یک رهبر کرد عراقی از برهم صالح به عنوان؛ تنها گزینه کردها برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور نام برد.
کد خبر: ۱۰۲۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲ 11 January 2022

به گزارش تابناک رضوی، "ریزان شیخ"، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که برهم صالح، رئیس جمهوری فعلی عراق تنها گزینه کردها برای تصدی مجدد این پست و ابقا در آن است.

وی در این باره گفت: احزاب کرد گزینه‌ای جز برهم صالح برای پست ریاست جمهوری ندارند و وی تنها گزینه‌ای است که به پارلمان معرفی خواهد شد.

ریزان شیخ ادامه داد: این موضع در نتیجه مذاکرات میان احزاب کرد اتخاذ شده است.

در همین حال، شفق نیوز گزارش داد که دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق تصمیم به معرفی برهم صالح به عنوان نامزد کردهای عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری گرفته است.

یک منبع در این باره به شفق نیوز گفت: این تصمیم در جریان نشست دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق اتخاذ شده است.

طبق عرف سیاسی رایج در عراق از اولین انتخابات سال ۲۰۰۵ به بعد، گروه‌های کُرد باید نامزد ریاست جمهوری عراق را مشخص کنند. ظرف ۱۷ سال گذشته سه رئیس جمهور کرد در عراق حکمرانی کرده‌اند که عبارتند از جلال طالبانی، فؤاد معصوم و برهم صالح.

محمد الحلبوسی، رئیس جدید پارلمان عراق در جلسه روز یکشنبه اعلام کرد که نامزدی برای پست ریاست جمهوری آغاز شده و تا ۱۵ روز ادامه دارد. در روز آخر پارلمان جلسه‌ای را برای رأی گیری درباره نامزدها برگزار خواهد کرد. گروه‌های سیاسی باید ظرف دو هفته گزینه‌های خود را قطعی کنند.

قبل از برگزاری جلسه رای گیری باید مذاکرات به توافق‌های سیاسی منجر شود. باید دو سوم اعضای پارلمان یعنی ۲۲۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده با نامزد مشخص شده موافقت کنند.

پارلمان جدید عراق یکشنبه اولین جلسه خود را برگزار کرد. در این جلسه محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان و حاکم الزاملی، نامزد جریان صدر به عنوان معاون اول وی و شاخوان عبدالله، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق معاون دوم وی تعیین شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار