آیت الله علم الهدی تاکید کرد:
آیت الله علم الهدی گفت: آنچه در اقتصاد مطلوب و اقتصاد اسلامی هست، هدایت و نظارت دولت است؛ صنعت، معدن، مسائل و اقتصاد کلان را هدایت و بر اقتصاد خرد نظارت کند که کسی اجحاف نکند، گران‌فروشی و احتکار نکند اما این که دخالت کند در سفره مردم که نانت را من بدهم، من بگویم چقدر نان بخور و پنیرت را من بدهم، ثبات اقتصادی کشور را بهم زده بود، این تحول دست دولت را از سفره مردم بیرون می‌کشد، مردم قیم اقتصادی ندارند، پول مردم دست خود مردم است و هرطور می‌خواهند خرج می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷ 13 May 2022

به گزارش تابناک رضوی، آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: رهبری در صحبتی که با کارگران در یکی دو روز گذشته داشتند روی یک نکته تأکید فرمودند و آن این که فرمودند در این اقدامات و تصمیم گیری های تحول اقتصادی دولت را کمک کنید و با مشارکت شما این تحول درست شود.


ایشان ادامه داد: الان 42، 3 سال از انقلاب اسلامی ما می‌گذرد، در هر مسئله، فراز و نشیب و تحولی، آنجایی که مردم در عرصه بودند و مردم صاحب کار و مجری بودند، تحول به خوبی انجام گرفته است به نفع جامعه، مردم و نظام اما اگر جایی خواسته کاری بشود، پای مردم وسط نباشد، به نتیجه نرسیده است.

تقدیر رهبری از همراهی مردم با تحول اقتصادی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: تا الان در نظام ما همه‌کاره مردم بودند، الان هم در تحولی که تصمیم گرفتند ایجاد کنند، اگر مشارکت مردمی باشد، به نفع مردم تمام خواهد شد و تا به الان در این دو سه روز بنده متشکرم، رهبری هم تقدیر فرمودند که مردم پای این تحول آمدند، این‌که مردم پای این تحول آمدند خیلی ارزش دارد که هم تحول را بپذیرند و هم در اجرا این تحول کاملأ کمک کنند.

ایشان با اشاره به عوامل ثبات اقتصادی در کشور، گفت: آنچه کارشناسانی اقتصادی می‌گویند و در مسئله ایجاد تحول در مشاوره‌ها و نظریات مختلفی که فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی اظهار نظر کردند، چند نکته وجود دارد که می‌تواند برای همیشه خیلی از چالش‌ها و درماندگی‌های اقتصادی را جبران کند و مملکت را به یک نقطه ثبات اقتصادی برساند؛ اولین مسئله، براندازی فقر مطلق هست.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: آقای رئیس جمهور مکرر گفته در این دولت می‌خواهیم فقر مطلق براندازی شود، فقر مطلق یعنی چه؟ یعنی بگوییم در این مملکت یک خانواده هست که از تأمین نهار و شام روزمره خودش عاجز است و نتواند هیچ چیز برای خود تأمین کند، این فقر مطلق باید براندازی شود.

ایشان تشریح کرد: با این کمک معیشتی، حتی یک خانواده 5 نفره که هیچ شغل و کسبی ندارد، ماهی دو میلیون تومان به او بدهند، قدرت خرید خیلی نیازها و لوازم زندگی را پیدا می‌کند، زندگی آرمانی و ایده آل نخواهد داشت ولی به فقر مطلق نیز دچار نمی‌شود.

افزایش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر

امام جمعه مشهد مقدس افزود: نکته دوم، فاصله طبقاتی بین اقشار جامعه از بین برود؛ بگوییم بیشتر جامعه ما قشر آسیب‌پذیر است و این قشر در مقابل قشر مرفه قرار دارد، سطح زندگی، خوراک، پوشاک و سطح درآمد و هزینه‌اش با هم قابل مقایسه نیست، با این طرح تحول، این فاصله طبقاتی از بین می‌رود، علی ایحال مردم و آن قشر آسیب‌ذیر قدرت خرید پیدا می‌کند، حالا جنس و کالا گران است ولی پول دارد تهیه کند.

ایشان، خارج شدن دست دولت از سفره مردم را عامل ایجاد ثبات اقتصادی در جامعه دانست و تصریح کرد: اینطور نباشد که سفره مردم در دست دولت باشد و دست دولت در سفره مردم باشد، مردم برای گوشت، غذا، پنیر و شیرشان چشم به دست دولت داشته باشند و همه چیز را دولت بخواهد کنترل کند، این حالت قیمومت اقتصادی یعنی این که مردم در زندگی خودشان یک قیم اقتصادی داشته باشند، آزادی زندگی مردم را به کلی می‌گیرد.

مردم اقتصاد زندگی خود را اداره کنند

آیت‌الله علم‌الهدی ابراز کرد: شما فکر کنید در خانواده خودتان اگر پولتان دست دیگری باشد و آن آقا هرطور بخواهد برای شما خرج کند و سفره شما را تنظیم کند، می‌توانید زندگی کنید؟ اگر بنا شد دولت بشود قیم اقتصادی مردم که نان و آب و خوراک و لبنیات مردم دست دولت باشد، دولت بیاید پول مردم که مال آنان است را به دست بگیرد و در سفره مردم دخالت کند، بزرگ‌ترین ضربه است از نظر زندگی برای مردم.

ایشان متذکر شد: پول مردم را دست مردم بدهید، این ارز 4200 تومانی مال مردم است، مال کس دیگری نیست، این را خود مردم بگیرند و هرطور می‌خواهند خرج کنند، نه این‌که یک رانت‌خوارِ گردن کلفتی بیاید پول مردم را بگیرد، مال مردم را بدزدد و سر دو سال و سه سال به‌عنوان مبارزه با مفاسد اقتصادی، یقه کسی که پول مردم را خورده را بگیرید، این چه مدیریت اقتصادی است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که مدیریت اقتصادی مردم باید به دست خودشان انجام شود، اظهار کرد: مال مردم را دست خودشان بدهید، کالا هم دست بازار، تاجر جنس وارد کند، باهم رقابت کنند، هرکدام جنس بهتر و ارزان‌تر وارد می‌کند، مردم بخرند و زندگی را اداره کنند، آنچه در اقتصاد مطلوب و اقتصاد اسلامی هست، هدایت و نظارت دولت است؛ صنعت، معدن، مسائل و اقتصاد کلان را هدایت و بر اقتصاد خرد نظارت کند که کسی اجحاف نکند، گران‌فروشی و احتکار نکند اما این که دخالت کند در سفره مردم که نانت را من بدهم، من بگویم چقدر نان بخور و پنیرت را من بدهم، ثبات اقتصادی کشور را بهم زده بود، این تحول دست دولت را از سفره مردم بیرون می‌کشد، مردم قیم اقتصادی ندارند، پول مردم دست خود مردم است و هرطور می‌خواهند خرج می‌کنند.

ایشان اضافه کرد: این در واقع یک تحول ارزشمندی است که ممکن است ابتدا و اجرایش مقداری گرفتگی و مشکلات ایجاد کند اما اگر مردم مشارکت کنند، کمک کنند که طرح اجرا شود، دیگر مشکلات اقتصادی «دولت‌سالاری» یا «قیمومیت دولت» نسبت به اقتصاد خرد مردم از بین می‌رود.

تجاهر به گناه، جنگ با خدا است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: بنده در روز عید در خطبه نماز عید فطر نکته‌ای عرض کردم، عده‌ای عناصر مغرض سیاسی‌کار و افرادی که دنبال این هستند وضع جامعه را بهم بزنند، با حاشیه‌سازی‌ها و سمپاشی‌ها، جمله من را عوضی معنا کردند، گرفتند، از دروغ کلماتی را به آن اضافه کردند و در فضای مجازی پخش کردند؛ گناه دو جور است، یک بار یکی خودش گناه می‌کند که خودش می‌داند و خدای خودش، یا بر اثر لغزش، ندانم‌کاری و جهالت است، نهایتأ هم خدا می‌بخشد، «ان الله یغفرالذنوب جمیعا» خدا همه گناهان را می‌بخشد تنها یک گناه را نمی‌بخشد، شرک را خدا نمی‎‌بخشد اما یک سری گناه‌ها هست که بین خود انسان گنه کار و خدا نیست، تجاهر به گناه است، تظاهر به نافرمانی خدا است، این گناه به مرحله جنگ می‌رسد.

ایشان ادامه داد: اگر کسی تجاهر به گناه و معصیت کرد، اعلام جنگ با خدا داده، ظاهر جنگ با خدا است، این گناه خیلی عارضه دارد و اولین اثرش روی برکات زندگی مردم است، این را هم از خودم نگفتم، دوتا آیه قرآن در این زمینه داریم؛ در یک آیه خداوند می‌فرماید «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ...»؛ اگر جامعه شهروند ایمان بیاورند و جامعه باتقوا باشند، خدا برکت‌ها را از آسمان بر روی آنان می‌گشاید، بنابراین تجاهر نکردن به گناه باعث نزول و توسعه برکت می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: آیه دوم «وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا»، وقتی بخواهیم یک جامعه شهروندی را هلاک کنیم، دستور می‌دهیم مترفی آنان یعنی افراد بی بندوبار، بزه‌کاران و رفاه‌طلبان در آنجا فسق کنند و وقتی فسق کردند، حجت بر آنان تمام می‌شود و آنان را بیچاره و زیر و رو خواهیم کرد.

بی‌حجابی تجاهر به فسق است

ایشان بر لزوم مقابله عمومی با تجاهر به فسق در جامعه تأکید کرد و گفت: قرآن می‌گوید اگر مردم فسق کردند، تظاهر و تجاهر به گناه است، یعنی مردم فاسق بشوند و متجاهر به فسق؛ برادر و خواهر من، بی‌حجاب تجاهر به فسق است، چه تصمیم جنگ با خدا نداشته باشد و چه داشته باشد، بی‌حجاب با بی‌حجابی تجاهر به فسق می‌کند، ما برای حفظ موقعیت اجتماعی و برای این که جامعه شهروندی ما «َدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا» نشود، تمام دستگاه‌های کشور و مردم ما باید جلوی بی‌حجاب را به‌عنوان تجاهر به فسق بگیرند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: این دختر و زن بی‌حجاب و بدحجاب یا مسلمان است یا غیر مسلمان ولی ایرانی است، اگر مسلمان است، هویت اسلام در حجاب است، الان در فرانسه چند صد مسجد وجود دارد، دولت فرانسه جلوی مساجد را نمی‌گیرد بگوید تبلیغ اسلام می‌کنید اما حجاب زنان مسلمان را جلوگیری می‌کند و می‌گوید حجاب تبلیغ یک دین است و با نظام لائیک ما نمی‌سازد، حجاب شعار و هویت اسلامی است.

ایشان خاطرنشان کرد: اگر مسلمان نیست، اسلام و مسلمان را قبول ندارد و دین را نپذیرفته، ایرانی که هست، حجاب هویت ایرانی است؛ روز فردوسی در روز 25 اردیبهشت ماه است، فردوسی به‌عنوان حکیم از مفاخر ما هست که تمام جریان‌های حکمتی را در قالب اسطوره‌سازی شاهنامه درآورده است؛ یکی از شخصیت‌های زن شاهنامه، منیژه است، منیژه در ارتباطی که با بیژن داشته و با رستم ملاقات می‌کند، وقتی می‌خواهد خود را به رستم با یک عنوان و امتیاز قابل توجه معرفی کند، می‌گوید «منم دخت افراسیاب؛ برهنه ندیده رخم آفتاب»، منیژه خود را با حجاب معرفی می‌کند، امتیازش را در حجاب می‌بیند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در زمان ساسانیان، لباس رسمی زن‌ها نوعی چادر بود که تمام بدن این‌ها را می‌پوشاند، زیر این چادر روی سرشان کلاه می‌گذاشتند و بر حسب بلندی و کوتاهی قد، کلاه را کوتاه و بلند می‌کردند، برای این که قدشان مشخص نشود در حجاب، این کلاه را زیر چادر قرار می‌دادند، اصلأ چادر هویت ایرانی است که از قبل بین ایرانیان بوده است.

حجاب هویت ایران و اسلامی ما است

ایشان اضافه کرد: اگر مسلمان نیستی، ایرانی که هستی، هویت ایرانی در حجاب است، اگر بنا باشد یک نفر در این مملکت با کمال جسارت و گستاخی هویت ایرانی و اسلامی را بهم بزند آن هم در مقابل خون این شهدا، مردم نباید بی‌تفاوت بنشیندن، مسئولان نظام هم نباید بی تفاوت باشند، این که آزاد بگذاریم که حجاب از بین رفته و این زن آزادانه روسری بردارد، این درست نیست، مردم خون دادند و جان دادند، خانواده شهدا در این کشور هستند، این مملکت ایران اسلامی است، بر خلاف هویت ایرانی تجاهر به فسق می کنی و مردم هم سکوت کنند؟

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: خواهش می‌کنم برادران و خواهران فریضه نهی از منکر را جدی بگیرند؛ در ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان سامانه‌ای به وجود آمده که افرادی که می‌خواهند، وارد طلایه‌داران امر به معروف بشوند و با حساب و به‌صورت جمعی با هر فسقی از جمله تجاهر به بی‌حجابی مقابله کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار