نیز ممکن است تحت تاثیر بارداری، پیری، محرومیت از خواب و کیفیت خواب کاملا تفئت داشته باشد.اگر بخواهید کمی خواب بیشتری داشته باشید، ممکن است با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، این امر میسر شود اما اگر این روند کار نکرد و جواب نداد، بهتر است که با پزشکتان مشورت کنید.

اگر هم از طرفی، شما بیش از حد می خوابید، می توانید به پزشکتان بگویید ممکن است بیش از حد چیز خوبی نباشد. خواب آلودگی بیش از حد می تواند نشانه ای از مسائل پزشکی مختلف باشد. و حتی ممکن است ریسک ابتلا به برخی از بیماری ها را افزایش دهد.

راهنمای خواب مناسب:
ساعات خوابیدن هر شخص در روز، متناسب با سن:

-نوزادان تازه متولد شده 14 - 17 ساعت (شامل چرت زدن)

-نوزادان 12 تا 15 ساعت (شامل خوابیدن)

-کودکان نوپا 11 تا 14 ساعت (شامل خوابیدن)

-کودکان پیش دبستانی 10 تا 13 ساعت

-کودکان سن مدرسه 9 تا 11 ساعت

-نوجوانان 8 تا 10 ساعت

-بزرگسالان 7-9 ساعت

-سالمندان 7 - 8 ساعت

دلایل خواب زیاد

ساعات خوابیدن هر شخص در روز
دلایل احتمالی بیش از حد معمول خوابیدن:
خوابیدن بیش از حد معمول یا ((خواب طولانی))، حدود 2 درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.افراد مبتلا به این مشکل، ممکن است که نیاز به 10 تا 12 ساعت خواب در شبانه روز داشته باشند تا احساس بهتری کسب کنند. چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم علت خوابیدن بیش از حد معمول می تواند

-کمبود خواب

- زمان نامناسب خواب

- ذهنیت خود شما باشد

بخش دوم علل خواب زیاد و همچنان احساس خستگی کردن :

4 دلیل خستگی و خواب آلودگی
عفونت ها:

عفونت ها در بدن با علائم زیادی همراه هستند اما ممکن است برخی از مواقع عفونت ها ی در حال گسترش در بدن علایم ظاهری نداشته باشند و پزشک و یا خود شما متوجه عفونت در بدن نشوید مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی، عفونت با خستگی شدید بروز پیدا می کند.

آلرژی ها از دلایل خواب آلودگی :
بدن در مقابل آلرژی هیستامین و دیگر ترکیب های شیمیایی آزاد می کند که این ترکیب ها خواب آورند. همچنین سرفه، عطسه ای که از بوییدن یک گل سبب می شود یا التهاب دستگاه تنفسی به علت وارد شدن هاگ ها به درون بینی باعث بی خوابی می گردد.

کم خونی از دلایل خواب بیش از حد:
وظیفه گلبول های قرمز اکسیژن رسانی از ریه ها بهاعضای دیگر بدن است. افراد دچار کمبود گلبول قرمز یا افرادی که در عملکرد گلبول ها دچار اختلال هستند به کم خونی شده و احساس خستگی شدید می کنند طوری که نمی توانند کارهای معمول روزمره خود را به خوبی انجام دهند.

خواب آلودگی

دلایل خواب آلودگی و خستگی
به هم ریختگی هومورنی:

کاهش هورمون استروژن درزنان باعث کاهش وزن و خستگی شدید می شود. خوابیدن بیش از حد در مورد نوجوانان صدق نمی کند زیرا بدن آنها به خواب کافی نیاز دارد. اما اگر به طور معمول بیشتر از 9 ساعت به عنوان یک بزرگسال و ده سال به عنوان یک نوجوان بخوابید، باید بگویم که دچار بیماری شده اید. خوابیدن طولانی مدت ممکن است باعث شود که در طول روز احساس خستگی بیش از حد داشته باشید و صبح ها خسته از خواب بیدار شوید، چنین افرادی ممکن است که حتی در برخی روزها تا 15 ساعت هم بخوابند.

اگر شما معمولاً نصف شب از خواب بیدار می شوید، ممکن است که به هیپرسومینا (خواب زدگی) دچار شده باشید. ممکن است که تمام بیدار شدن های شبانه خود را به یاد نداشته باشید، اما آنها شما را از خواب عمیق و داشتن احساس تازگی و سرحالی محروم می کنند. هیپرو سومینا معمولاً در دوران کودکی شروع می شود و سبک زندگی شما نیز می تواند نقش مهمی را در این باره ایفا کند.

اگر شما به طور منظم خواب کافی نداشته باشید، ممکن است که بدنتان سعی داشته باشد با خواب بیش از حد معمول، بی خوابی را جبران کند. همچنین تعدادی از شرایط سلامتی وجود دارد که ممکن است موجب خوابیدن بیش از حد معمول شود، که عبارتند از:

-مشکلات تیروئید

- بیماری قلبی

- آپنه خواب

- افسردگی

-نارکولسپی (حالت خواب آلودگی دائمی)

برخی از داروهای خاص که برای این بیماری تجویز میشود، ممکن است باعث عوارض جانبی شوند که عبارتند از:

-سوء تغذیه

-اضطراب نگرانی

-انرژِی کم

-مشکلات حافظه

حتی اگر اختلال خواب هم نداشته باشید، زیاد خوابیدن میتواند تاثیر منفی بر روی سلامت کلی بدن داشته باشد، که برخی از عوارض آن عبارتند از:

- سردرد

- چاقی

- دیابت

- کمردرد

- افسردگی

- بیماری قلبی

- افزایش خطر مرگ

افرادی که بیش از حد میخوابند، ممکن است در معرض خطر بیشتری از حوادث قرار بگیرند.

* همیشه وقتی زیاد از حد خوابیده اید، هنگام استفاده از ابزار خطرناک یا سنگین، احتیاط کنید و تا حد ممکن از آنها دوری کنید.

دوره های خواب

تاثیرات منفی خوابیدن زیاد برای سلامت بدن
اختلال بیش از حد چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر علائم خواب آلودگی و بیش از حد خوابیدن شما بیشتز از 6 هفته ادامه داشته باشد، بهتر است برای چکاب به پزشک مراجعه کنید.در این ملاقات پزشکتان از شما در مورد عادات خواب، شیوه زندگی، دارو های مصرفی و تاریخچه زندگی و سلامتیتان سوال خواهد کرد ؛ همچنین ممکن است یک معاینه انجام دهد و حتی از شما بخواهد که در یک مطالعه خواب شرکت کنید. اگر مشکل شما به سایر شرایط پزشکی مربوط نشود، ممکن است که پزشک موارد زیر را توصیه کند.

- یک دفترچه تهیه کنید، عادت های خوابتان مانند چه زمانی بیدار می شوید و چه زمانی می خوابید و الگوهای خواب را یادداشت کنید تا پزشک با استفاده از آن یک هفته خواب شما را ارزیابی کند.

- پلیسومنو گرافی انجام دهید:
در این حالت از شما خواسته می شود که یک شب در مرکز بخوابید و در آنجا از طریق مانیتور، فعالیت مغز، حرکت چشم، حرکت یا ضربان قلب شما اندازه گیری و ارزیابی خواهد شد.

- تست دوره های متفاوت خواب:
این آزمایش معمولا روز بعد از یک پلیسومنوگرافی انجام میشود و میزان خواب و چرت های شما در طول روز را اندازه گیری می کند.

- اگر خواب غیرعادی شما به دلیل وجود یک بیماری و مشکل باشد، درمان آن ممکن است به شما کمک کند تا به طور طبیعی به خواب برویدو مشکل ناشی از خوابیدنتان حل شود.

- تغییرات و ترک برخی از شیوه های زندگی، که باعث خواب بی کیفیت شده است نیز ممکن است کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار