وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خراسان رضوی با دارا بودن مراکز دانشگاهی و همچنین تنوع رشته‌ها وضعیت خوبی در مقایسه با سایر استان‌های کشور دارد و جزو استان‌های پیشرو محسوب می‌شود که وجود بارگاه منور رضوی در این امر بی‌تاثیر نیست.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷ 15 May 2022

به گزارش تابناک رضوی، محمدعلی زلفی گل شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های جمعی اظهار کرد: موضوع آمایش آموزش عالی 9 بند شامل مأموریت‌گرایی، توجه به استانداردها و توجه به بهره‌وری است. دانشگاه‌ها ظرفیتی برای رشد دانایی در کشورند. از سوی دیگر در مورد پارک‌های علم و فناوری نیز محدودیتی قائل نیستیم و هر پارکی که هسته فناوری را شکل دهد و شرکتی را به مرحله‌ای برسانند تا تولیدات مورد نیاز کشور را راه‌اندازی کنند مورد حمایت ما قرار خواهند داشت. آمایش آموزش عالی در قسمت‌هایی که موجب ارتقای کیفیت آموزش عالی می‌شود در اولویت قرار دارد ولی اینکه بخواهیم دانشگاه‌ها را محدود و یا حذف کنیم در دستور کار این وزارتخانه قرار ندارد.

زلفی‌گل تصریح کرد: سامانه‌ای با عنوان نظام ایده‌ها و نیازها راه‌اندازی شده تا تمام نیازهای صنایع خصوصی و دولتی در آن نمایه ‌شود و از سال آینده استادان دانشگاهی که در راستای نیازهای مطرح شده بخواهند دانشجو پذیرش کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت و نحوه پذیرش دانشجویان ارشد و دکترای به این صورت تغییر می‌کند.

وزیر علوم در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر سیاست دولت در افزایش و کاهش پذیرش دانشجو گفت: در نظام جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها دارای استقلال هستند و به بلوغ رسیده‌اند، تعیین ظرفیت دانشجو بر عهده خود دانشگاه‌ها‌ست، با این حال برای ایجاد رشته‌های جدید و تأسیس دانشکده و گروه‌های جدید، وزارت علوم، استانداردهایی همچون نسبت دانشجو به استاد، نسبت استاد به دانشجو، سرانه رفاهی، ورزشی، خوابگاهی را در نظر گرفته است که دانشگاه‌ها با رعایت آن می‌توانند رشته‌های جدید و یا جذب دانشجوی جدید داشته باشند ضمن اینکه امسال 20 درصد پذیرش دانشجویان پزشکی برای مناطق محروم افزایش پیدا کرده است. همچنین دانشگاه‌هایی که در مناطق محروم قرار دارند مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: درآمدزایی این وزاتخانه از وزارت نفت بیشتر است زیرا دستاوردهایی که در کشور حاصل شده مربوط به دانش‌آموختگان دانشگاهی است. اگر فرضاً قانون اساسی تغییر کند و دانشگاه‌های ما همانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی مجاز به دریافت هزینه در قبال آموزش و خدمات باشند، ثروت هنگفتی نصیب وزارت علوم می‌شود.

زلفی گل ادامه داد: اگر وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، در اختیار وزارت علوم قرار گیرند، باید دانشجویان ما را پذیرش کنند اما در حال حاضر ابزار مهارت‌محوری در اختیار وزارت علوم قرار ندارد و به همین دلیل دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ما نسبت به دانشگاه‌های وزارت بهداشت عملکرد ضعیف‌تری در بخش مهارت‌محوری دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقاء دیپلماسی علمی پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران با وسعت یک هزار متر زمین برای ایجاد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با مشارکت بین‌المللی در تهران ایجاد می‌شود همچنین با برخی از کشورهای همسایه مانند ازبکستان و ارمنستان مذاکراتی برای انجام همکاری‌های علمی در پارک علم و فناوری صورت گرفته است.

وزیر علوم در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر حذف دیوارهای دانشگاه فردوسی گفت: امیدوارم روزی دیوارهای تمام دانشگاه‌ها برداشته شود زیرا این مجموعه جزیی از جامعه است. زمانی که دیوار پارک‌ها برداشته شد، مردم متوجه آن بودند که پارک بخشی از زندگی آنهاست و در حفظ آن ایفای نقش کردند. این در حالی است که محیط دانشگاه، کلاس و استاد دارای حرمت است که باید حفظ شود و این موضوع با تغییر نوع نگاه صورت خواهد گرفت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار