عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است که قابل پیشگیری است و اگر این نوع سرطان سریع تشخیص داده شود، 90درصد و شاید بیشتر شانس درمان قطعی وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷ 24 October 2021

به گزارش تابناک رضوی، دکتر آذر فانی با اشاره به نقش غربالگری در کنترل و تشخیص سرطان پستان اظهار داشت: در کشور ما غربالگری سرطان پستان در قالب برنامه جامع کشوری انجام نمی‌شود و معمولا با پیگیری‌های خود بیمار و به پیشنهاد پزشک صورت می‌گیرد. 

وی شایع ترین علائم سرطان پستان را شامل احساس توده در پستان، ترشح از پستان، تغییر شکل، عدم تقارن و کشیدن شدن پستان به داخل و درد در برخی از مواقع عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: اگرچه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری، غربالگری و آگاه‌سازی زنان جامعه انجام شده است اما هنوز بخش زیادی از سرطانهای کشورمان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند که ترس بیمار از مراجعه، عدم آگاهی، مشکلات اقتصادی و همچنین نبود برنامه از علل آن به شمار می‌رود.
این پزشک متخصص انکولوژی افزود: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته غربالگری سرطان پستان و انجام ماموگرافی (تصویر برداری از پستان) در قالب برنامه جامع برای افراد در معرض خطر، به صورت رایگان و روتین انجام می‌شود و زنان بین ۵۰ تا ۷۵ سال هر دو سال یکبار به صورت منظم ماموگرافی می‌شوند.
وی گفت: در کشور ما ابتلا به سرطان پستان ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشورها شناخته شده است که عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند. وی ادامه داد: در فردی با ریسک متوسط، یعنی فردی که زمینه خانوادگی، ژنتیکی و سندرم‌های دیگر خانوادگی نداشته باشد، مامو گرافی از سنین ۴۰ الی ۵۰ سال به بالا و هر ۲ تا ۳ سال یکبار برای وی پیشنهاد می‌شود.
به گفته وی، در افراد با ریسک بالا نظیر افراد با سابقه خانوادگی مثبت یا سابقه پرتودرمانی برنامه غربالگری از سنین پایین‌تر و به فواصل نزدیکتر پیشنهاد می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار