کاخ باکینگهام روز پنجشنبه اعلام کرد شاهزاده اندرو از تمام عناوین نظامی خود محروم شده است و در پرونده اتهام تجاوز جنسی به صورت «شهروند عادی» از خود دفاع خواهد کرد. اکنون رسانه‌ها می‌گویند شاهزاده ویلیام پشت این تصمیم بوده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 15 January 2022

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایندیپندنت، کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تائید و موافقت ملکه، عناوین نظامی دوک یورک و حمایت سلطنتی به ملکه بازگردانده شد» و شاهزاده اندرو دیگر به‌عنوان "اعلیحضرت سلطنتی" شناخته نخواهد شد.

پس‌ از این اقدام شاهزاده اندرو، دوک یورک، به هیچ وظیفه عمومی ادامه نخواهد داد. هرچند در سال گذشته تحت‌فشار پرونده اتهام تجاوز جنسی، حضور عمومی او به کم‌ترین میزان ممکن رسیده بود.

طبق گزارش‌ها، شاهزاده چارلز و پسرش شاهزاده ویلیام پشت تصمیم ملکه برای سلب عناوین و حمایت‌های سلطنتی شاهزاده اندرو هستند.

به گزارش نشریه سان، در طی یک نشست یک‌ساعته، چارلز و ویلیام، هر دو توافق کامل داشتند که اندرو باید برود.

این روزنامه گزارش داد که شاهزاده ویلیام یک شخصیت کلیدی در این قضاوت بود و به ملکه کمک کرد تا بفهمد که موقعیت اندرو «جدی و خطیر» است.

منابع نزدیک به کاخ باکینگهام به رسانه‌ها گفتند: «این یک تصمیم بی‌رحمانه و سریع بود که توسط شاهزاده ولز و دوک کمبریج توصیه و توسط ملکه تائید شده است.»

یکی از اعضای ارشد شورای شهر یورک نیز کارزاری را برای سلب عنوان شاهزاده اندرو از دوک یورک به دنبال حذف نقش‌های افتخاری نظامی او توسط ملکه آغاز کرده است.

ویرجینیا جوفره ادعا می‌کند که در سن ۱۷ سالگی مجبور به رابطه جنسی با دوستان جفری اپستین - از جمله دوک یورک - شده است. شاهزاده اندرو اتهامات علیه خود را رد می‌کند و می‌گوید هرگز با او ملاقات نداشته است هرچند تصویری از این دو کنار هم به‌عنوان مستندات پرونده منتشر شده است.

در آخرین تحولات مربوط به این پرونده در نیویورک مشخص شد که گیلین مکسول، دوست و همراه اپستین، از تلاش برای پنهان کردن هویت افراد دیگر در این پرونده صرف نظر کرده است.

وکلای ماکسول گفته‌اند که او که به اتهام همکاری در تجارت سکس و همکاری با جفری اپستین در حال محاکمه است، دیگر برای پنهان کردن اطلاعات - از جمله هویت هشت نفر- در شکایت ویرجینیا جوفره علیه خود تلاش نمی‌کند.

وکلای ویرجینیا جوفره مدت‌هاست که می‌خواهند تا نام هشت «ناشناس» را که در دعوی مدنی سال ۲۰۱۵ ذکر شده‌اند، فاش شود. مشخص نیست که شاهزاده اندرو یکی از افراد نام برده شده در آن پرونده هست یا خیر.

شاهزاده اندرو در ۱۹ فوریه ۱۹۶۰ به دنیا آمد. در زمان تولدش، او پس از برادر بزرگ‌ترش شاهزاده چارلز و قبل از خواهرش پرنسس آن، در ردیف دوم تاج‌وتخت بود.

شاهزاده اندرو و جفری اپستین سرمایه‌دار آمریکایی در سال ۱۹۹۹ ملاقات کردند و اندرو اذعان کرده که در چندین ملک متعلق به اپستین در طول سال‌ها اقامت داشته است، از جمله در خانه‌اش در نیویورک در سال ۲۰۱۰، زمانی که اپستین در یک پرونده جنسی محکوم شده بود.

در سال ۲۰۱۹، جفری اپستین به اتهام مشابه دستگیر و اندکی بعد جسد او در سلول زندان منهتن مرده پیدا شد. مقامات علت مرگ را خودکشی اعلام کردند هرچند هنوز سؤالات زیادی دراین‌باره بی‌پاسخ مانده است.

حتی پس از مرگ اپستین، حلقه دوستان پرنفوذ او همچنان در سرفصل اخبار باقی ماندند. سیاستمداران برجسته در هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه ایالات‌متحده، بازرگان‌ها، صاحبان صنایع و البته عضو ارشد خانواده سلطنتی بریتانیا.

در هفته‌های پس از مرگ اپستین، کاخ باکینگهام بیانیه‌هایی درباره دوستی شاهزاده اندرو با اپستین منتشر کرد.

به‌عنوان‌مثال، یکی از آن‌ها که در ۱۸ اوت ۲۰۱۹ منتشر شد، بیان می‌کند که پسر ملکه از جنایات ادعایی اپستین «متحیر» شده است.

شاهزاده اندرو تا همین اواخر به صورت تمام‌وقت مشغول ادای وظایف سلطنتی بود. پس از دو دهه خدمت در نیروی دریایی، اندرو به‌اصطلاح به تجارت خانوادگی پیوست و مدتی را صرف انجام تعهدات رسمی و نمایندگی ملکه و بریتانیا در خارج از کشور کرد.

اما به دنبال انتقادات عمومی در مورد دوستی او با جفری اپستین، شاهزاده اندرو از وظایف عمومی «برای مدت نامعلومی» کناره گرفت.

و در اوت ۲۰۲۱، ویرجینیا جوفره علیه شاهزاده اندرو شکایت و او را به سوءاستفاده جنسی متهم کرد. در ژانویه ۲۰۲۱، یک قاضی درخواست وکلای شاهزاده اندرو برای رد پرونده مدنی را نپذیرفت، به این معنی که این پرونده می‌تواند به دادگاه برود مگر اینکه قبل از آن توافقی بین طرفین حاصل شود.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار