آیین افتتاحیه چهاردهمین دوره از مسابقات قرآنی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور "مدهامتان" در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹ 20 October 2021

به گزارش تابناک رضوی، معاون هماهنگی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور شامگاه سه شنبه در آیین افتتاحیه مراسم چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور (مدهامتان) ضمن گرامیداشت هفته وحدت ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ولادت امام صادق علیه السلام گفت: باید بپذیریم اگه نام خود را مسلمان گذاشتیم و پیرو مکتب پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) هستیم باید به این باور برسیم که اگر پیوند خودمان را با قرآن و وضعیت‌مان را با دین مشخص نکرده باشیم در دینداری‌مان خللی جدی داریم و اگر در زندگی با مشکلی مواجه می‌شویم باید دلیل آن را در فاصله گرفتن از آموزه های دینی بیابیم.

دکتر مرتضی طاهریان اظهار کرد: اگر نسبت به حضرت رضا علیه السلام ارادت داریم باید ببینیم سبک زندگی ما طبق سیره ای است که حضرت داشتندو همچنین باید بسنجیم که چقدر با قرآن مانوس هستیم و با محافل قرآنی انس داریم.
معاون هماهنگی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: چالش هایی که امروز در جوامع اسلامی در سراسر جهان با آن روبرو هستند آیا غیر از این است که از قرآن فاصله گرفته اند؟ در ایام هفته وحدت هستیم، چقدر تلاش کردیم که جریان وحدت در همه سراسر جهان فراگیر شود.

طاهریان با اشاره به اینکه برخی افراطیون با اختلاف افکنی بین مسلمانان باعث کشته شدن آنها می شوند، افزود: اتفاقات اخیری که در کشور افغانستان اتفاق افتاد و جمع کثیری از شیعیان اهل بیت علیهم السلام به شهادت رسیدند برخی از افراطیون با سخنان ناصواب به این جریان ها دامن می زنند و جریانی را ایجاد می کنند که موجب شیعه کشی می شود اگر مدعی پیروی از پیامبر(ص) هستیم باید به گونه ای دیگری رفتار و عمل کنیم.

وی تصریح کرد: مجموع ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور این افتخار را دارد که فعالیتهایش را بر دو محور اصلی قرآن و عترت بنا نهاده که چه در بخش هنری و چه در بخش فرهنگی از این دو محور خارج نیست.

*مسابقات قرآنی "مدهامتان" به یک مسابقه معتبر در جامعه قرآنی تبدیل شده است

معاون هماهنگی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: مسابقات قرآنی "مدهامتان" تبدیل به یک مسابقه معتبر در جامعه قرآنی شده که مایه مباهات است و اگر امروز می‌بینیم که در مساجد و هر محفلی که نماز جماعت اقامه می شود یک صفحه قرآن با عنوان تلاوت نور قرائت می شود از برکات همین کانون های فرهنگی هنری مساجد است.
طاهریان گفت: در ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تلاش کردیم که انس و نسبت ما با قرآن را بیشتر کنیم و در هر عرصه ای چه فرهنگی و هنری قرآن را دخیل کنیم و مفاهیم قرآن و فرمایشات حضرات معصومین(ع) را که موجب ماندگاری و اثرگذاری بیشتر آثار می شود را مورد استفاده قرار دهیم مثلا اشعاری که بر گرفته از مفاهیم قرآنی است به مراتب ماندگاری و بالاتر از سایر اشعار دارند و هر جا که پیوند قرآن و آثار هنری با هم ایجاد شد مشاهده می کنیم که ماندگاری و اثرگذاری آن بیشتر است.
وی تصریح کرد:امیدواریم در ایام برگزاری مسابقه در نهایت دقت، تکریم و احترام همه شرکت کنندگان برگزار شود و مجموعه ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور هم به عنوان خدمت گزارانی شایسته برای این عزیزان باشیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری دغدغه های بسیاری در رابطه با موضوع قرآن دارند و همچنین مطالبه‌ای که حضرت آقا در رابطه با تربیت حافظان قرآنی دارندکه امیدواریم کانون‌های فرهنگی وهنری مساجد به این مهم جامعه عمل بپوشانند و انشاء الله همه عامل به آموزهای قرآن کریم باشیم.

* حضوربیش از ۱۲ هزار نفر در چهاردهمین دوره مسابقات قرانی مدهامتان

در ادامه مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی ضمن تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت پیامبر اکرم (صلی الله وعلیه وسلم) و امام جعفر صادق(علیه السلام) و ایام هفته وحدت، با اشاره به اینکه چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان مرحله کشوری به میزبانی شهر مشهد برگزار می‌شود که افتتاحیه مرحله نهایی این دوره از مسابقات در حال برگزاری است.
محمد ابدالی تلکلو ادامه داد: تعداد ۱۲ هزار ۷۲۰ نفر از اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در ۹ رشته در این دوره از مسابقات به رقابت پرداختند که نهایتا تعداد ۸۷ نفری که به مرحله نهایی راه یافته‌اند، فردا در مشهد به رقابت باهم خواهند پرداخت.

وی اظهار کرد: مراسم اختتامیه این مسابقات نیز با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر اسماعیلی ساعت ۱۸ پنجشنبه ۲۹ مهرماه در سالن همایش مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار خواهد شد.

قرآن باید اولویت اول کانون‌های فرهنگی مساجد باشد

حجت الاسلام سید مسعود میریان نیز در این مراسم گفت: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی مساجد یکی از سرآمدترین وقوی‌ترین مجموعه های قرآنی کشور است و فعالیت های قرآنی یکی از مهمترین دغدغه های این نهاد است.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با بیان اینکه مسجد جای تعلیم و ترویج قرآن است، افزود: کانون های فرهنگی مساجد باید قرآن را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهند و این مسیری است که بدرستی و براساس آیات و روایات، منویات رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب در حال طی شدن است.
وی یادآور شد: در بیانیه گام دوم به تمدن سازی جوانان اشاره شده و این مهم از سنگر مساجد و با تربیت نسلی قرآنی امکان پذیر است.
میریان با تاکید بر لزوم نهادینه شدن قرآن در زندگی انسان‌ها تصریح کرد: برای مقابله با جنگ نرم دشمن باید جبهه‌ای فرهنگی از پشت سنگر مساجد ایجاد شده و با سلاح قرآن به مصاف هجمه های دشمنان رفت.
گفتنی است در این مراسم چند تن از قاریان و حافظان صاحب نام کشور به تلاوت آیاتی از کلام وحی پرداختند.
انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار