کد خبر: ۱۰۰۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ 21 October 2021

تابناک رضوی: امروز اهمیت صادرات و نقش اساسی آن در به حرکت انداختن چرخ اقتصاد، بر کسی پوشیده نیست. صادرات، این جدی ترین و قدیمی ترین اقدام اقتصادی بشر، از جهات مختلف میتواند روح حیات را به کالبد یک جامعه بدمد و کاری کند که در عرصه های بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. تولید و صادرات هر دو، بالهای یک اقتصاد پویا و موفق را تشکیل می دهند که هریک به تنهایی نمی تواند پروازی در نتیجه داشته باشد. این توازن متاسفانه امروز در جامعه ما به دلیل فشارهای ناجوانمردانه برون مرزی، تا حدی به هم خورده است. اینکه برای تولید و تهیه مواد اولیه به ارز نیاز است و برای ارزآوری به صادرات و برای صادرات به روابط بین المللی، امری بدیهی است. اما با وجود بازار داغ تحریم هایی که علیه ایران سال هاست وجود دارد، علی رغم آمدن و رفتن هایی که در دولت ها اتفاق افتاده و در حالی که در داخل کشور هم قوانین و آیین نامه ها گاهی صدمات اساسی به عرصه ی اقتصاد زده است، اما صادرکننده همچنان عرصه را خالی نکرده و تحت فشارهای داخلی و خارجی، دست از تلاش روزافزون نکشیده است. این امر نقش مهمی در ابجاد اشتغال ایفا میکند و باعث میشود سفره های مردم همچنان گرم و گشاده باقی بماند.
اشتغال، تولید و صادرات، از هرجهت به یکدیگر وابسته هستند و در نهایت اقتصاد و چه بسا جامعه را به حرکت وا میدارند. اما اینکه صادرکننده را چطور میتوان یاری کرد تا چرخش همچنان در حرکت باشد، سال های پیش در اتحادیه صادرکنندگان، بعنوان خانه و مامن این طیف، مورد توجه قرار گرفته است. از سال 84 تا کنون اتحادیه صادرکنندگان، با تمام افت و خیزهایی که پشت سر گذاشته است، همواره حامی و پشتیبان صادرکنندگان استان بوده و همچنان نیز در این راستا می کوشد.
مطالبه گری، توسعه کشورهای هدف صادراتی، اطلاع رسانی، تسهیلگری در صادرات، آموزش و انعکاس مشکلات و موانع راه صادرات به مسئولین و تصمیم سازهای اقتصادی، اهداف اصلی اتحادیه صادرکنندگان را تشکیل می دهد. در این راستا، اتحادیه که امروز دارای یک هیئت مدیره جوان و مجرب است، تلاش میکند تا همچنان که با افزایش اطلاعات، صادرکنندگان را از بازارهای سنتی دیروز به عرصه های نوظهور صادرات می آورد، بازارهای تازه ای در اقسانقاط جهان بخصوص در منطقه در اختیار صادرکنندگان قرار دهد. البته که این امر مستلزم همراه ساختن سازمان ها و نهادهای ذی ربط در حوزه تجارت خارجی است. از این رو با تعامل مستمری که اتحادیه با اعضای خود دارد، به رصد دائم موانع و مشکلات راه صادرات می پردازد و با تشکیل جلسات و کمیته های مختلف در هرحوزه سعی میکند تا راه حلی اجرایی برای آن ها، ارائه دهد. همچنین این مسائل را به نهادهای اقتصادی کشور انعکاس میدهد تا سه قوه ی مقننه، مجریه و قضاییه را در جهت تقویت صادرات کشور و بااهداف ملی همراه سازد.
امروز، با وجود حجم گسترده صادرات غیرنفتی که از مرزهای استان خراسان انجام میگیرد و ذکر این نکته مهم که 80درصد صادرات ریلی کشور در این استان واقع می شود، فعل صادرات در استان خراسان رضوی، دارای ابعاد ملی می باشد که موفقیت در آن، اثر غیرقابل انکاری هم در صادرات کشور دارد.
با وجود تمام آنچه که دراهمیت صادرات و اثرگذاری نقش اتحادیه صادرکنندگان در این بحث، عنوان شد، در آستانه روز ملی صادرات، این اتحادیه در جهت تمام اهداف والای خود، برای بار دوم اقدام به چاپ کتابی میکند که یک منبع کم نظیر اطلاعات تجاری از صادرکنندگان استان به شمار می رود. این کتاب که تحت عنوان پیشگامان صادرات، امروز رونمایی هم میشود، به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و روسی، اطلاعات شرکت های تجاری و بازرگانی را جمع آوری کرده و در طراحی شکیلی که دارد، به دست سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تجاری، سفارتخانه های کشورهای هدف صادراتی و متقاضیان دریافت این کتاب، خواهد رسید.
سخن کوتاه میکنم و عرایض خود را با این شعر به اتمام میرسانم که
عقل و رای و عزم و همت، گنج توست
بهترین گنجور، سعی و رنج توست

برچسب ها: صادرات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار