روايت زندگي اشرف سادات منتظري، مادر شهيد محمد معماريان» با حضور نویسنده کتاب به همت دفتر نمايندگي حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي(مد ظله العالي) در مشهد و همکاری اداره كل كتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ 18 January 2022

به گزارش تابناک رضوی، نشست مبنا خوانش و معرفی کتاب«تنها گریه کن: روايت زندگي اشرف سادات منتظري، مادر شهيد محمد معماريان» با حضور حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و اکرم اسلامی، نویسنده کتاب و به همت دفتر نمايندگي حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي(مد ظله العالي) در مشهد و همکاری اداره كل كتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي در مشهد در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک پیشاپیش میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) گفت: باعث مباهات است که در این ایام خجسته و مبارک در بزرگترین کتابخانه عمومی کشور میزبان و شاهد آئین خوانش و معرفی کتاب «تنها گریه کن» هستیم.
وی تصریح کرد: کتاب «تنها گریه کن» روایتی مادرانه از صبر، بردباری و فداکاری یک مادر شهید به قلم نویسنده جوان و توانمند ادبیات پایداری و دفاع مقدس است، نویسنده ای که قلمش مورد تحسین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قرار گرفته است.
علی اکبر سبزیان در پایان اظهار امیدواری کرد تمامی این عرض ارادتها به ساحت مقدس شهدای اسلام در قالب برگزاری برنامه هایی اینچنینی زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) وحرکت به سمت مسیر دولت حضرت قائم(عج) باشد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی ضمن تشکر از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: کتاب «تنها گریه کن» پر از واگویه ها و دل گویه های است که با جان و دل بخشی از مردمان این جامعه تولید و منتشر شده است.
وی با اشاره به فرموده خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه «شبها به نافله و راز و نیاز بپرداز تا به مقام محمود برسی»، عنوان کرد: دو نکته مهم و قابل توجه در مسئله مقام محمود وجود دارد، نکته اول، مدیران باید در کنار ماموریتهای فرهنگی و مدیریتی خود همراه با عمل، فناوری، نوآوری و تلاش برای خدمتگذاری به مردم، به جنبه های معنوی و پرورشی نیز توجه ویژه داشته باشند و نکته دوم این است که مقام محمود به معنای مقام حمل شده است که در قرآن کریم تنها یک بار از مقام محمود یاد شده است. در سوره حمد می خوانیم، دنیا ساحتی است تا انسان در آن شکرگذار خداوند باشد. این بدان معناست که زندگی انسان باید آینه تمام نمای خدایی باشد در واقع انعکاس زندگی انسان باید در راه خدا و جلب رضایت خداوند باشد.
سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه درجه اعلای مقام محمود مختص به پیامبران و به واسطه مقام معصومیت و عصمت آنان است، اظهار داشت: علامه طباطبایی می فرمایند«می توان درجات پائین تر مقام محمود را در شهدا دید». کتاب «تنها گریه کن» نمایانگر مقام محمود در زندگی انسانهای معمولی است، شهید محمد معماریان اگر بندگی مخلصانه در راه خدا نداشت این مسائل و اتفاقات در زندگیش رقم نمی خورد. زندگی خدایی این شهید باعث شد که مادر، روای؛ اکرم اسلامی، نویسنده، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تغریظ کننده و ما مروجان و ناشران این کتاب باشیم.
وی انقلاب اسلامی و حرکت تاریخی امام خمینی(ره) را قبل و بعد از انقلاب اسلامی را میدانی برای زیست مومنانه خواند و افزود: شهیدان معظم به بهترین وجه ممکن توانسته اند به این زیست مومنانه دست پیدا کنند. در واقع می توان گفت تنها دستاورد شهدا پیروزی در جنگ نبود بلکه آنان با حرکت و شهادت خود مدیریت زندگی امروز جامعه را در دست دارند و کتاب «تنها گریه کن» سندی قاطع و معتبر بر این مسئله است.
حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد در پایان به خوانش بخشی از تغریظ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پرداخت: « با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه‌ تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ مادرانه به آن نیاز داشت. از نویسنده جداً باید تشکر شود».
در پایان اکرم اسلامی، نویسنده کتاب «تنها گریه کن: روايت زندگي اشرف سادات منتظري، مادر شهيد محمد معماريان» گفت: آروزی من رسیدن این کتاب به دست مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود ولی تصور نمی کردم این اتفاق بیافتد و مورد توجه ایشان نیز قرار بگیرد. اگر چه معتقدم این حسن توجه و لطف شامل حال مادر شهید است.
وی در رابطه با علت نامگذاری کتاب با عنوان «تنها گریه کن»، عنوان کرد: این آخرین خواسته محمد از مادر است. در آخرین مکالمه شهید با مادرش می گوید«این آخرین دیدار ماست و این رفتن برگشتی ندارد. ما مادر و فرزند هستیم و من دوست دارم شما در غم فقدان من صبور و مقاوم باشید، البته نمی توانم بخواهم بی تابی و بی قراری نکیند ولی اگر به اشک رسید در خلوت و تنهایی باشد. نمی خواهم کسانی که چشم دیدن انقلاب را ندارند از ناراحتی شما سوءاستفاده کنند».
اکرم اسلامی در رابطه با طرح روی جلد کتاب، گفت: این طرح یکی از نقاط اوج کتاب است. ترجیح من بیشتر در پرداختن به شخصیت و زندگی اشرف سادات منتظری است، بانویی که حتی اگر مادر شهید نبود، شخصیت منحصر به فردش ارزش آن را دارد که به زندگی و درک او از زندگی پرداخته شود. در برهه ای از زندگی اشرف سادات منتظری از ناحیه پا دچار مشکل می شود بطوریکه از تمامی مراسمات عزاداری ماه محرم و صفر باز می ماند، شبی خواب می بیند«دسته ای عزادار در کوچه هستند که همگی فرزندان خانواده های آن محله هستند که شهید شده اند، اشرف سادات با عصایی زیربغل جلو می رود، شهید سعید آزادی می پرسد خدا سلامتی بدهد اتفاقی افتاده، محمد می گوید مادر خوب است، چیز مهمی نیست. سپس شالی سبز که از زیارت امام حسین(ع) به همراه داشته بر بدن مادر می کشد و به پای او می بندد». مادر که از خواب بیدار می شود شال را بسته در دور مچ پای خود می بیند.
نویسنده کتاب «تنها گریه کن» بزرگترین خصیصه اشرف سادات منتظری را حرکت و عدم ایستایی او خواند و افزود: در زمانه ای که صحبت از حقوق زن و مرد است، بانویی بدون تحصیلات آکادمی بدون هیچ توقع و انتظاری برای فراهم سازی شرایط به حرکت رو به جلوی خود در جامعه ادامه می دهد.
در حاشیه این مراسم فرازی از کتاب توسط سیدمسعود موسوی، دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ احسان سیفی، رئیس اداره امور کتابخانه ها و کتابخوانی و محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد خوانش شد.
گفتنی است، در پایان ضمن تقدیر از اکرم اسلامی، نویسنده کتاب «تنها گریه کن»، مراسم امضای پوستر برنامه و کتاب نیز انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار