نماینده سابق مجلس گفت : نمایندگان مجلس باید در تصویب بودجه به نحوی عمل کنند که قشر آسیب‌پذیر جامعه بیش از این تحت فشار قرار نگیرد و حتی فشارها بر این قشر کاسته شود تا بودجه سال آینده برای مردم تحمل‌پذیر باشد.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 18 January 2022

به گزارش تابناک رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا با اشاره به ارزیابی خود از روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس اظهار کرد: تقدیم لایحه دولت در این مرحله، تفاوت معناداری با دفعات قبل داشت و با قید دوفوریت مطرح شد و بعد به کمیسیون‌ها رفت و به سرعت به صحن علنی مجلس آمد و کلیاتش با بیش از ۱۷۰ رای موافق به تصویب رسید. البته قاعدتاً نمایندگان نقطه‌نظرات مختلفی درباره آن داشتند و بحث‌هایی در حاشیه‌ تصویب بودجه درباره مندرجات و محتوای آن مطرح شد. هرچند در مجموع هنوز لایحه بودجه کاملاً به تصویب مجلس نرسیده است و باید دید که آنچه در پایان بررسی‌های مجلس به تصویب می‌رسد چگونه است تا راحت‌تر درباره آن اظهار نظر کرد.

وی افزود: آقای رئیسی در هنگام دفاع از لایحه بودجه در مجلس به موردی اشاره کردند که از اهمیت بالایی برخوردار است که همان موضوع حذف ارز ترجیحی بود. می‌دانیم که نگرانی‌هایی در جامعه وجود دارد که اگر ارز ترجیحی برای کالاهایی ضروری مانند دارو حذف شود، چه آثاری به همراه دارد و دولت و مجلس باید به چه صورت این آثار را جبران کنند. اما واقعیت این است که برخی نقطه‌نظراتی که از سوی دولت در این زمینه مطرح شده است، چندان مناسب نبود.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: مثلا آنچه که آقای میرکاظمی درباره کارتی‌شدن نان مردم گفته‌اند که اگر قرار باشد تخصیص ارز برای نان ادامه پیدا کند به این صورت خواهد بود که با کارتی که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، اقدام به خرید نان می‌کنند، به نظرم حرف خوبی نبود، هرچند که البته ایشان گفته‌اند این طرح در دست بررسی است ولی در به هرحال مطرح‌کردن آن در شرایط فعلی، مناسب به نظر نمی‌آمد.

سبحانی‌نیا با اشاره به ضرورت توجه به معیشت مردم و سفره آنان در جریان تصویب بودجه در مجلس، تاکید کرد: آنچه در لایحه بودجه و بررسی آن در مجلس بیش از هر مورد دیگری اهمیت دارد توجه به تورم، گرانی و فشارهای اقتصادی بر اقشار مختلف مردم است. بنابراین نمایندگان مجلس باید در تصویب بودجه به نحوی عمل کنند که قشر آسیب‌پذیر جامعه بیش از این تحت فشار قرار نگیرد و حتی فشارها بر این قشر کاسته شود تا در مجموع بودجه سال آینده برای مردم تاب‌آوری و تحمل‌پذیری داشته باشد

وی همچنین با اشاره به بروز اختلافاتی میان دولت و مجلس در زمینه تعیین تکلیف ارز ترجیحی، اظهار کرد: الان دولت می‌گوید ما طرحی دوفوریتی درباره بررسی چگونگی تعیین تکلیف ارز ترجیحی به مجلس فرستاده‌ایم که نمایندگان با دوفوریتی بودن آن موافقت نکرده‌اند و نظری هم درباره تداوم تخصیص ارز ترجیحی یا حذف آن و راهکارهای جبران این حذف ارائه نکرده‌اند و این یعنی مجلس طرح دولت را تصویب نکرده است و از سوی دیگر مجلس هم می‌گوید این دولت است که پیشنهاد حذف ارز ترجیحی را داده است، اما در نهایت این اختلاف‌نظر باید به یک جمع‌بندی مناسب برسد چراکه در این میان مردم هستند که بیشترین تاثیر را از این اختلاف‌نظرها و تصمیمات، می‌گیرند و مجلس و دولت باید طوری عمل کنند که بودجه فشار بیشتری بر مردم تحمیل نکند.

ایسنا

برچسب ها: تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار