به دنبال ۵۰ سال فعالیت هنری و رسانه ای در موسیقی مقامی تربت جام
قائم‌مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: حفظ و تقویت هویت فرهنگی و انتقال میراث غنی هنری به نسل جوان بسیار ارزشمند و ستودنی است.
کد خبر: ۱۰۰۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳ 22 October 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک رضوی از تربت‌جام، یوسف امینی در آیین تجلیل از زحمات ۵۰ ساله مستندساز موسیقی مقامی و آیینی تربت‌جام استاد غلام حیدر قدسی، افزود: کشف، ضبط و ثبت آثار اساتید و هنرمندان موسیقی مقامی و آیینی این خطه ازنظر حفظ و تقویت هویت فرهنگی و انتقال میراث غنی هنری به نسل جوان بسیار ارزشمند و ستودنی است.

قائم‌مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هنرمندان پیشکسوت استاد غلام حیدر قدسی را یکی از بزرگان موسیقی مقامی کشور در کشف و تشویق استعدادهای درخشان موسیقی مقامی و آیینی برشمرد و تصریح کرد: این هنرمند پیشکسوت بیش از ۵۰ سال توأمان در حوزۀ هنری و رسانه‌ای فعالیت دارند که آثار قابل تحسینی از وی برجای مانده است.

این آیین بزرگداشت به همت معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای شهر و بسیج هنرمندان در شهرستان تربت‌جام برگزار شد.

گفتنی است: استاد غلام حیدر قدسی از فعالان عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهرستان تربت‌جام است که عمر خویش را صرف کشف، ضبط و ثبت آثار هنرمندان موسیقی محلی و مقامی این خطه از ایران اسلامی کرده است.

قدسی از سال 1351 فعالیت رسمی خود را با ضبط آثار استاد کریم کریمی و استاد درپور شروع کرد و از شاخص‌ترین کارهای این چهره فرهنگی شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در زمینهٔ نوازندگی و خوانندگی با کشف نابغه‌های هنری همانند زنده‌یاد غلام حیدر پور عطایی، ذوالفقار عسکریان، حاج مرادعلی سالار احمدی و اساتید گران‌سنگی نظیر غفاری، امینی، تخم‌کار، دامن‌پاک، بُرنا، احمدی، صوفی و... است که همچون نگینی در موسیقی مقامی و آیینی می درخشند.

هنوز کاست‌های منتشرشده توسط شرکت‌های نغمه جام و قدس جام با مدیریت ایشان در گنجینه فرهنگی و هنری علاقه‌مندان خودنمایی می‌کند، آلبوم‌های: چهار بیتی 1 و 2، زلزله بم استاد غفاری، مهر حق، ساز شکسته، غریبانه ذوالفقار عسکریان و... یادآور دوران پربار فعالیتش او هست.

آخرین آلبوم رسمی‌اش را در سال 1385 و در استودیو قدس ضبط نمود و پس‌ازآن به قول خودش فضا را برای جوانان مهیا کرد تا به نقش‌آفرینی ادامه دهند و کار رسمی‌اش چند سالی است که در حوزه موسیقی به‌ظاهر تمام‌شده است اما دغدغه‌اش کماکان موسیقی سنتی است.

گزارش: مهدی حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار