مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: رویشگاه طبیعی دره ارغوان طرقبه شهرستان بینالود در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت و اکنون به استان ابلاغ شده است.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱ 21 January 2022

به گزارش تابناک رضوی، سیدجواد موسوی با اعلام این خبر افزود: این اثر ثبت شده در فهرست آثار طبیعی ملی ایران در شهرستان بینالود(طرقبه شاندیز)، جاده طرقدر به سمت روستای کلاته آهن قرار دارد.
وی در توصیف این اثر اظهار نمود: در این دره علاوه بر درختان ارغوان، چند چشمه بر زیبایی این منطقه گردشگری افزوده است، علاوه بر این اهالی این منطقه از شاخه‌های درختچه های ارغوان که از انعطاف خاصی برخوردارند، سبدهای ویژه‌ای می‌بافند که صنایع دستی این منطقه بوده و به آن سبد بافی یا ارغوان بافی گفته می‌شود.»
موسوی اظهار کرد: تاریخ گلدهی درخت‌ های ارغوان در شهر طرقبه، بسته به میزان گرمی هوا، از اوایل تا اواسط فروردین متفاوت است.
او تصریح کرد: درخت ارغوان بومی مناطق شرق مدیترانه است و بیشتر به صورت درختچه می‌روید، این درخت شکوفه‌‌های بنفش و برگ‌‌های قلبی شکل دارد. درختچه ارغوان عموما ارتفاعی بین ۳ تا 6 متر دارد و اغلب، برگ‎ها پس از رویش کامل گل‌‌ها ظاهر می‌شوند، گل‌ های ارغوان را تقریبا در تمامی قسمت‌‌ها حتی تنه درخت می‌توان دید.این درختچه برای رشد نیاز به آفتاب دارد و در مقابل سرما نسبتا مقاوم است. »
محمود طغرایی مدیر ثبت میراث تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به سیمای ظاهری دره ارغوان گفت:از خصوصیات بارز دره ارغوان، تمیزی چشمگیر و قابل توجه دره است، خوشبختانه در سال‌های اخیر با اقدام دسته جمعی یک گروه فعال محیط زیست، زباله‎های درون دره و دشت پاکسازی شده و پس از آن با همکاری گردشگران و افراد مربوطه، پاکیزگی دشت حفظ و تعدادی سطل زباله نیز بر روی دامنه‌ های کوه تعبیه شده است.
طغرایی یادآور شد: حفاظت از منظر این دره زیبا و درختچه های ارغوان،جلوگیری از دخل و تصرفات غیر قانونی و اهتمام به تبدیل این عرصه به پهنه گردشگری عمومی و تفرجی از اهداف ثبت آن در فهرست میراث طبیعی کشور است.
مدیر ثبت میراث تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در مورد نحوه دسترسی به این دره طبیعی زیبا افزود: برای رسیدن به ارغوان دره باید بعد از گذشت از طرقبه به سمت منطقه طرقدر رفت و سپس جاده دهبار را ادامه داد، بعد از گذشت پنج کیلومتر از طرقدر به دوراهی دهبار-کلاته آهن می رسیم که به سمت چپ یعنی کلاته آهن می رویم. با ادامه جاده در سراشیبی به ته دره میرسیم که روبرو مجدد مسیر سربالایی می شود. همین مکان ابتدای دره ارغوان هست که بالای دره در انتها به "تخته شاه" میرسیم و پایین دره به "پنج دره" یا در زبان محلی به "پینجه در" منتهی می شود. مسیر تا ابتدای دره آسفالت و از آن به بعد (مسیر دره) خاکی می باشد که حدود پانزده دقیقه بعد به انتهای دره ارغوان میرسیم و ابتدای مسیر پیاده روی است. از این جا به بعد مسیر مال رو بوده و باید از آب رودخانه گذشت در بعضی نقاط، بعد از حدود نیم ساعت به منطقه ای می رسیم که دره کمی بازتر شده و سرتاسر از چمن پوشیده شده است، از خود شهر طرقبه تا ابتدای دره حدود نیم ساعت رانندگی زمان نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار