سازمان بهداشت جهانی (WHO) به شواهد اولیه در مورد افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با اُمیکرون، آخرین سویه ویروس کرونا که در ۲۶ نوامبر آن را یک نوع نگران‌کننده (VOC) نامید در مقایسه با سایر VOC ها استناد کرد. با این حال اظهار کرد که در حال حاضر اطلاعات پیرامون آن محدود است و در روزها یا هفته‌های آینده به روزرسانی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۱۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ 01 December 2021

مرکز برنامه تحقیقاتی ایدز در آفریقای جنوبی (CAPRISA) خاطرنشان کرد که بر اساس مقایسه این سویه با VOC های گذشته، بستری شدن در بیمارستان و بیماری شدید ممکن است بعید باشد زیرا این مورد به سازگاری سلول‌های تی حافظه سیستم ایمنی و نه آنتی‌بادی‌های موجود بستگی دارد.

موسسه ملی بیماری‌های واگیر آفریقای جنوبی اعلام کرد: افرادی که آزمایش کرونای آنان با نوع اُمیکرون مثبت شده‌ است، هیچ علامت غیرعادی نشان نداده‌اند. شواهد ارائه شده توسط پزشکان این منطقه حاکی از علائمی ازجمله خستگی مفرط، سرفه خشک، تب، درد عضلانی و تعریق شبانه در مبتلایان است.

نگرانی‌های مربوط به عفونت مجدد سوالاتی را در مورد کاهش ایمنی در برابر کووید-۱۹ چه از طریق عفونت طبیعی یا واکسیناسیون ایجاد کرده است.

در حال حاضر معیاری که برای آزمایش کاهش ایمنی استفاده می‌شود آزمایش آنتی‌بادی است و نتایج مطالعات متعددی که هنوز توسط همتایان مورد بررسی قرار نگرفته‌اند، کاهش آنتی‌بادی‌ها پس از حدود پنج ماه از تزریق دوز دوم را نشان داده‌اند و محققان اظهار کردند که این کاهش ایمنی باعث ایجاد عفونت‌های جدید خواهد شد اما ایمونولوژیست‌ها نسبت به واکنش بیش از حد به مفهوم کاهش ایمنی هشدار داده‌اند چون هنوز مشخص نیست که سلول‌های بی و تی حافظه ما (سلول‌های حافظه که ذخیره اصلی بدن ما برای جلوگیری از بیماری شدید یا مرگ محسوب می‌شوند) با چه سرعتی پس از واکسیناسیون کووید-۱۹محو می‌شوند.

شایان‌ذکر است، طول عمر این سلول‌ها بر اساس ویروس تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، واکسن سرخک محافظت مادام‌العمر را به همراه دارد در حالی که برای محافظت در برابر ویروس آنفلوآنزا، ایمن‌سازی منظم لازم است.

اکنون تحقیقاتی در حال انجام است تا مشخص کند آیا نوع اُمیکرون می‌تواند از مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌های کووید-۱۹ عبور کند یا خیر البته تولیدکنندگان پیشرو واکسن مانند مدرنا و فایزر اعلام کردند که در صورت نیاز، کار بر روی واکسن‌های مخصوص اُمیکرون را آغاز خواهند کرد.

آیا دوز تقویت‌کننده سپری در برابر سویه اُمیکرون است؟

آیا دوز تقویت‌کننده واکسن کووید در برابر اُمیکرون کارایی دارد؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) می‌گوید که دوزهای تقویت‌کننده می‌توانند کلید دفاع در برابر سویه اُمیکرون باشند. این مرکز دوز تقویت‌کننده را برای همه بزرگسالان توصیه می‌کند با این شرایط که ۶ ماه از دریافت دوز دوم واکسن فایزر یا مدرنا یا دو ماه پس از تک دوز واکسن جانسون و جانسون گذشته باشد.

دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گفت: ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم اما می‌توانیم برای آن آماده باشیم. امروز نسبت به سال گذشته ابزارهای بسیار بیشتری برای مبارزه با ویروس داریم.

دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و مشاور ارشد پزشکی ریاست جمهوری در آمریکا گفت: «واکسن‌ها و به‌ویژه تقویت‌کننده‌ها سطحی از آنتی‌بادی در شما ایجاد می‌کنند که حتی در برابر سویه‌هایی مانند دلتا، درجه‌ای از محافظت متقاطع به ویژه در برابر بیماری‌های شدید داشته باشید.»

هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد سویه اُمیکرون وجود دارد اما مقامات ارشد بهداشتی ایالات‌متحده می‌گویند که ظهور آن بر نیاز به تقویت‌کننده‌ها، واکسیناسیون و تلاش‌های پیشگیری مانند پوشیدن ماسک تاکید می‌کند.

رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون اظهار کرد: من نگران این نیستم که واکسن‌ها به هیچ وجه کار نکنند اما نگرانم که اثربخشی واکسن‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و اگر چنین شود کنترل این بیماری همه‌گیر سخت‌تر خواهد شد.

پروفسور سلیم عبدالکریم، اپیدمیولوژیست آفریقای جنوبی و مشاور ارشد سابق دولت اظهار کرد: احتمالا افراد واکسینه‌شده در برابر بیماری شدید یا مرگ محافظت می‌شوند.

آیا واکسن‌ فایزر در برابر سویه اُمیکرون محافظت لازم را ایجاد خواهد کرد؟

اوغور شاهین، مدیر اجرایی بیوان‌تک به رویترز گفت: واکسن کووید-۱۹ که توسط بیوان‌تک و فایزر تولید شده است احتمالا محافظت قوی در برابر هرگونه بیماری شدید ناشی از سویه جدید ویروس اُمیکرون ارائه می‌کند.

در حال حاضر آزمایش‌های آزمایشگاهی طی دو هفته آینده برنامه‌ریزی شده است و خون افرادی را که دو یا سه دوز واکسن فایزر دریافت کردند را بررسی می‌کند تا مشخص شود آیا آنتی‌بادی‌های یافت شده در خون این افراد باعث غیرفعال شدن اُومیکرون می‌شوند یا خیر.

بیوان‌تک اعلام کرد که کار بر روی نسخه‌ای از واکسن کووید خود را برای سویه اُمیکرون آغاز کرده است، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا واکسن جدید لازم است یا خیر.

تنظیم‌کننده داروی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که می‌تواند واکسن‌هایی برای هدف قرار دادن سویه اُمیکرون در عرض سه تا چهار ماه تولید کند اما خاطرنشان کرد که واکسن‌های موجود همچنان محافظت ایجاد می‌کنند.

آیا دوز تقویت‌کننده سپری در برابر سویه اُمیکرون است؟

سویه اُمیکرون در کدام کشورها مشاهده شده است؟

اولین بار در کمتر از یک هفته پیش به سازمان بهداشت جهانی در آفریقای جنوبی گزارش شد که سویه‌ای جدید به سرعت در همه جا از آفریقا تا اقیانوس آرام و از اروپا تا کانادا گسترش می‌یابد و باعث شد ده‌ها کشور محدودیت‌های سفر را اعلام کنند. در حالی که تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) نسبت به واکنش بیش از حد به اُمیکرون هشدار داد اما بازارهای جهانی در حال حاضر به دلیل نگرانی‌های دوباره به دلیل این سویه رکود داشته‌اند.

رئیس سازمان بهداشت عمومی اتحادیه اروپا گفت: ۴۲ مورد ابتلا به سویه اُمیکرون در ۱۰ کشور اتحادیه اروپا تایید شده است.

کارشناسان، سویه اُمیکرون را علت افزایش شدید موارد در پرجمعیت‌ترین استان گوتنگ می‌دانند و این روند در سراسر آفریقا وجود دارد و انتظار می‌رود تا پایان این هفته تعداد مبتلایان به ۱۰هزار نفر در روز برسد.

به غیر از آفریقای جنوبی، بوتسوانا و هنگ کنگ ابتلا به این سویه در هلند، دانمارک، استرالیا، سوئیس، بلژیک و بریتانیا نیز گزارش شده است.

چندین کشور ممنوعیت سفر را از کشورهای آفریقایی وضع کرده‌اند واکنشی که ناشی از ترس از عفونت حتی در جمعیت واکسینه‌شده است.

منابع

kcrg.com

wbrc.com

nbcchicago.com

downtoearth.org

dailysabah.com

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار